2015-02-06, 18:51
Medlem
Segermarschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag frågade mod vad denne tyckte att jag skulle ha gjort, och fick till svar att jag borde sagt att jag var tidigare xxx och sedan fortsatt.
Säger du att man ska meddela moderatorer när man byter konto (och helt överger det gamla) för att undvika avstängning när man av misstag postar i en tråd som man har postat i förut?

I wh0res dödsstraff: jag skapar en tråd och förespråkar dödsstraff med konto A. Sedan dödar jag konto A genom att byta mailadress till en icke befintlig adress, byter lösenord och loggar ut, och skapar konto B efter ett par månader. Jag postar i samma tråd med konto B. Avstängd för 1.07??? Det måste väl vara ett undantag från regeln?
Citera
2015-02-07, 01:30
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Detta motsäger dock absolut inte att du skall få ha samma åsikt med flera konton i samma tråd, det beror helt enkelt på hur man lägger fram det. Gör man det dock under samma tidsperiod får man räkna med att risken för 1.07 är befintlig.
Ja, det går ju inte riktigt att dra någon tydligt gräns för vad man kan eller inte kan göra. Enda gången man inte riskerar 1.07 då man skriver i samma tråd med två olika användare är ju faktiskt om det framgår tydligt för alla som läser tråden att det är samma person bakom användarkontona.

Citat:
Ursprungligen postat av Segermarschen
I wh0res dödsstraff: jag skapar en tråd och förespråkar dödsstraff med konto A. Sedan dödar jag konto A genom att byta mailadress till en icke befintlig adress, byter lösenord och loggar ut, och skapar konto B efter ett par månader. Jag postar i samma tråd med konto B. Avstängd för 1.07??? Det måste väl vara ett undantag från regeln?

Jo. Men det beror på hur det hela sker, här finns ju ett flertal möjliga scenarion som inte skall straffas. (Några exempel på det jag skrivit högre upp i inlägget.)
- Exempelvis att konto A har förlorat sitt lösenord och B helt enkelt fortsätter diskussionen, dvs, svarar på det som blivit citerat av A's inlägg.
- Ett annat möjligt scenario är att A och B är helt offentligt sammankopplade och det står i konto B's signatur att hen även är konto A.

Något som däremot bör straffas är om konto A skapar en tråd. Sen slutar använda konto A av någon anledning, och ett halvår senare går in i samma tråd och säger att TS tanke är bra, och genom att uttrycka sig - inte som att man fortsätter på diskussionen - utan genom att man "stödjer" den kan man helt klart straffas för 1.07, även om man alltså inte använt konto A på ett halvår.

Att det står klart för oss moderatorer genom ett meddelande är egentligen oväsentligt. 1.07 är ju inte en regel för vår skull, det är ju för vanliga användare det borde framgår, det är ju inte för vår egen skull vi har regeln. Reglerna är ju för att användare skall ha en så bra forumupplevelse som möjligt. Vi har inte direkt något egenintresse i att stänga av användare. I en fantastiskt värld hade vi inte behövt några regler.
Senast redigerad av wh0re 2015-02-07 kl. 01:38.
Citera
2015-02-09, 12:33
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Ja, det går ju inte riktigt att dra någon tydligt gräns för vad man kan eller inte kan göra. Enda gången man inte riskerar 1.07 då man skriver i samma tråd med två olika användare är ju faktiskt om det framgår tydligt för alla som läser tråden att det är samma person bakom användarkontona.

Tack för förtydligandet, då var inte mina aningar alltför långt från sanningen.
Citera
2015-02-10, 01:30
Medlem
kinesarsles avatar
Den aktuella tråden (som jag inte har lust att länka) hade varit inaktiv i ett år och det andra kontot hade inte använts på ett halvår. Jag måste säga att jag tycker att det är lite konstigt om inte det ska räcka.
Citera
2015-02-10, 12:17
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Den aktuella tråden (som jag inte har lust att länka) hade varit inaktiv i ett år och det andra kontot hade inte använts på ett halvår. Jag måste säga att jag tycker att det är lite konstigt om inte det ska räcka.

Det låter väldigt konstigt så länge du inte mer eller mindre citerade dig själv och skrev +1.
Citera
2015-02-10, 12:19
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Det låter väldigt konstigt så länge du inte mer eller mindre citerade dig själv och skrev +1.
Skippa citeringen så är du i stort sett i hamn.
Det inlägg som gjordes var en bump som visserligen inte bestod av +1 men innebörden var densamma. Som inlägget var/är skrivet behövdes inte heller en citering.
Citera
2015-02-10, 12:30
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Det inlägg som gjordes var en bump som visserligen inte bestod av +1 men innebörden var densamma. Som inlägget var/är skrivet behövdes inte heller en citering.

Då är det inte heller så konstigt nej. Jag trodde att det rörde sig om något betydligt mer fromt.
Senast redigerad av N3ss3 2015-02-10 kl. 12:33.
Citera
2015-02-10, 13:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Mjo, det var dock avsett som en bumpning och ingenting annat.

Jag kan tycka att det är lite konstigt efter så lång tid dock.
Citera
2015-02-10, 16:54
Medlem
Haha snart har du skrivit så mycket att du riskerar kunna sammankopplas. Var försiktig
Citera
2015-02-10, 22:37
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Mjo, det var dock avsett som en bumpning och ingenting annat.

Jag kan tycka att det är lite konstigt efter så lång tid dock.
Det är ju dock långt ifrån självklart att det är TS som står bakom +1-inlägget och iom att du då framställer det som att ytterligare någon tycker om ditt förslag så ser jag det som ett solklart brott mot regel 1.07.
Nästan ett år efter det att tråden dött ut så bumpar du det med mer eller mindre ett "bra förslag".
Citera
2015-02-10, 22:47
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det är ju dock långt ifrån självklart att det är TS som står bakom +1-inlägget och iom att du då framställer det som att ytterligare någon tycker om ditt förslag så ser jag det som ett solklart brott mot regel 1.07.
Nästan ett år efter det att tråden dött ut så bumpar du det med mer eller mindre ett "bra förslag".
Mjo, men om man ska driva en kampanj för någon ståndpunkt är det knappast en speciellt effektiv metod.

Jag förstår att det hela inte är oproblematiskt att lösa, men jag tycker inte att det är optimalt som det är nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in