2015-02-10, 10:03
  #4141
Medlem
kurt-sunes avatar
Här är en bra debattartikel från sveriges byggindustrier själva, som förklarar problemen med bostadsbyggandet i det här landet.

http://www.dn.se/debatt/tvangsamortering-bromsar-byggandet-av-lagenheter/
Citera
2015-02-10, 13:02
  #4142
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Här är en bra debattartikel från sveriges byggindustrier själva, som förklarar problemen med bostadsbyggandet i det här landet.

http://www.dn.se/debatt/tvangsamortering-bromsar-byggandet-av-lagenheter/

Det är så det ser ut alla har inte pengar till höga hyror eller dyra insatser och de får inga lån. De gör ständigt nya inlägg i tråden har en marxistisk grundsyn. Bostad är en rättighet får jag en nu! Någon annan kan betala.

I Stockholm byggs det överallt, alla ska bo här och då tillkommer ytterligare en rad problem som inte finns i mindre städer. Helst vill de som vill bo i Stockholm bo i en innerstadslägenhet med låg hyra där det redan bor någon annan. Infantil tråd!
Citera
2015-02-10, 13:16
  #4143
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är så det ser ut alla har inte pengar till höga hyror eller dyra insatser och de får inga lån. De gör ständigt nya inlägg i tråden har en marxistisk grundsyn. Bostad är en rättighet får jag en nu! Någon annan kan betala.
problemet är att det inte finns finansiering till detta. Det vet politikerna när dom gör sina budgetar, även om det låter annorlunda i debatterna.

Dest mest ironiska är ju ändå sossarna som satsade hela 28 miljoner på byggandet/upprustning av hyresrätter i sin budget. Snacka om hyckleri! Vad blir det per bostadslös?

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
I Stockholm byggs det överallt, alla ska bo här och då tillkommer ytterligare en rad problem som inte finns i mindre städer. Helst vill de som vill bo i Stockholm bo i en innerstadslägenhet med låg hyra där det redan bor någon annan. Infantil tråd!

Som sagt. Billiga nya hyresrätter kommer aldrig att byggas. Det finns inte pengar till det. Den politiker som säger det ljuger.

Istället bör man se hyresrätten för vad den är: nämligen ett dyrt fullservicealternativ utan risk för hyresgästen.
Citera
2015-02-10, 16:10
  #4144
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
problemet är att det inte finns finansiering till detta. Det vet politikerna när dom gör sina budgetar, även om det låter annorlunda i debatterna.

Som sagt. Billiga nya hyresrätter kommer aldrig att byggas. Det finns inte pengar till det. Den politiker som säger det ljuger.
Pengar finns. De kan väl hämtas på samma ställe där Alliansen hittade pengar till fem jobbskatteavdrag, sänkt arbetsgivaravgift, sänkt restaurangmoms, RUT- och ROT-bidrag, slopad arvsskatt, förmögenhetsskatt och gåvoskatt.
Men det var ju reformer som främst gynnade rika, då finns det pengar. Billiga bostäder är ett behov för fattiga, då är det tomt i plånboken.
Citera
2015-02-10, 16:14
  #4145
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Pengar finns. De kan väl hämtas på samma ställe där Alliansen hittade pengar till fem jobbskatteavdrag, sänkt arbetsgivaravgift, sänkt restaurangmoms, RUT- och ROT-bidrag, slopad arvsskatt, förmögenhetsskatt och gåvoskatt.
Men det var ju reformer som främst gynnade rika, då finns det pengar. Billiga bostäder är ett behov för fattiga, då är det tomt i plånboken.


Du har aldrig funderat på att alla dessa åtgärder är en plusaffär i slutändan för staten och inte en kostnad?

"billiga bostäder" är egentligen inte billiga alls, eftersom någon måste skjuta till pengar för att det ska bli "billigt". Alltså ingen vinst för den gemene skattebetalaren. Om du får betydligt mindre pengar över av din lön, vad spelar det då för roll om du fick lite lägre hyra?
Citera
2015-02-11, 02:34
  #4146
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har aldrig funderat på att alla dessa åtgärder är en plusaffär i slutändan för staten och inte en kostnad?

"billiga bostäder" är egentligen inte billiga alls, eftersom någon måste skjuta till pengar för att det ska bli "billigt". Alltså ingen vinst för den gemene skattebetalaren. Om du får betydligt mindre pengar över av din lön, vad spelar det då för roll om du fick lite lägre hyra?

Nej det är ingen plusaffär för staten i slutändan. Staten går med miljarder i minus och man måste låna för att få ihop till budgeten.

Alliansens skattesänkningar, eller jobbskatteavdrag som det så fint kallades, gick till största del till höginkomsttagare. Om du som låginkomsttagare får några hundralappar mindre efter skatt men en lägre hyra med några tusenlappar så gör det en väldigt stor roll.

Man kan mycket väl bygga hyresrätter som har en rimlig hyra, det enda som behövs är politisk vilja.

Men du som är en nyliberal socialdarwinist som tycker att den fattige endast har sig själv att skylla att den är fattig vill inte ha några bostäder för de som har det sämre ställt. Låt de fattiga bygga sina egna hem i kojor och tältläger ute i skogen det är din drömvision om morgondagens bostadsmarknad.
Citera
2015-02-11, 16:58
  #4147
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Här är en bra debattartikel från sveriges byggindustrier själva, som förklarar problemen med bostadsbyggandet i det här landet.

http://www.dn.se/debatt/tvangsamortering-bromsar-byggandet-av-lagenheter/

Jag har tidigare i tråden försökt förklara för dig hur byggbolagen helst bygger brf på egen spekulation i ett av bostadsbrist präglat samhälle, snarare än att bygga åt andra, t.ex. hyresrätter åt ett bostadsbolag. Allt enligt devisen bygg mindre till samma eller högre förtjänst.Men du fattar inte detta. Det är för din tjocka skalle omöjligt att ta in att i samma stund som utbudet på lägenheter möter efterfrågan via ett ökat utbud hyresrätter, så faller din brf i värde som en jävla sten.

Det är alltså inte att förvånas över när byggbolag och deras lobbyister skriver debattartiklar som går ut på låna mer - så bygger vi! De ropar på en förmögenhetsöverföring från bostadslösa/trångbodda till sina bolags aktieägare, det är allt. Rekryteringen av nya bolånetorskar börjar bli svår. Vem ropar man på då? Politisk hjälp naturligtvis.

Brf:en som juridisk konstruktion och organisatorisk boendeform, framstår alltmer som det största hindret mot en fungerande bostadsmarknad. Att vi inte har marknadshyror är en piss i Mississippi i jämförelsen med brf-skuldberget som bl.a. kurt-sune rider på. Vänta 20 år och se vad som händer när 2000-talets undermåliga spekulativa brf-hafsbyggen a la JM, NCC, m.fl. börjar kräva kostsamt underhåll ingen planerat för.
Citera
2015-02-11, 17:09
  #4148
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Nej det är ingen plusaffär för staten i slutändan. Staten går med miljarder i minus och man måste låna för att få ihop till budgeten.
Så du menar att exempelvis ROT exempelvis ger underskott? Visa gärna källa på det tack.

Vad som däremot skulle ge minus i budgeten är miljarder i subventioner till "billiga hyresrätter".

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Alliansens skattesänkningar, eller jobbskatteavdrag som det så fint kallades, gick till största del till höginkomsttagare. Om du som låginkomsttagare får några hundralappar mindre efter skatt men en lägre hyra med några tusenlappar så gör det en väldigt stor roll.
Nej det har det inte. Vanligt folk med vanlig lön har fått betydligt mer pengar i plånboken.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Man kan mycket väl bygga hyresrätter som har en rimlig hyra, det enda som behövs är politisk vilja.
Man kan inte bygga för pengar man inte har. Det saknas ca 700 miljarder i finansiering till vad sosseriet har lovat sina väljare, när de lovat 250 k nya lägenheter fram till 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Men du som är en nyliberal socialdarwinist som tycker att den fattige endast har sig själv att skylla att den är fattig vill inte ha några bostäder för de som har det sämre ställt. Låt de fattiga bygga sina egna hem i kojor och tältläger ute i skogen det är din drömvision om morgondagens bostadsmarknad.
Jag tror att den som är fattig egentligen borde titta på andra boendeformer än just hyresrätt, eftersom det är ett dyrt fullservicealternativ.

att öka bosparandet och kanske subventionera det tycker jag är mer intressant än att slänga pengar på byggherrar och göra byggandet dyrt.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-11 kl. 17:16.
Citera
2015-02-11, 17:14
  #4149
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Jag har tidigare i tråden försökt förklara för dig hur byggbolagen helst bygger brf på egen spekulation i ett av bostadsbrist präglat samhälle, snarare än att bygga åt andra, t.ex. hyresrätter åt ett bostadsbolag. Allt enligt devisen bygg mindre till samma eller högre förtjänst.Men du fattar inte detta. Det är för din tjocka skalle omöjligt att ta in att i samma stund som utbudet på lägenheter möter efterfrågan via ett ökat utbud hyresrätter, så faller din brf i värde som en jävla sten.
Nej det stämmer inte eftersom byggbolagen inte har obegränsat med mark att bygga på. De kan inte styra detta, utan bollen ligger hos politikerna. Men där går det trögt.

Det kommer aldrig gå att bygga ikapp bristen om ingen vill finansiera hyresrätterna. Och det vill inte politikerna göra heller, även om de säger annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Det är alltså inte att förvånas över när byggbolag och deras lobbyister skriver debattartiklar som går ut på låna mer - så bygger vi! De ropar på en förmögenhetsöverföring från bostadslösa/trångbodda till sina bolags aktieägare, det är allt. Rekryteringen av nya bolånetorskar börjar bli svår. Vem ropar man på då? Politisk hjälp naturligtvis.
Nej de konstaterar att det saknas finansiering att bygga det politkerna lovat sina väljare. Och resonerar hur diverse nya regler kommer att slå mot byggandet.

Fördyrar man byggandet så kommer det att minska. Inget konstigt med det.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Brf:en som juridisk konstruktion och organisatorisk boendeform, framstår alltmer som det största hindret mot en fungerande bostadsmarknad. Att vi inte har marknadshyror är en piss i Mississippi i jämförelsen med brf-skuldberget som bl.a. kurt-sune rider på. Vänta 20 år och se vad som händer när 2000-talets undermåliga spekulativa brf-hafsbyggen a la JM, NCC, m.fl. börjar kräva kostsamt underhåll ingen planerat för.

Ja vi får väl se, men det vi ser nu är vad som inte fungerat och det är att reglera hyrorna.
Citera
2015-02-11, 18:18
  #4150
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så du menar att exempelvis ROT exempelvis ger underskott? Visa gärna källa på det tack.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omfattande-fiffel-med-rot-avdrag_8136012.svd

"På bara fyra år har statens kostnad för avdraget fyrdubblats till 15 miljarder kronor. Tanken var att rot skulle minska byggbranschens svartarbete. Men i stället har alltså andra problem uppstått, som att subventionen används för sådant som den inte var avsedd för"
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan inte bygga för pengar man inte har. Det saknas ca 700 miljarder i finansiering till vad sosseriet har lovat sina väljare, när de lovat 250 k nya lägenheter fram till 2020.
Alla som bygger, bygger för pengar man inte har. Allt byggande är finansierat med lån.
Citera
2015-02-11, 23:20
  #4151
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omfattande-fiffel-med-rot-avdrag_8136012.svd
mmm men vad drar ROT in då? Ta fram en sådan artikel istället!

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"På bara fyra år har statens kostnad för avdraget fyrdubblats till 15 miljarder kronor. Tanken var att rot skulle minska byggbranschens svartarbete. Men i stället har alltså andra problem uppstått, som att subventionen används för sådant som den inte var avsedd för"
Men vi kan ju återgå till det gamla istället, dvs svartjobb istället. Det är säkert jättelönsam affär för pappa staten. Eller hur Tammer?

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Alla som bygger, bygger för pengar man inte har. Allt byggande är finansierat med lån.

Ja men nån måste ju vilja ge lån också? Och det anses inte attraktivt att låna ut till folk som inte vill betala för sig, eller har råd att ta lån.

Fakta är att 700 miljarder måste FINANSIERAS (dvs hostas upp med antingen lån eller cash) för att kunna genomföra det sossepolitikerna lovat väljarna fram till 2020. Du verkar inte riktigt förstå innebörden av ordet finansiering, så det kan vara på sin plats att du slår upp det.
Citera
2015-02-12, 03:26
  #4152
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så du menar att exempelvis ROT exempelvis ger underskott? Visa gärna källa på det tack.

Jag talar om hela bilden, inte en enskild skattesänkning, inklusive samtliga skattesänkningar så blir det minus i statens budget.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad som däremot skulle ge minus i budgeten är miljarder i subventioner till "billiga hyresrätter".

Ja jag har förstått, du skiter i om stora grupper människor inte har någonstans att bo, det är inte ditt problem.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det har det inte. Vanligt folk med vanlig lön har fått betydligt mer pengar i plånboken.

Jo faktiskt så har höginkomsttagare fått dom största skattesänkningarna. Och vad hjälper det att folk med vanlig lön har fått kanske tusen spänn mer i skattesänkning per månad när det äts upp i femtusen kronor högre hyra?


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att den som är fattig egentligen borde titta på andra boendeformer än just hyresrätt, eftersom det är ett dyrt fullservicealternativ.

att öka bosparandet och kanske subventionera det tycker jag är mer intressant än att slänga pengar på byggherrar och göra byggandet dyrt.

Vilken boendeform tänker du på då? Vadå bospar? Spara till ett par extra brädor för kojan ute i skogen? Bospar till en bostadsrätt för många miljoner? Du måste skoja.

Var ska den fattige ta vägen när det inte finns tillräckligt med hyresrätter och det lilla som står till buds är för dyrt? Vadå slänga pengar på byggherrar och göra byggandet dyrt? Man kan bygga hyresrätter som vanligt folk har råd att hyra, det enda som fattas är politisk vilja.

Poängen är att du hatar hyresrätt som bostadsform, i synnerhet hyresrätter som vanligt folk har råd att hyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in