2015-02-10, 12:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtletoad
Inlägg #1555

Det skall bli kul, när Aftonbladet kör upp en mikrofon i fejset på dig, psykokanin, och du får svara på dina fördomar om Kina och kineserna. Så som du formulerat dig i tråden:
Kina borde delas upp i fler länder, inlägg #3 med flera.

Riktigt kul att se detta desperata framsläpande av andras tidigare inlägg ...

Öh .. Aftonbladet ta inte mig! Ta hen istället" ...
Citera
2015-02-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigvard41
Du skriver att du tycker att det är bra att de avslöjas och hängs ut. Jag har personligen svårt för grova rasistiska anspelningar och dylikt skit. Men att som media gör, att på mycket tvivelaktiga och smutsiga grunder försöka lära folk vad dom får tycka är superäckligt. Inte bara äckligt, det är livsfarligt för demokrati och de mänskliga rättigheter som finns. Tänk en sekund till
Jag säger inte emot dig alls, håller tom med dig i mycket. Men jag står fast vid att man skapar sitt eget öde litegrann och kanske ska tänka till lite extra innan man häver ur sig som dessa personer! Det är väl rätt tydligt att det är svårt att vara 100% anonym i denna värld....
Citera
2015-02-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vilken, eller vilka, mänskliga rättigheter är det du åsyftar?

Där ingår yttrandefriheten.

Tycker du på allvar, låt ponera, om en läkare en dålig dag skriver så här " Jag litar inte på det romska folket, jag har en uppfattning om att de tjyvar i en högre grad än vad andra gör.

Är det då rimligt att han ska förlora rätten att arbeta som läkare. Enorma studieskulder + studiearbete + engagemang+ att han har hjälpt tusentals patienter till ett bättre liv. Ska man då helt slå undan benen för honom då?
Citera
2015-02-10, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det du och många med dig inte tycks förstå är att vi i Sverige har en grundlagsskyddad yttrandefrihet. Den har tilkommit av mycket goda skäl.

Sen finns det ett antal lagar som begränsar yttrandefriheten. Dessa lagar har också tillkommit av goda skäl i de flesta fall, såsom ex vis förtal och förolämpning.

Distinktionen ni yttrandefrihetsmotståndare dock inte förstår, eller inte vill låtsas om, är att detta är en fråga för de s.k. rättsvårdande myndigheterna. De ska utreda om någon brutit mot gällande lag.

Är det inte ett brott så faller det under den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

Det som Aftonbladet m fl nu ägnar sig åt är att ta sig rätten att utöva makt över yttrandefriheten genom att skrämma folk till tystnad. Och det är inget annat än vedervärdigt och högst bekymmersamt.
Men Aftonbladet använder sig ju bara av den grundlagsskyddade yttrandefriheten?!
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Finns ingen dubbelmoral.

Yttrandefrihet innebär inte rätt att hata andra människor för att de tillhör en etnisk eller kulturell grupp som man ogillar. Charlie Hebdos tecknare gör satir av religion och politik, de hatar ingen.

Rasister, fascister och nazister har aldrig accepterat denna skillnad - därför att hatet är förutsättningen för deras politiska agenda och när de vid tillfälle vunnit den politiska makten, som i Tyskland på 30-talet, så har yttrandefriheten snabbt avskaffats. Kvar har blott hatet funnits och folkmordet kom som resultatet av detta hat.

Åsiktsfriheten ger dig rätt att hata eller ogilla andra människor, dock inte att uttrycka detta hur du vill. Ironisk nog är det tillåtet att göra satir av och kränka kungahusets medlemmar.

Det där med hat och agenda gäller för vänsterextremisterna också och var en förutsättning för de kommunistiska diktaturernas illgärningar, glöm inte det.

Du får en styrkekram och en återvunnen glasburk med syltade brännässlor av mig, hoppas att du bränner dig på tungan.
Citera
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Yttrandefrihet innebär inte rätt att hata andra människor för att de tillhör en etnisk eller kulturell grupp som man ogillar. Charlie Hebdos tecknare gör satir av religion och politik, de hatar ingen.

Här uttalar sig den moderne kommunisten som inte anser att människor har rätt till sina egna åsikter och tankar utan att alla ska ha exakt samma nivå på vad dom tycker och tänker.

Det du anser är satir anser måna miljoner människor är hat. Det du anser är hat anser många miljoner människor är luftande av åsikter.

Vem är du att sätta en universell standard på folks åsikter och tankar?
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
Jag tycker att de som skrivit rasistiska inlägg som ex får skylla sig själva. Punkt.

Gäller det även kineser som enligt den kinesiska regimen skriver olagliga saker?
Citera
2015-02-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joker4444
Jag säger inte emot dig alls, håller tom med dig i mycket. Men jag står fast vid att man skapar sitt eget öde litegrann och kanske ska tänka till lite extra innan man häver ur sig som dessa personer! Det är väl rätt tydligt att det är svårt att vara 100% anonym i denna värld....

Jo men precis, men nu förskjuter vi problemet lite. Ska vi låta gammelmedia få styra vad vi tycker och tänker?
Om vi inte vågar säga vår åsikt högt, ska vi då fråntas möjligheten att göra det anonymt?
Citera
Medlem
shaktas avatar
Undrar hur länge aftonbladet med fler kan hålla på tills dom trampar på fel
fötter och råkar ut för ett attentat. Mest en reflektion av s
Dagens mediasamhälle då man tränger in folk
I hörn som kanske är missnöjda med något och blir uthängda och får hela ditt liv förstört
Pga en kommentar man fällt tidigare i livet
Citera
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
jag tror nog inte speciellt många av dessa 40 000 går att spåra. och jag tror och hoppas det kommer mer, i morgon, i övermorgon och ett bra tag framöver
Apropå det, nu har jag ju ingen aning om det är ett brott eller what not men du har ju haft vetskapen om att en pedofil har haft en relation med din underåriga dotter. Frågan är hur roligt det skulle vara att bli outad vid det här laget med tanke på dina ytterst tveksamma handlingar.
Citera
2015-02-10, 12:13
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jozz
Har läst flashback med blandad förtjusning & förfäran. Att vara anonym lockar i alltför många fall fram sidor hos människor som inte tillför något konstruktivt till denna värld. Varför skall man skriva saker som man inte står för öppet??? Varför kan man inte uttrycka sina tankar och värderingar utan att nedvärdera och förolämpa andra??? Tycker p.g.a. PK maffian att anonymisering behövs tyvärr eftersom deras drev är vidrigt och inte gynnar en demokrati. Därimot borde god ton hållas efter på FB.

Du är en *****
Om jag skrev att jag inte tycker att Sverige borde ta emot 100 000 invandrare är jag rasist i mångas ögon, riskerar att förlora arbetet osv.
Citera
2015-02-10, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Riktigt kul att se detta desperata framsläpande av andras tidigare inlägg ...

Öh .. Aftonbladet ta inte mig! Ta hen istället" ...

Jag skulle gärna debattera feminism under bästa sändningstid i TV med någon feminist. Eller få fritt utrymme i våra största dagstidningar för samma sak. Men det kan inte tolereras eftersom feministen skulle krossas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in