Citat:
Ursprungligen postat av
IvanIvanovitj
Så satans korkat... Du ser inte att andra personer vill vara anonyma av samma anledning.
Dina åsikter är nog ganska mycket lättare att "stå för" än andras. Du riskerar inte att förlora jobbet, hamna i fängelse för hets mot folkgrupp samt få ett hembesök av RF eller AFA. Så inte så konstigt att du kan "stå för dina åsikter".
Att du inte ser hur det är ett demokratiskt problem om människors anonymitet upphör över nätet. Minns ett exempel i Kina där regeringen i Peking begärde ut från Yahoo namnet på en anonym bloggare för att han spred åsikter som gick emot den kinesiska staten. Han fängslades när dem fick hans namn från Yahoo. Det är inte helt omöjligt att något liknande skulle kunna hända i Sverige om det blir en norm att förfölja människor med impopulära åsikter över nätet. Vem är det som drar gränsen för vem som har förkastliga åsikter? Aftonbladet? Dem kommer ju alltid att gå och lita på, dem vill ju vårt bästa.

Jag anser att man från början inte borde skriva sina åsikter om de kan leda till att man förlorar jobbet eftersom man tar på sig ett ansvar när man accepterar ett yrkesuppdrag. Som läkare förväntas man ha en humanistisk värdegrund och de andra två männen hade mycket troligt också riktlinjer att följa när de blev anställda. Om man riskerar att hamna i fängelse pga sina åsikter så är det inte heller mer än rätt att man får stå till svars för dem eftersom man begått en brottslig handling. Eller tycker du att man ska få komma undan med brott bara för att man är anonym på nätet? Jag har inte begått något lagbrott och jag riskerar inte att förlora vänner eller jobb om jag skull bli outat på fb, jag beter mig inte heller som en jävla idiot och spyr ut mig hatiska åsikter som jag aldrig skulle våga stå för i verkligheten bara för att jag sitter anonym bakom en datorskärm. Jag är inte så jävla feg helt enkelt.
Sedan förstår jag inte varför alla ska dra det så långt. Nej, vi kommer inte bli en diktatur för att vi inte accepterar kränkningar, hot och hets mot folkgrupp i vårt land. Vilka som drar gränsen är våra svenska lagar och arbetsgivarna.