2015-02-10, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Vi delar nog inte uppfattning nej, jag tycker det är tråkigt att du ska behöva se ned på mig pga mina åsikter dock men det är väl upp till dig.

Jag skulle absolut kunna dela med mig av sådan information men jag hängde inte riktigt med på varför du vill ha den? Hur är det relevant? Mycket kan man få reda på om mig om man forskar lite bland mina inlägg på flashback. Anledningen till att jag inte vill outa mig helt är väl för att jag inte vet vad det finns för folk här på fb och jag vill inte bli utsatt för stalking eller trakasserier eller att min familj ska bli det. Jag vet även att det finns folk som tycker om att luska i mitt privatliv och jag vill helst inte att de människorna ska få möjlighet att lägga sig i mitt liv mer än de redan har. Det är inte för att jag inte kan stå för mina åsikter, vem som helst som är nyfiken på min identitet kan skicka ett PM om det skulle vara så.

Det är ju just detta att man kan trakasseras och stalkas, avskedas från arbetet, förlora sin studieplats osv. Annars finns det knappast någon större anledning att inte vara öppen med vem man är, men just detta är ju rätt obehagliga saker att utsättas för.
Citera
2015-02-10, 14:33
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det finns inget "näthat" vilket är ett påhittat ord. Folk hatar och snackar skit i verkligheten som vanligt också, lika mycket bland kärringar som tar kaffepaus vid ditt lokala lasarett. Vi ser ju inget drev mot detta.
Ja, men det är värre på nätet där man inte behöver stå öga mot öga mot dom man säger elaka saker till.
Citera
2015-02-10, 14:34
Medlem
IvanIvanovitjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Vi delar nog inte uppfattning nej, jag tycker det är tråkigt att du ska behöva se ned på mig pga mina åsikter dock men det är väl upp till dig.

Jag skulle absolut kunna dela med mig av sådan information men jag hängde inte riktigt med på varför du vill ha den? Hur är det relevant? Mycket kan man få reda på om mig om man forskar lite bland mina inlägg på flashback. Anledningen till att jag inte vill outa mig helt är väl för att jag inte vet vad det finns för folk här på fb och jag vill inte bli utsatt för stalking eller trakasserier eller att min familj ska bli det. Jag vet även att det finns folk som tycker om att luska i mitt privatliv och jag vill helst inte att de människorna ska få möjlighet att lägga sig i mitt liv mer än de redan har. Det är inte för att jag inte kan stå för mina åsikter, vem som helst som är nyfiken på min identitet kan skicka ett PM om det skulle vara så.

Så satans korkat... Du ser inte att andra personer vill vara anonyma av samma anledning.

Dina åsikter är nog ganska mycket lättare att "stå för" än andras. Du riskerar inte att förlora jobbet, hamna i fängelse för hets mot folkgrupp samt få ett hembesök av RF eller AFA. Så inte så konstigt att du kan "stå för dina åsikter".

Att du inte ser hur det är ett demokratiskt problem om människors anonymitet upphör över nätet. Minns ett exempel i Kina där regeringen i Peking begärde ut från Yahoo namnet på en anonym bloggare för att han spred åsikter som gick emot den kinesiska staten. Han fängslades när dem fick hans namn från Yahoo. Det är inte helt omöjligt att något liknande skulle kunna hända i Sverige om det blir en norm att förfölja människor med impopulära åsikter över nätet. Vem är det som drar gränsen för vem som har förkastliga åsikter? Aftonbladet? Dem kommer ju alltid att gå och lita på, dem vill ju vårt bästa.
Citera
2015-02-10, 14:34
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ja, men det är värre på nätet där man inte behöver stå öga mot öga mot dom man säger elaka saker till.

Står kaffetanterna öga mot öga när de snackar skit om fru Larsson i fikarummet? Tror inte det, din logik är korkade.
Citera
2015-02-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Anser du. De flesta av oss är sansade och bryr oss inte om läkaren är kommunist, nazist eller folkpartist, så länge personen i fråga utför sitt jobb väl. Din felfrie idealläkare, helt utan fördomar eller personliga brister, existerar inte.

Visst har alla fördomar och personliga brister. Det handlar om att när man har sådana starka åsikter som rasism då man anser en viss folkgrupp vara mindre värd en en annan, då är man inte lämpad! Och att tro att en person som anser, t ex, att svarta människor är mindre värda inte låter det påverka dem i deras yrke är naivt enligt min mening.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jan Hellin ”Hoppas kunna starta en diskussion om gränser” men han vägrar öppna kommentarsfältet.
Mao så misstror han sina läsare då han gjort bedömningen att läsarna inte skulle klara av att hålla sig inom "hans" gränser.

Ett publicistiskt lågvattenmärke, igen!

Ja, det är alltid roligt när svensk media pratar om yttrandefrihet, vikten av att ha diskussioner med varandra och dylikt. Och så håller de kommentatorsfälten stängda i syfte att förhindra en diskussion.

Det är ganska lätt att inse att de inte menar det de säger. De vill inte ha en diskussion. De vill diktera åt andra vad de ska tänka. Och om det ändå finns forum där man faktiskt kan säga vad man tycker och diskutera med andra - som t.ex Flashback - så bekämpar de det forumet. Allra helst så vill de att forumet ska utplånas helt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det innebär inte att man kan göra precis hur som helst, eller ha hur stora register som helst som inte tas bort efter att artikeln är skriven. Det är uppenbart att det pågår ett enormt missbruk av åsiktsregistrering av oliktänkande i Sverige. Kim Jong Helin och hans åsiktspolis kan inte få fortsätta.

Vi får se vad Aftonbladet gör när det blir en uthängning av en labil individ som har som har halva sin sjukjournal postad på forumet. Det är trots allt så att Flashback är en stor hjälp för många utsatta människor som inte mår bra psykiskt och fysiskt. Ska man ta ifrån dem deras anonymitet så är det ingen som vet vad som händer, men det är blod som är på Aftonbladets händer.

Det är det vidrigaste måste jag säga, att många som yttrar glädjerop här i tråden är så enkelspåriga att man inte kan förstå att många av dessa individer som skriver vissa saker inte mår sådär vansinnigt bra. Men det är tydligen godtyckliga straff vid Aftonbladets skampåle som gäller för någon med personliga problem, och kanske en psykisk diagnos? Det är som om man verkligen vill provocera folk att ta livet av sig.

Att Aftonbladet på egen hand eller via andra aktörer lyckas komma in i det heligaste är inget som förvånar, dock märkligt att Aftonbladet eller någon av deras partners inte har infiltrerats. Det borde dyka upp skandaler från den sidan rätt vad det är tycker jag.

Kommer vi att få se Melins huvud rulla en vacker dag, eller varför inte chefredaktörens? Jag kan inte för en sekund tänka mig att hela Aftonbladets redaktion är totalt fläckfri, det finns inte på kartan. Taskspel är inte att föredra men Aftonbladet har satt ribban för hur politiska frågor bör tacklas.
Citera
2015-02-10, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Diskriminering sker vid en konkret handling, det fullbordas inte genom en åsikt, eller? Jag tycker att vissa begrepp, bland annat diskriminering, har fått en innebörd som jag inte skriver under på. Att yttra åsikten att en viss folkgrupp inte borde ha samma rättigheter som en annan är enligt min uppfattning inte diskriminering, men om det görs åtskillnad i en konkret handling eller kommer till uttryck i lag eller bestämmelse så är det diskriminering?

Läkaren har diskriminerat, hatat, förföljt, trakasserat eller vad han nu läggs till last, men har han egentligen gjort något av detta? Har han inte enbart uttryckt åsikter och uppfattningar?

Nu har du hamnat i ett åsiktsträsk, där du borde dra nytta av en öppen debatt, där vi är anonyma!

Du har haft fel eller delvis fel, men genom en öppen debatt där vi är anonyma kan du lära dig något nytt utan förödmjukelsen av att ha fel! Just för att vi är anonyma!

Ponera att jag är en fet medelålders svensk man som super och kedjeröker. Vill jag till en läkare som föraktar feta människor och som tycket att sådana som mig inte ska få vård? Eftersom det inte lönar sig att operera rökare?

Det är olika avstånd mellan ord och handling, och vi har sett att ord kan under vissa politiska förutsättningar bli till vidriga handlingar.

Det handlar inte bara om hur en läkare agerar, det handlar också om hur en patient uppfattar läkaren och om patienten har förtroende. Den subjektiva sidan av myntet är syftet med läkarens tjänst, och inte att han har rätt till försörjning.
Citera
2015-02-10, 14:36
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skit i den svenska grundlagen om den inte är tillämplig.

Sverige har skrivit under deklarationen om de mänskliga fri och rättigheterna. Artikel 19 anger följande, citat;

Artikel 19
Var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och idéer med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser.

Ja, så länge det inte är hets mot folkgrupp och att det tydligt framgår det är jag som tycker och tänker det. Det ser jag inga som helst problem med.
Citera
2015-02-10, 14:37
Medlem
Aftonbladet är ju inte ett statligt organ så de har väl rätt att genomföra dessa kampanjer. Det som går att diskutera är dock dess relevans och värde i dagens instabila värld.

Att de sedan är första klassens hycklare ett par veckor efter attentatet mot Charlie Hedbo är väl också snarare väntat än överasskande. Journalister och politiker är inget mer än utnyttjare som spelar sin roll och position än hjälper samhället.
Men vem vet, deras uppgift är väl främst att granska staten och dess ledare så de gör väl det men som vanligt är det vinklat med fokus på SD och en rådgivare trots att MP officiellt hade en representant.
Citera
2015-02-10, 14:37
Medlem
Svensk medielogik: Först skapar man ett repressivt, DDR-liknande klimat där minsta avvikelse från elitens linje straffas stenhårt. Sedan hånar man människor som i detta mardrömslika debattklimat väljer att vara anonyma, och är helt oförstående inför deras val.

Vore det inte så sorgligt kunde man skratta åt det.
Citera
2015-02-10, 14:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard41
Där ingår yttrandefriheten.

Tycker du på allvar, låt ponera, om en läkare en dålig dag skriver så här " Jag litar inte på det romska folket, jag har en uppfattning om att de tjyvar i en högre grad än vad andra gör.

Är det då rimligt att han ska förlora rätten att arbeta som läkare. Enorma studieskulder + studiearbete + engagemang+ att han har hjälpt tusentals patienter till ett bättre liv. Ska man då helt slå undan benen för honom då?

Eftersom en läkare, eller samtliga läkare i västvärlden åtminstone "lyder" under den etiska "lagen" "Sällan bota, ofta lindra, alltid trösta", så har hen inte med läkaryrket att göra. Det vore svårt att kombinera de åsikterna med ett vårdande yrke överlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in