2015-02-10, 16:50
Medlem
Och där var frågestunden med rövhålet över, var det ens en enda kritisk fråga för Jan att svara på?
Citera
2015-02-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientia-Vis
Nu är jag ju inget fan av näthatare och rasister.

Däremot är jag väldigt skeptisk till denna metod av den "moraliskt korrekta" journalistkåren.

Borde man inte rent teoretiskt kunna anmäla Aftonbladet (och Expressen) för häleri? Om immateriella rättigheter går att stjäla borde köpet och hanteringen av stulen information (oavsett vem informationen kommer ifrån) räknas som häleri om det, vilket det är, finnes troligt att det som köpes/hanteras har tillförskaffats på ohederlig väg.

Detta har enligt min vetskap aldrig prövats i rätten, vilket skulle få mig att tro att en advokatbyrå säkerligen hade kunnat tänka sig stå för alla kostnader givet all publicitet det skulle ge. Alternativt om en Crowd-funding startas av någon drivande person.

En av de värre punkterna i denna händelse bland dessa pseudointellektuella är bristen på insikt i begreppet relativt. De talar om "moraliskt korrekt" som om de sitter på facit och "vet" efter att ha "studerat" de senaste 300 åren av europeisk historia på hur man ska uppföra sig och vad man ska tycka.
Citera
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yodawgimbad
Och där var frågestunden med rövhålet över, var det ens en enda kritisk fråga för Jan att svara på?

En fråga med en massa stavfel. Inte helt otänkbart för att visa på bristande intelligens.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
Det viktigaste, oavsett vad det gäller är väl snarare att man kan stå för sin åsikt och vad man skriver, oavsett forum. Att man är likadan utåt som när man sitter vid tangentbordet....

I ett land som Sverige där det är så viktigt att vara politiskt korrekt 24/7 är det nog närmast omöjligt. För att inte bli hårt straffad måste man officiellt ha de rätta åsikterna, vilket gör det väldigt svårt för många att säga vad man verkligen tycker.

Många svenskar väljer då ofta en annan lösning. T.ex, offentligt så hyllar de massinvandring och mångkultur. Men privat så flyttar de till ett område med bara vita svenskar. Det anses fortfarande vara acceptabelt.

Jan Helin gör ju så, som exempel.
Citera
2015-02-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Ingen här har påstått att "hot, förtal, hets mot folkgrupp" tillåts enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Du svamlade dock om att det var olagligt att hata och kränka, vilket det inte är.

Rättsskipning sker för övrigt i domstolar och ska inte tas om hand av tidningar.

Jag sa sedan att "hata" och "kränka" inte i sig är brott. Du kan sitta hemma och hata hur mycket du vill, be my guest. Det är när du hatar t ex muslimer och sedan går in på flashback och beskriver ditt hat som chansen är stor att du gör dig skyldig till något brott som t ex hets mot folkgrupp. Detsamma när du kränker någon.
Citera
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
Citat:
Jag skrev en kritisk fråga men rövhålet svara inte!
Citera
Medlem
Lite kul att sista svaret från Jan i chatten blev:

Tack Seb - jag håller med dig. Förhoppningsvis kan Flashback utvecklas till något positivt. Granskning kan vara tough love - men i en god och demokratisk värld präglad av yttrandefrihet kan goda saker komma ur granskning och debatt

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
håller fullständigt med i vad du skriver, det finns en gräns på vad man får säga.. inge förtal eller hets mot folkgrupp mm får tillkomma, men alla skriver på ett anonymt forum, man får ta saker med en nypa salt...
Hets mot folkgrupp är ett hot mot yttrandefriheten och inget som hör hemma i en demokrati.
Ord är ord och någon kommer alltid känna sig kränkt hur mycket vi än lagstiftar, snarare så lär antalet kränkta öka för varje ny inskränkande lag.
Publiceringen visar endast att Aftonbladet inte gillar yttrandefrihet och att folk kan vara anonyma på Internet.
Citera
Medlem
Citat:

Skulle tippa på att Jan Helin skulle få svårt att röra sig fritt i City efter solnedgången, finns många som är jävligt förb. Fast det verkliga hotet kommer från AFA, var så säkra, vänsterns hantlangare kommer snart o knackar på,
Citera
2015-02-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientia-Vis
Nu är jag ju inget fan av näthatare och rasister.

Däremot är jag väldigt skeptisk till denna metod av den "moraliskt korrekta" journalistkåren.

Borde man inte rent teoretiskt kunna anmäla Aftonbladet (och Expressen) för häleri? Om immateriella rättigheter går att stjäla borde köpet och hanteringen av stulen information (oavsett vem informationen kommer ifrån) räknas som häleri om det, vilket det är, finnes troligt att det som köpes/hanteras har tillförskaffats på ohederlig väg.

Detta har enligt min vetskap aldrig prövats i rätten, vilket skulle få mig att tro att en advokatbyrå säkerligen hade kunnat tänka sig stå för alla kostnader givet all publicitet det skulle ge. Alternativt om en Crowd-funding startas av någon driven person.

vi är många som ogillar aftonhoran så nog skulle det gå med en fundraiser
Citera
2015-02-10, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Givvvee
Hahaha....jämför du på fullaste allvar Sverige med diktaturer? Släpp benzokartan och kom in i matchen! Människor i länderna du nämner som lever i rädsla för att uttrycka sina åsikter är ju människor som strävar efter demokrati och yttrandefrihet...Jag tycker ändå att det med yttrandefrihet följer ett ansvar, att man som individ vet att man har rätt att uttrycka sig men ändå ser till att göra det på ett sätt som inte medvetet är ute efter att förnedra och sprida hat mot andra människor. Jag tror att problemet snarare ligger där än att människor är kritiska till invandring.

Kolla på juristen till exempel, han skriver i ett inlägg att han i sitt kommande yrkesliv ska se till att medvetet missgynna utvalda folkgrupper....

Sverige är en jävla demokratur som håller på förvandlas till en vänstervriden diktatur där den sociala elitens åsikter är absoluta, dom som viker av ska hängas ut o straffas, personer med kritiska åsikter avhumaniseras och är värdelösa. det har utvecklats en bevakningsstat med vänster ideal som folket ska indoktrineras till.

fyfan vilket hat ja känner för sveriges politiker och för folket som vänt sej mot sina egna, jävla idioter, åt helvete med sverige.hoppas landet går under,
Senast redigerad av Robin:D 2015-02-10 kl. 16:57.
Citera
2015-02-10, 16:54
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:

Jag skickade de här frågorna till Helins chatt:
Tycker du inte att det är ganska unikt med en tidning som granskar folket istället för makten? Om Aftonbladet inte mörkade och pixlade vid allvarliga brott som tex våldtäkter och mord så skulle nog inte alternativa media vara så stora. Vad tror du?

Tror ni han svarade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in