2015-02-10, 18:06
Medlem
Dirtun07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag tror att Aftonbladets uthängning av SD-tjänstemannen bara är ett smakprov på vad som komma skall. Börja försiktigt, invänta reaktioner som försöker bortförklara detta som en engångsföreteelse, fortsätt med ett par lika "oskuldsfulla" för att om ett par veckor presentera de RIKTIGT stora nappen.

Vänta ni, detta kommer bli stort.

Det där är helt ologiskt. Isåfall skulle man snarare börja med "de stora nappen" för att skapa en chock hos människorna.

Förövrigt så kommer det oavsett vad bara att öka sympatisörer för SD då aftonbladet fortsätter som de gjort under flera år. Det fungerar inte och har enbart haft motsatt effekt för vad dom vill uppnå.
Citera
2015-02-10, 18:06
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
Du tror på åsiktsfrihet och yttrandefrihet men du tycker inte företag ska själva få välja vad som ska synas i deras tidningar?
Precis. Det svenska folkets yttrandefrihet övertrumfar en hoper utsugare till kapitalistgrisar.
Citat:
Var ligger yttrandefriheten i det?
All frihet har givetvis sina gränser.
Citat:
Nog för att det är fegt och fjantigt men tidningarna/företagen måste ju själva få välja vem som får synas i deras sammanhang..
Nej, den rättigheten ska de inte ha, utan den måste inskränkas via lag. Annars skulle de ju kunna angripa det svenska folkets rätt till sitt eget territorium, och så kan vi ju bara inte ha det.
Citera
2015-02-10, 18:07
Avslutad
Citat:
Jag måste fråga er som gör anspråk på rätten till yttrandefrihet och åsiktsfrihet.

Är ni beredda att ha åsiktsfrihet 100% ?
Ja? Frågan är väl snarare om Aftonbladet godkänner den åsikten? Eller att somalier är en förlustaffär för Sverige? etc. För det är väl det allt handlar om. Att ha rätt åsikter och rätta in sig i ledet. Inte att någon har blivit lidande.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
De har hittills hängt ut 3 personer. En jurist och miljöpartist, juristen arbetade med SD men hade inget politiskt uppdrag så vitt jag vet?
Miljöpartisten var en lokalpolitiker i Landskrona.

Läkaren valde man att inte lägga ut namn eller bild på, men personen har ingen politisk makt nej.

De väljer att inte lägga ut dem har de påstått ja, men det finns fortfarande ett register på 40 000 konton där en del av dem är matchade mot namn och personnummer. Vad kommer Researchgruppen göra med denna information?

Det handlar om en liten grupp människor (Resarchgruppen) som har tagit lagen i egna händer. Det är fullt jämförbart med medborgargarden.

Det är beklagligt att du inte verkar förstå allvaret i att privatpersoner registreras för deras åsikter. Jag hoppas verkligen inte att du klagar på att SÄPO exempelvis förde åsiktsregistrering över kommunister... för det gör jag, lika mycket som jag tycker detta är fruktansvärt.

De har hängt ut två personer, inte tre. "Läkare" är inte att hänga ut en privatperson.
Inget hårklyveri om politiska maktpositioner eller fd sådana nu tack, det är självklart att båda dessa innehaft sådana.

Ja, vad researchgruppen kommer göra med detta är måhända mer intressant, men irrelevant för den här tråden.

Jag förstår mycket väl allvaret i åsiktsregistrering.
Citera
Medlem
Hmn-1s avatar
Citat:
Du tror på åsiktsfrihet och yttrandefrihet men du tycker inte företag ska själva få välja vad som ska synas i deras tidningar?

Var ligger yttrandefriheten i det?

Nog för att det är fegt och fjantigt men tidningarna/företagen måste ju själva få välja vem som får synas i deras sammanhang..

Ja om åsikterna som visas i tidningen kommit fram på lagligt sätt, alltså från någon som gapar och skriker ut sina åsikter oavbrutet, och inte genom att stjäla en databas där folk tror dom är anonyma. Annars kan vi lika gärna bevaka folk hemligt och sedan vräka ut folks privatliv på tv och kalla det yttrandefrihet, slå upp dolda kameror i valbåset utan att informera och sänd på valvakan för fan. Ni som tycker det här är rätt är golbögar allihop.
Citera
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Är inte aftonbladet eller jag som bestämt våra lagar eller hur?

Och om du inte förstår skillnaden mellan att ex. skriva:

"jag hatar alla äckliga judesvin, de ska lynchas!" och "jag anser att israels politik gentemot palestina är helt felaktigt pga..bla bla…" så bör du kanske fundera ett varv till.

vad tjänar vi på att tillåta det översta? Vad är vinsten med detta?

Jag kan personligen stå för allt jag har skrivit på FB, men jag vill vara anonym eftersom går jag ut med namn här så skulle jag få allt FB skit där jag inte vill ha det, i mitt privatliv. Liksom detta som är poängen med anonymiteten inte att det ska tillåta människor att sitta och spy ner internet med hat.
ScottWalter dubbelmoralens okrönte konung?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Och vem bestämmer om det är en rasistisk åsikt då? Är dessa personer dömda för någonting? Nej, naturligtvis inte, det är Aftonbladet som är åklagare och domare i det här. Har du någon åsikt som avviker från den politiskt korrekta normen så ska du hängas ut som syndare. Det är en inkvisition helt enkelt, på samma sätt som man jagade hädare förr i tiden.

Dessutom får man faktiskt ha en åsikt även om den är rasistisk. Det är detta som folk inte verkar kunna förstå. Du kan inte förbjuda en människa från att tycka någonting. Men det är det Aftonbladet försöker göra. Man ska jaga dessa människor som man gjorde på medeltiden enbart för deras åsikters skull. Är det verkligen värdigt en modern demokrati på tvåtusentalet? Är det verkligen så omöjligt att låta folk ha sina åsikter precis som alla andra människor? Man behöver inte tycka om dem, men lever man i en demokrati så är det, det som är spelreglerna.

Givetvis får man ha en åsikt oavsett om den är rasistisk, sexistisk eller allmänt idiotisk men nu är det ju inte så att Aftonbladet hänger ut någon för att de har en viss åsikt utan för att vederbörande uttryckt denna åsikt på ett plumpt, nedsättande och väldigt kränkande sätt. Det är en stor skillnad på att sakligt och konstruktivt debattera för sina åsikter mot att vräka ur sig nedlåtande kommentarer om såväl enskilda personer som hela folkgrupper, något som tyvärr blivit allt vanligare här på Flashback.
Citera
Medlem
PK har segrat, SD och Flashback har blivit totalt ägda
Citera
Medlem
Cut-N-Mixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Kanske det men jag anser det vara dålig pressetik. Dvs opinionsbildning.

Opinionsbildning är väl inte dålig pressetik? Är det oetiskt att ha filmrecensioner i sin tidning också? det är ju också en form av opinionsbildning...
Citera
2015-02-10, 18:08
Medlem
Repatrierings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Åh, det är så synd om alla stackars rasistiska näthatare som avslöjats av elaka kulturmarxistiska pk-vänsterextremistiska Aftonbladet. Nu måste de stackarna stå till svars för vad de skrivit. Buuuhuuuh...

Grundproblemet handlar om anonymitet och Flashback i stort.

Kölhala personer offentligt är inte snyggt oavsett. Hur hade du reagerat om Aschberg kört upp en kamera i ditt ansikte och presenterat dig för svenska folket som en 52-årig smått överviktig sexgalning som tänder på småtjejer?
Citera
2015-02-10, 18:08
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Ja absolut jag bryr mig personligen inte om folk har rasistiska åsikter eller inte eftersom jag är för yttrandefrihet. Men vissa åsikter kan skada andra människor på stora skalor både mentalt och fysiskt (leder till fysiskt) vilket är det jag inte gillar. Sen är man bara feg om man verkligen har sådana åsikter och sen nekar det i verkligheten. Har man åsikter ska man stå för det, lite det yttrandefriheten byggs upp av. Om alla viker sig vid första möjliga fråga in public klart som fan vi inte har någon yttrandefrihet.

Sen är jag inte insatt i själva nyheten direkt.

Hur ska man stå för det om samhället är så intolerant att livet rasar samman p.g.a. ens politiska åsikter? Hade du stått för dina åsikter om du levt i tredje riket 1939? Hade du gått ut och sagt att Adolf Hitler var en stor skit när Gestapo står runt hörnet?

Det är det här som dessa människor lever med - om än inte riktigt i lika hemsk utsträckning. Men som vi sett med Marcus Birro så kan en person som hängs ut på det här viset förlora både jobb, vänner och nästan allt. Sverige är ett otäckt land i det att det finns en utpräglad kollektiv mobbingkultur som man haft länge. Sverige var länge närmast en enpartistat med Socialdemokratin och det sitter i fortfarande när alla förväntas tycka och tänka precis som eliten gör.

I ett tolerant, demokratiskt land så ska man kunna ha även vedervärdiga personliga åsikter, om man nu har det, och ändå slippa bli trakasserad och utsatt för någon inkvisition. Vi har inte bara religionsfrihet i det här landet utan även frihet för politiska ståndpunkter. Kanske är det dags att man börjar respektera det, hur mycket man än ogillar dem.
Citera
2015-02-10, 18:09
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Myndighet/stat/samhälle får inte jaga källor - Aftonbladet är en privat aktör.
Flashback är har inte utgivningsbevis och är inte en tidning - därmed gäller inte heller källskyddet flashback ..
Nu handlar det ju inte om jaga källor utan om RG/AB bereder sig uppgifter på ett olaglig sätt och det är ju vad de gör.
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/It-relaterade-brott/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in