2015-02-10, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Fonden är väldigt billig (0,2%) och har bra riskspridning. Dessutom slipper man courtage. Jag skulle säga att fördelen med att äga aktier är utdelningar -- om man nu är intresserad av det.

Jag är beredd att hålla med Min variant är kanske lite överkurs och för de allra flesta är antagligen Spiltan ett smidigare alternativ.

Synd bara att Investor och Industrivärden är så överviktade i fonden.
Citera
2015-02-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Jag är beredd att hålla med Min variant är kanske lite överkurs och för de allra flesta är antagligen Spiltan ett smidigare alternativ.

Synd bara att Investor och Industrivärden är så överviktade i fonden.
Jag gick över helt från AZ till Spiltan. Min portfölj består numera bara av LF Global Index 75% och Spiltan Aktiefond Investmentbolag 25%. Välja aktier är krångligt och är ingenting för mig.
Citera
2015-02-10, 19:00
Medlem
Bara kollat lite på försa sidan, orkar inte läsa allt. Tänker bara, vilka idioter förslår folk att gå in i avanza zero o sån högriskfond när börsen står på ATH? Till trådskaparen: lita inte på folk här, kolla på grafen för avanza zero själv hur mycket den gick ner 2007 o framåt och fråga dig själv om det är ok ditt kapital går ner 50-60% etc.
Citera
2015-02-10, 19:10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WendyL
Bara kollat lite på försa sidan, orkar inte läsa allt. Tänker bara, vilka idioter förslår folk att gå in i avanza zero o sån högriskfond när börsen står på ATH? Till trådskaparen: lita inte på folk här, kolla på grafen för avanza zero själv hur mycket den gick ner 2007 o framåt och fråga dig själv om det är ok ditt kapital går ner 50-60% etc.
Kolla på 40 års tid och fråga dig om det var dumt att köpa på all time high? Än mindre på en fondkurs inkl. utdelningar.

Kanske är risken högre, å andra sidan finns ju "risken" att det stiger på vidare och bara blir än mer all time high s.a.s.

Beror väl på om man går in med ett större sparkapital eller med ett månadsspar och om man har någon strategi för att hantera nedgångar med kanske.

Som Henrik på Börstjänaren är väl ok med att köpa på utbrott mot nya all time high eftersom det visar styrka dock köper han väl hellre själva utbrottet eller en rekyl när den nu kommer. Men han är ju ok med att vända positionen om det sedan drar iväg och bryter igenom neråt istället. Så han skulle ju inte få några 50-60% förlust om det drog neråt (är väl inte så jävla ofta man får 50-60% överhuvudtaget, hur många sådana tapp under en livstid bakåt för tillfället? (evig tillväxt i en ändlig värld osv men ändå.))
Citera
2015-02-10, 19:31
Medlem
Celenos avatar
Citat:
fråga dig själv om det är ok ditt kapital går ner 50-60% etc.
Om man inte är ok med att ens kapital halveras i värde ska man inte hålla på med aktier överhuvudtaget.
Citera
2015-02-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Om man inte är ok med att ens kapital halveras i värde ska man inte hålla på med aktier överhuvudtaget.
Säg det till trådskaparen, Inte mig. Jag skrev det jag skrev enbart för att jag vill att han/hon också ska tänka själv.
Citera
2015-02-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Kolla på 40 års tid och fråga dig om det var dumt att köpa på all time high? Än mindre på en fondkurs inkl. utdelningar.

Kanske är risken högre, å andra sidan finns ju "risken" att det stiger på vidare och bara blir än mer all time high s.a.s.

Beror väl på om man går in med ett större sparkapital eller med ett månadsspar och om man har någon strategi för att hantera nedgångar med kanske.

Som Henrik på Börstjänaren är väl ok med att köpa på utbrott mot nya all time high eftersom det visar styrka dock köper han väl hellre själva utbrottet eller en rekyl när den nu kommer. Men han är ju ok med att vända positionen om det sedan drar iväg och bryter igenom neråt istället. Så han skulle ju inte få några 50-60% förlust om det drog neråt (är väl inte så jävla ofta man får 50-60% överhuvudtaget, hur många sådana tapp under en livstid bakåt för tillfället? (evig tillväxt i en ändlig värld osv men ändå.))
Jag läste första meningen vara och slutade tyvärr läsa när jag såg 40år. Om 40år tror jag inte jag har någon användning av pengar du kan lika gärna säga 200år, ungefär samma logik.
Citera
2015-02-11, 07:03
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Jag läste första meningen vara och slutade tyvärr läsa när jag såg 40år. Om 40år tror jag inte jag har någon användning av pengar du kan lika gärna säga 200år, ungefär samma logik.

Varför skulle man inte behövs pengar om 40 år? Eller, för den delen, 200 år?
Citera
2015-02-14, 21:43
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjajje
Varför inte ta Länsförsäkringar Global Index med en förvaltningsavgift på 0,20% mot digis 0,44%?

Nu byter även jag DIGI till Länsförsäkringar Global Index.

Har tänkt tanken från den dagen LF sänkte avgifterna. Behövde först tänka ordentligt igenom. Nu e det klart tänkt

Skitviktigt med avgifter i låååååååångsiktigt sparande.
Citera
2015-02-14, 22:30
Medlem
JBernards avatar
Jag har väldigt mycket svenska aktiefonder (vilket har varit gynnsamt senaste åren). Ska man ändra exponeringen mot andra marknader? Eller kommer svenska marknaden att tuffa på ett tag till?
Citera
2015-02-15, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Jag har väldigt mycket svenska aktiefonder (vilket har varit gynnsamt senaste åren). Ska man ändra exponeringen mot andra marknader? Eller kommer svenska marknaden att tuffa på ett tag till?
Jag investerar aldrig mer än 25-30% i Sverige.
Citera
2015-02-15, 10:30
Medlem
Gurglarens avatar
Är detta för många fonder? Och är uppdelningen bra? Hade 30% ränte/obligationer innan men ändrat mig lite efter att ha läst på så tog bara med Spiltans räntefond nu.

Indexfonder (näst sista siffran=Sharpe, sista siffran=morningstar-betyg)

15% Avanza Zero SIX 30RX 0 % 1.56 4
10% Spiltan Aktiefond Investmentbolag MSCI Sweden 0.23 % 1.80 5
15% DNB Global Indeks MSCI World 0.32 % 3.04 5
10% Länsförsäkringar Global Index 0,2% <- Ny fond, inget betyg
20% SPP Aktiefond USA Russell 1000 0.20 % 2.62 5
10% AMF Aktiefond Europa MSCI Europe Value 0.40 % 1.70 5
10% Swedbank Robur Indexfond Asien MSCI AC Asia Ex Japan 0.20 % 1.10 4

Ränte och obligationsfonder

10% Spiltan Räntef. Sverige Citi EUR EuroDep 3 Mon 0.11 % 5.05 5

Fördelning:

25% Sverige
25% Global
20% USA
10% Europa
10% Asien
10% ränte/obligation

Total 90% index, 10% ränte/obl
Senast redigerad av Gurglaren 2015-02-15 kl. 10:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in