2015-02-05, 00:01
Medlem
kinesarsles avatar
För ett tag sedan fick jag en varning för 1.07. Jag är inte ute efter att diskutera just det enskilda fallet, och ja, jag har skickat PM till både moderator och admin.

Hur som helst så skrev jag i en tråd jag hade skrivit tidigare i med ett tidigare konto. Det kontot är övergett sedan länge.

Jag frågade mod vad denne tyckte att jag skulle ha gjort, och fick till svar att jag borde sagt att jag var tidigare xxx och sedan fortsatt.

Det här är ett problem. Skälen är många till att man kan vilja byta konto. Problemet ligger i att man för alltid kan tvingas välja mellan att outa sig och att hålla sig undan att diskutera ämnen man diskuterat tidigare. Det är ju i allmänhet inte så omtyckt att man startar nya trådar när det redan finns lämpliga trådar att diskutera saken i.

Är det rimligt att man måste hålla sig borta från att diskutera de frågorna för all framtid bara för att man inte vill kopplas samman med sitt gamla konto?
Citera
2015-02-05, 00:22
Medlem
MrFolds avatar
Jag kanske missuppfattar regelns syfte, men utifrån din förklaring har jag svårt att se att det i normalfallet borde vara ett brott mot regeln om "sedan länge" åtminstone är ett antal månader. I normalfallet borde då diskussionen i en tråd man hoppar in i igen ha fortsatt över ett antal sidor och man vinner knappast något övertag med att göra entré med nytt konto och förfäkta samma åsikter som tidigare.

Det ligger i alla fall väldigt långt från (i så fall) det som hände i ex.vis tråden om mordet på Vatchareeya Bangsuan där en användare under längre tid postade omväxlande med två olika konton som ibland gick in i samma ämnen och dessutom hade en försåtlig skillnad i sitt sätt att uttrycka sig (Det ena kontot var mer aggressivt, det andra gjorde ett vänligare och lite barnsligare uttryck).

Eftersom grundprincipen är att man får ha flera konton och att det inte är generellt förbjudet att använda dem i samma tråd så borde regeltolkningen vara ganska liberal annars. Tycker jag.
Citera
2015-02-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Är det rimligt att man måste hålla sig borta från att diskutera de frågorna för all framtid bara för att man inte vill kopplas samman med sitt gamla konto?
Nej. Så länge man inte missbrukar kontona för att skaffa sig fördelar i diskussionen kan det inte vara 1.07.

Det står i regelns förtydligande:

"Vad regelns första mening förbjuder är missbruket. Missbruk av alternativa konton kan ske på olika sätt, men det vanligaste är att samma person postar inlägg med alternativa konton vilka stöder varandras åsikter och på så sätt får ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan ske även på andra sätt. Däremot är det inte per automatik förbjudet att omväxlande använda olika konton i samma tråd, så länge dessa inte missbrukas."
Citera
2015-02-05, 00:37
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej. Så länge man inte missbrukar kontona för att skaffa sig fördelar i diskussionen kan det inte vara 1.07.

Det står i regelns förtydligande:

"Vad regelns första mening förbjuder är missbruket. Missbruk av alternativa konton kan ske på olika sätt, men det vanligaste är att samma person postar inlägg med alternativa konton vilka stöder varandras åsikter och på så sätt får ett övertag i en diskussion. Detta behöver inte ske i samma tråd, utan kan ske även på andra sätt. Däremot är det inte per automatik förbjudet att omväxlande använda olika konton i samma tråd, så länge dessa inte missbrukas."
Jo, det var det jag också tyckte, och om det föregående kontot har varit inaktivt i flera månader borde man väl nästan kunna få skriva vad som helst.

Ta som exempel att man startar en tråd i politik där man propagerar för att tiggeri borde förbjudas. Senare vill man återuppta denna diskussion, men fortfarande propagera för förslaget. Det måste man ju kunna få göra utan att säga att man startade tråden?
Citera
2015-02-05, 00:53
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Jo, det var det jag också tyckte, och om det föregående kontot har varit inaktivt i flera månader borde man väl nästan kunna få skriva vad som helst.

Ta som exempel att man startar en tråd i politik där man propagerar för att tiggeri borde förbjudas. Senare vill man återuppta denna diskussion, men fortfarande propagera för förslaget. Det måste man ju kunna få göra utan att säga att man startade tråden?
Driver du en linje med båda kontona, eller påverkar en läsare mer genom andrakontots aktivitet än utan det, så vill jag säga att du är ute på hal is.

Hur lång en eventuell karantän kan vara för att återkomma med nytt konto i samma fråga eller samma tråd finns inget officiellt svar på. Det säkraste är att låta bli helt. Några månader är "ingenting" i en evighetstråd om ett laddat ämne med ett fåtal aktiva skribenter i.
Citera
2015-02-05, 01:13
Medlem
Citat:
Så länge det inte innebär att man ger sig själv en fördel ska man få göra det, dvs att debatten blir likadan som om man hade använt sitt tidigare konto istället.
Citera
2015-02-05, 10:46
Medlem
Lite dubbla budskap från Mod:s, vad gäller?
Citera
2015-02-05, 12:13
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes

Enkelt sagt kan man säga att det är brott mot 1.07 att genom ett flertal användarkonton uttrycka att många användare skulle säga samma sak.

För att illustrera det kan vi ta något politiskt exempel. Typ införandet av dödsstraff, även om jag är emot det.
Jag startar dock en tråd om det och argumenterar för det! Sen loggar jag in på mitt andra konto, och skriver i samma tråd att TS idé är bra, sen loggar jag in på en tredje smurf och kritiserar det lite, men poängterar ändå att det är en bra idé! För att få "stöd" för min åsikt.

För en annan användare framstår det nu som om tre av tre användare är för dödsstraff. När det i själva verket bara är en användare som är för det, men genom möjligheten till flera konton så framställs det som om åsikten är den vanliga. Det förvrider helt enkelt diskussionen på ett sätt som vi inte uppskattar eftersom en person bör ha en röst som i vanliga IRL-diskussioner.
Det är lättare att bemöta en person av motsatt åsikt, än tre personer av motsatt åsikt.
Citera
2015-02-05, 12:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Det var ju inga dubbla budskap om du menar de två inläggen ovanför ditt.
Citera
2015-02-06, 12:54
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Enkelt sagt kan man säga att det är brott mot 1.07 att genom ett flertal användarkonton uttrycka att många användare skulle säga samma sak.

För att illustrera det kan vi ta något politiskt exempel. Typ införandet av dödsstraff, även om jag är emot det.
Jag startar dock en tråd om det och argumenterar för det! Sen loggar jag in på mitt andra konto, och skriver i samma tråd att TS idé är bra, sen loggar jag in på en tredje smurf och kritiserar det lite, men poängterar ändå att det är en bra idé! För att få "stöd" för min åsikt.

För en annan användare framstår det nu som om tre av tre användare är för dödsstraff. När det i själva verket bara är en användare som är för det, men genom möjligheten till flera konton så framställs det som om åsikten är den vanliga. Det förvrider helt enkelt diskussionen på ett sätt som vi inte uppskattar eftersom en person bör ha en röst som i vanliga IRL-diskussioner.
Det är lättare att bemöta en person av motsatt åsikt, än tre personer av motsatt åsikt.

Detta motsäger dock absolut inte att du skall få ha samma åsikt med flera konton i samma tråd, det beror helt enkelt på hur man lägger fram det. Gör man det dock under samma tidsperiod får man räkna med att risken för 1.07 är befintlig.
Citera
2015-02-06, 14:30
Medlem
CreepyCrawls avatar
Borde man inte kunna en retroaktiv bedömning i det hela? Jag vet nu inte hur stort det här problemet är att användare bryter mot 1.07 just i syfte att stärka sin egen position i en tråd så det kan falla på det. Men min tanke är dock ungefär följande.

Användare X startar en tråd med konto 1. Använder dessutom kontot lite varstans på forumet i intressen som intresserar just den personen. Efter ett tag känner användaren man behöver en nystart då man kanske varit liiiite för öppen om sig själv, h*n väljer därför att starta ett nytt konto. (Det bästa vore ju såklart om användare X använde sig det fina "slumpa ett nytt lösenord"-tricket för att neutralisera tillgången till just konto 1.) Användare X beger sig sedan in i den tidigare tråden med konto 2. Allt väl så långt. Redan här är man kanske upptäckt av mods. Men det får fortlöpa. Problemet skulle uppstå först om Användare X sparkar igång konto 1 igen och ger sig in i tråden. Dvs att uppnår man en postföljd med Användare 1, Användare 2 och sedan Användare 1 i samma tråd har man gjort sig skyldig till brott mot 1.07.

Huruvida man ska lägga en tidsaspekt på det hela eller inte och hur lång den isf skulle vara är ju en aningen svårare diskussion.
Citera
2015-02-06, 18:19
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Att ge ett definitivt svar är svårt och jag har inte kollat på ditt fall. Det jag vet är att vi tidigare sagt (nu är jag generell) att det är okej att överge (läs döda) ett konto och fortsätta med ett annat. Det förutsätter givetvis att det ordinarie kontot inte fortsätter att driva samma linje i andra trådar. Det är svårt att ge ett rakt svar, men försök förstå vad jag menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in