2015-02-10, 14:16
Medlem
Oj oj, tänk om den här skandalen med polisen i Rosengård som hävde ur sig "Apajävlarna" hade skett idag. Han hade varit sparkad, lynchad och slutligen korsfäst på Aftonbladets tak vid det här laget

Citera
2015-02-10, 14:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulle65
Om man nu sitter och ruvar på en hel hög med extrema och icke rumsrena åsikter så är det väl bättre att hålla dom för sig själv?
Skriv en bok eller gå på partimöten och ventilera dina åsikter, varför måste man tvunget basunera ut sina åsikter på ett publikt forum?
Åter igen, det är ingen mänsklig rättighet och få spy ut vilken skit som helst och komma undan med det.

Jo... det är i det närmaste en mänsklig rättighet att få spy ut sig sina åsikter.
Det är dock inte en skyldighet för nån annan att ta dem på allvar eller låta dem stå oemotsagda.
Citera
2015-02-10, 14:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är en slak lina att balansera på och man ser att Aftonbladet har full koll, till skillnad från Expressen.

Min uppfattning är att så länge Aftonbladet hänger ut folk som själva är offentliga eller har yrken där deras agerande blir särskilt motbjudande, så bryter Aftonbladet inte mot några lagar eller pressetiska regler.

Om en person är jurist och politiskt aktiv i Miljöpartiet och företräder Sverige i Brussel, så är han inte privatperson! En läkare är privatperson, men går han som avlönad av skattemedel in på nätet och kränker folk är han inte privatperson, eftersom han skriver i det offentliga rummet.

Flashbacks regler är inte lag eller regler som Aftonbladet måste förhålla sig till. Det är där det naiva hos vissa personer kommer in. Det är förbjudet enligt Flashbacks regler att outa folk på forumet, men forumets regler gäller inte IRL. Det är inte förbjudet IRL att undersöka identiteter på olika forum, det handlar mer om förmåga att göra research.

Det jag inte vet riktigt är om Aftonbladet upprättat register. Utifall att, så måste de ha tillstånd från datainspektionen. Men att undersöka vem som gör livet surt för en professor eller sitter med hög lön från skattebetalarna och hatar, är utmärkt journalistik. Och att vi kan råka ut för en läkare, i Sverige som diskriminerar folk är ju avskyvärt, eller hur?

Diskriminering sker vid en konkret handling, det fullbordas inte genom en åsikt, eller? Jag tycker att vissa begrepp, bland annat diskriminering, har fått en innebörd som jag inte skriver under på. Att yttra åsikten att en viss folkgrupp inte borde ha samma rättigheter som en annan är enligt min uppfattning inte diskriminering, men om det görs åtskillnad i en konkret handling eller kommer till uttryck i lag eller bestämmelse så är det diskriminering?

Läkaren har diskriminerat, hatat, förföljt, trakasserat eller vad han nu läggs till last, men har han egentligen gjort något av detta? Har han inte enbart uttryckt åsikter och uppfattningar?
Citera
2015-02-10, 14:18
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Och att vi kan råka ut för en läkare, i Sverige som diskriminerar folk är ju avskyvärt, eller hur?

Jag håller med nousernameneeded, kan inte heller bry mig mindre om vad någon tycker och tänker så länge arbetsrollen fungerar.
Citera
2015-02-10, 14:20
Medlem
KungensKistas avatar
Fyfan, det här börjar bli lite obehagligt. Har ett gammalt konto där jag trollade rätt rejält. Blir nästan lite chockad när jag kollar tillbaka. Obehagligt ifall det skulle dras upp när jag väl sitter på min arbetsplats 10 år senare.
Tänk på vad ni skriver där ute! Önskar att jag hade haft den insikten under tonåren.
Citera
2015-02-10, 14:20
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför? så länge han är professionell i sitt yrke så skiter jag i hans värderingar helt ärligt.

I vissa typen av yrken i förtroendebrancher räcker det med befogad misstanke om att åsikterna medför att klienterna, patienterna e t c kan behandlas sämre för att det ska vara olämpligt att jobba kvar.
Citera
2015-02-10, 14:22
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast den enda politiker som hängts ut hittills, i det senaste drevet, har varit en miljöpartist.

Det är fel att tro att sådana är åsikter endast finns bland sverigedemokrater. Dolda kameror mm har genom åren visat att det finns "invandrarfientliga" åsikter även bland andra partiers representanter. Det är förmodligen flest inom Sverigedemokraterna, men det finns givetvis gott om personer även inom andra partier.

Man får tänka på att det inte är naturligt att vara för Islam och att vara för utplånande av det svenska Sverige. Däremot är det förenat med stora risker att uttrycka sådana åsikter offentligt, så därför uttrycker många det i smyg istället. Detta gäller oavsett partitillhörighet.

Jag tror att de flesta människor mer eller mindre är rasister, på ett eller annat sätt. Sen finns det ju grader över hur stor rasist man är. Jag kan t ex se det som mer rasistiskt att som vit flytta ifrån ett område där invandrarfamiljer börjar flytta in och sen rösta på MP i mitt nya helvita bostadsområde jämfört med en Sverigedemokrat som bor kvar i sin förort. Att som svenskfödd invandrare vägra att prata korrekt svenska och prata Rinkebysvenska istället kan också vara ett tecken på rasism, ett slags förakt mot "svennarna". Det finns hur många exempel som helst. Att peka finger åt alla Sverigedemokrater och tror man bekämpar rasism är så naivt och löjligt att man blir mållös.
Citera
2015-02-10, 14:23
Medlem
ReiseReises avatar
Hur kommer det sig att media kommer at information men inte polisen? Ar ju ganska mycket skumt som skrivits pa "droger" och "psykisk halsa" forumet.

Kul anda att Aftonbladet bekraftar: personliga asiker overvager drogmissbruk. Klart som fan att man ska granska alla som skrivit pa intergration och invandring istallet for drogforumet
Citera
2015-02-10, 14:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
En politiker och en politisk rådgivare ... Jag vill nog hävda att de rådgivare en politiker håller sig med också får tåla att granskas.

Det är nog gränsfall här. Vad jag vet så är han ingen offentlig person, men jag kan förstå varför det är intressant att hänga ut honom. Han har ändå en ganska hög position inom politiken, även om han verkar i det dolda.

När det gäller miljöpartisten så förstår jag att här finns ett stort nyhetsvärde. Offentligt så är han alltså en miljöpartist som är för mångkultur och invandring, men privat så har han helt motsatta åsikter. Det är förstås en godbit som media inte kan stå emot.

Jag skulle ha en viss förståelse om det här hade varit isolerade händelser, och informationen läckt ut på annat sätt - t.ex av en slump. Men det som är obehagligt i sammanhanget är att det här inte har "läckt ut" utan det här är frukten av en gigantisk systematisk kartläggning av 40 000 svenskar, utförd av en vänsterextrem organisation med brottsdömda personer. Och Aftonbladet samarbetar fritt med dem. Inte bara Aftonbladet utan även Expressen.

Det är här som det blir riktigt obehagligt.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
I vissa typen av yrken i förtroendebrancher räcker det med befogad misstanke om att åsikterna medför att klienterna, patienterna e t c kan behandlas sämre för att det ska vara olämpligt att jobba kvar.

Men nu har det tydligen inte påverkat läkarens roll så vad är ditt och det övriga vänsterfolkets problem?!

Han sköter sitt jobb på dagen och skriver om sitt "näthat" på kvällen... hade inget sagt om han var Dr.Mengle på arbetstid också... men så länge han SKÖTER sitt jobb ska du och alla vi andra skita i vad han har för åsikter han har rätt att bära dem utan att bli uthängd...
Citera
Medlem
Abiymaels avatar
Haha fan vad kul att folk avslöjas av Aftonbladet! Är man så jävla dum att man använder sin privata mejladress så förtjänar man fan all skit som kastas mot en. Sen är ju rasister dumma i huvudet också så det gör mig otroligt glad att folk med äckliga åsikter avslöjas. Gillar inte Aftonbladet alls men sånt här är underhållande som fan, TACK Aftonbladet!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vi delar uppenbarligen inte uppfattning, och jag ska inte sticka under stolen med att jag ser ner på många människor som bär åsikter i likhet med de du förmedlat här i tråden. Det vore med andra ord önskvärt för mig om jag kunde slippa att möta personer som dig när jag rör mig i samhället, oavsett om det är vid ett läkarbesök eller annat ärende.

Med den anledningen vore jag tacksam om du kunde dela med dig mer om dig själv och din person. Vad heter du? Vad jobbar du med? Var bor du? Kanske kan vi till slut dela åsikten att ett "avslöjande" av privatperson vore något positivt. Är du beredd att tillmötesgå mitt önskemål, eller är din princip inte längre värt något så fort det inte är till din egna personliga fördel?

Detta är återkommande för resonemang från diverse vänsterpatrask. Under parollen "antifascism är självförsvar" finns inget hinder att ta till våld eller förtryck. Det fina i kråksången är att vänsterpatrasket själv definierar vad "antifascismen" är.

Vi delar nog inte uppfattning nej, jag tycker det är tråkigt att du ska behöva se ned på mig pga mina åsikter dock men det är väl upp till dig.

Jag skulle absolut kunna dela med mig av sådan information men jag hängde inte riktigt med på varför du vill ha den? Hur är det relevant? Mycket kan man få reda på om mig om man forskar lite bland mina inlägg på flashback. Anledningen till att jag inte vill outa mig helt är väl för att jag inte vet vad det finns för folk här på fb och jag vill inte bli utsatt för stalking eller trakasserier eller att min familj ska bli det. Jag vet även att det finns folk som tycker om att luska i mitt privatliv och jag vill helst inte att de människorna ska få möjlighet att lägga sig i mitt liv mer än de redan har. Det är inte för att jag inte kan stå för mina åsikter, vem som helst som är nyfiken på min identitet kan skicka ett PM om det skulle vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in