Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Diskriminering sker vid en konkret handling, det fullbordas inte genom en åsikt, eller? Jag tycker att vissa begrepp, bland annat diskriminering, har fått en innebörd som jag inte skriver under på. Att yttra åsikten att en viss folkgrupp inte borde ha samma rättigheter som en annan är enligt min uppfattning inte diskriminering, men om det görs åtskillnad i en konkret handling eller kommer till uttryck i lag eller bestämmelse så är det diskriminering?
Läkaren har diskriminerat, hatat, förföljt, trakasserat eller vad han nu läggs till last, men har han egentligen gjort något av detta? Har han inte enbart uttryckt åsikter och uppfattningar?
Nu har du hamnat i ett åsiktsträsk, där du borde dra nytta av en öppen debatt, där vi är anonyma!
Du har haft fel eller delvis fel, men genom en öppen debatt där vi är anonyma kan du lära dig något nytt utan förödmjukelsen av att ha fel! Just för att vi är anonyma!
Ponera att jag är en fet medelålders svensk man som super och kedjeröker. Vill jag till en läkare som föraktar feta människor och som tycket att sådana som mig inte ska få vård? Eftersom det inte lönar sig att operera rökare?
Det är olika avstånd mellan ord och handling, och vi har sett att ord kan under vissa politiska förutsättningar bli till vidriga handlingar.
Det handlar inte bara om hur en läkare agerar, det handlar också om hur en patient uppfattar läkaren och om patienten har förtroende. Den subjektiva sidan av myntet är syftet med läkarens tjänst, och inte att han har rätt till försörjning.