Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Självklart är det ett prekärt läge för eventuellt fångade förband i debalteseve, men området är mitt inne i alkisrepublikerna. Det har noll betydelse för Ukrainas framtid.
Den lilla snutt av kusten som Ryssland, för därifrån kom anfallet, kapade åt sig i höstas är mer värd. En stilleståndslinje längs kusten är mycket mer värd. Mariupol har Azovstalh, Mashazov och flera andra nyckelindustrier. Dessutom sitt läge vid kusten. Staden har en verklig betydelse för Ukraina. Ju större buffer och ju säkrare mariupol görs, desto bättre.
I ett större, nationalekonomiskt perspektiv har du säkert rätt. Men vad som händer på kort sikt är en annan sak, och det kan få genomgripande konsekvenser. Vad händer om samtalen imorgon inte ger resultat, Debaltseve förblir avskuret och tusentals ukrainska soldater tvingas slåss under hopplösa förhållanden för att slutligen antingen dödas eller tillfångatas? Ett nytt Ilovaisk, fast i större skala.
Vilka konsekvenser kommer det att få för stridsmoralen inom den ukrainska armén? Kommer det att få politiska konsekvenser för regeringen? Helt säkert är att det kommer att frigöra betydande separatiststyrkor som kan sättas in i angrepp på andra platser längs fronten.
Med det sagt är det säkert smart av Kiev att vidta oväntade motåtgärder som det här angreppet, istället för att, som det verkat hittills, överlåta åt separatisterna att ta initiativet. Men det som är kritiskt är att ta tillbaka Logvinovo snarast möjligt.