2015-02-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Sånt där svammel kan du ta för en grupp skolflickor på seminarieläger i västra Ukraina. Alla vet att Ryssland tagit emot ca 1 miljoner flyktingar från Donbass. Dessa valde Ryssland, inte västra Ukraina – av någon mysko anledning.

Klart att de inte kunde ta sig över en krigszon över till väst. Folk har alltid flytt västerut om det går. Ryssland är ett primitivare land rent generellt och brist på allt. Ryssland var ju tvungen att bygga en berlinmur västerut för att hindra flykt från öst. Kryllar av ryska nonsens troll här.
2015-02-10, 14:23
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Självklart är det ett prekärt läge för eventuellt fångade förband i debalteseve, men området är mitt inne i alkisrepublikerna. Det har noll betydelse för Ukrainas framtid.

Den lilla snutt av kusten som Ryssland, för därifrån kom anfallet, kapade åt sig i höstas är mer värd. En stilleståndslinje längs kusten är mycket mer värd. Mariupol har Azovstalh, Mashazov och flera andra nyckelindustrier. Dessutom sitt läge vid kusten. Staden har en verklig betydelse för Ukraina. Ju större buffer och ju säkrare mariupol görs, desto bättre.

I ett större, nationalekonomiskt perspektiv har du säkert rätt. Men vad som händer på kort sikt är en annan sak, och det kan få genomgripande konsekvenser. Vad händer om samtalen imorgon inte ger resultat, Debaltseve förblir avskuret och tusentals ukrainska soldater tvingas slåss under hopplösa förhållanden för att slutligen antingen dödas eller tillfångatas? Ett nytt Ilovaisk, fast i större skala.

Vilka konsekvenser kommer det att få för stridsmoralen inom den ukrainska armén? Kommer det att få politiska konsekvenser för regeringen? Helt säkert är att det kommer att frigöra betydande separatiststyrkor som kan sättas in i angrepp på andra platser längs fronten.

Med det sagt är det säkert smart av Kiev att vidta oväntade motåtgärder som det här angreppet, istället för att, som det verkat hittills, överlåta åt separatisterna att ta initiativet. Men det som är kritiskt är att ta tillbaka Logvinovo snarast möjligt.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-10 kl. 14:32.
2015-02-10, 14:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
I ett större, nationalekonomiskt perspektiv har du säkert rätt. Men vad som händer på kort sikt är en annan sak, och det kan få genomgripande konsekvenser. Vad händer om samtalen imorgon inte ger resultat, Debaltseve förblir avskuret och tusentals ukrainska soldater tvingas slåss under hopplösa förhållanden för att slutligen antingen dödas eller tillfångatas? Ett nytt Ilovaisk, fast i större skala.

Vilka konsekvenser kommer det att få för stridsmoralen inom den ukrainska armén? Kommer det att få politiska konsekvenser för regeringen? Helt säkert är att det kommer att frigöra betydande separatiststyrkor som kan sättas in i angrepp på andra platser längs fronten.

Med det sagt är det säkert smart av Kiev att vidta oväntade motåtgärder som det här angreppet, istället för att, som det verkat hittills, överlåta åt separatisterna att ta initiativet. Men det som är kritiskt är att ta tillbaka Logvinovo snarast möjligt.
Vi har redan läst om den låga ryska stridsviljan och bristen på soldater på grund av stora ryska förluster. Att de inte ens kan ta Debaltseve är väldigt talande, speciellt när halvamatörer som Azov trycker tillbaka ryssarna utanför Mariupol. Hoppas de tar ut fler av de GRAD som ryssarna använde vid folkmordet i Mariupol plus dödar ryska soldater på plats. Lite snabb rättsskipning!
2015-02-10, 14:58
Medlem
Har dessa hissat vitt flagg i Debaltseva?

https://www.youtube.com/watch?v=6-9IlXucXfg&app=desktop

Citat:
#Ukraine soldiers led by deputy commander of the 40th infantry battalion surrendered in #Debaltseve
https://twitter.com/bradcabana

Eller vad sägs?

Intressant utveckling i så fall
Senast redigerad av micks 2015-02-10 kl. 15:19.
2015-02-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OttorWaefre
Staden Kramatorsk, som ligger en bra bit bit väster om fronten på ukrainskkontrollerat territorium (en bit söder om Slovjansk), ska nyss ha attackerats med BM-30 Smersch, vilket om det stämmer väl får ses som en klar upptrappning från ryssens sida.

Ja, Kramatorsk är inte ens en frontstad.

Terroristerna begår ännu fler folkmord och visar bara på att man tänker ta så stora områden som möjligt. Det har aldrig handlat om några republiker.

Frågan är inte längre om utan när USA kommer förse Ukraina med vapen. Då kommer Ukraina göra kaoz med den ryska armén i Donbass. Putin kommer fömodligen ta det som en krigsförklaring (trots att han inte är en part i konflikten) och skicka in armén.
2015-02-10, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Tycker du inte att det är ganska naivt att lita blint på en källa som endast rapporterar till prorysk-fördel?
Detsamma skulle jag vilka säga gäller åt andra hållet.

Sanningen torde ligga någonstans mitt emellan.
Det är ju inget annat än ett rent propagandakrig som gäller i media, att då prompt välja sida och lita på varenda ord som kommer därifrån tycker jag tyder på ett väldigt naivt och lösaktigt psyke.

Tror du att ena sida endast lider förluster i ett krig?
Nej. Jag själv tror inte alls på det som skrivs där. Däremot rapporterar man knappast från pro-ryska källor här i tråden. Därför passar jag på och skapar mitt balans genom att låta folk läsa från båda sidorna. En intressant person är däremot Savoy, han och några andra till är fåtal som bedömer rättvist här i PU.
2015-02-10, 15:32
Medlem
latahundens avatar
Förser inte usa redan ukraina med vapen?
2015-02-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Jag har nog inte din militära erfarenhet. Men för mig känns det svårt att tro att separatisterna, som inte kunde ta en flygplats på 242 dagar, bara så där kan klippa 5000 man. Inte minst när Ukraina rimligtvis har mycket manskap och tung utrustning att sätta in. Om det handlar om en så stor styrka måste ju Ukraina, speciellt då territoriet mestadels är tömt på civila, kunna bomba skiten ur den omslutande linjen mot den ukrainska sidan, eller?
2015-02-10, 15:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
Förser inte usa redan ukraina med vapen?

Nopp, men med annan. icke dödande utrustning, som skyddsvästar och mörkerseende-hjälpmedel.

Men har du bilder på amerikanska vapen som UA använder, så lägg gärna upp dem.
2015-02-10, 15:48
Medlem
Chrillothekids avatar
http://youtu.be/U_LCQMuWpoo

Äckliga terroristsvin! Hoppas Europa vaknar upp nån gång! Vad är meningen? Jag fattar inte... enbart 7 döda för ju ses som ett mirakel. Ryska armen skickar in sina raketer långt bort från kriget å in i ett bostadsområde.

Edit: 11 döda å över 50 skadade
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-10 kl. 15:54.
2015-02-10, 15:49
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vi har redan läst om den låga ryska stridsviljan och bristen på soldater på grund av stora ryska förluster. Att de inte ens kan ta Debaltseve är väldigt talande, speciellt när halvamatörer som Azov trycker tillbaka ryssarna utanför Mariupol.

Det vore onekligen anmärkningsvärt om den ryska armén inte hade uppnått mer än så. Men nu är det inte den ryska armén som slåss inne i Ukraina. Om man tror att den gör det, trots att både Ukrainas ÖB och USA:s Natoambassadör har klargjort att så inte är fallet, har man tagit på sig en rätt rejäl foliehatt.

Det som har skett är att NAF (som är ett gäng frivilliga halvamatörer, precis som Azov) trots ett stort numerärt underläge har gått på offensiven och sakta men säkert lyckats pressa tillbaka den ukrainska armén från strategiskt viktiga positioner vid Debaltseve.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hoppas de tar ut fler av de GRAD som ryssarna använde vid folkmordet i Mariupol plus dödar ryska soldater på plats. Lite snabb rättsskipning!

"Folkmordet i Mariupol". Har det undgått dig att båda sidorna i den här konflikten använder raketartilleri på ett tämligen urskillningslöst sätt? Jag delar för övrigt inte din entusiasm för dödande och vad du kallar "snabb rättskipning". Att sitta på Flashback och önska livet ur människor är bara sjukt, alldeles oavsett vilken sida de befinner sig på.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-10 kl. 15:57.
2015-02-10, 16:05
Medlem
http://www.nytimes.com/reuters/2015/02/10/world/europe/10reuters-ukraine-crisis-aid.html?ref=world

Nu börjar media också få info om det jag skvallrade om imorse...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in