Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
När vi ändå gissar så gissar jag på att Ukraina kommer att bygga upp sin militära styrka för att aldrig mer komma i samma situation som nu, bygga ett försvar som heter duga med modernt materiel och tekniköverföring med/från väst. Ukraina är ju ett i-land med enorm potential. Ett tråkigt militärt scenario men nödvändigt med ryssen som granne.
Om du vill gissa mer rätt med beaktande av de militära styrkeförhållandena i regionen, bör du titta på Georgien.
Jag är personligen inte speciellt optimistisk då det gäller nuvarande process för att åstadkomma fred. Det krigas för fullt i Donbass och så länge Folkrepublikerna känner att Kiev kan hota civilbefolkningen i området och Kiev har något inflytande kvar, kommer man inte att sluta fred. Den fred Folkrepublikerna vill sluta, kommer Kiev å andra sidan inte att acceptera. Därför finns det – trots allt tal om diplomatiska lösningar – inga sådana som troligen skulle kunna realiseras på kort sikt.
Inbördeskriget måste troligen pågå tills Kiev är så försvagat att det inte längre kan utgöra något militärt hot mot de östra regionerna. Detta innebär, skulle jag tro, att hela Donbass måste befrias och kanske hela vägen till Odessa. Detta innebär också att kriget fortsätter länge än.
Sedan kan fred slutas och då kommer Kiev att vara som Georgien är i dag: en obetydlig stat som får försöka få ordning på sin ekonomi och sköta sitt och inte störa sina grannar.