2015-02-10, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Definiera hat!

Eftersom servrarna finns i USA så faller hat mot amerikanska medborgare på Flashback under federal lagstiftning och definitionen finns här.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hate_crime_laws_in_the_United_States#Violent_Crime _Control_and_Law_Enforcement_Act_.281994.29

Det är bara att fylla formuläret från FBI nedan och bifoga kopia av hatinlägget så skall de identifiera och lagföra brottslingen.

https://tips.fbi.gov/#googtrans(sv)
Citera
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
"Anonymitetet kränks" - Hahahahaha

Sagt på ett forum där anonyma ägnar spalt metrar till att kränka invandrare, homosexuella och offentliga personer varje dag. Så sjukt roligt

Kul att de som sysslar med detta hela tiden får igen lite
Lyckades du missa hela andemeningen med mitt inlägg? Stackare där.

Jag tycker att medieklimatet och åsiktsförtrycket börjar ta sig obehagliga former. Jag sa samma sak vad gäller datalagringsdirektivet, det är inga större problem med den typen av verktyg i dagsläget, men den dagen "fel" personer har tillgång till verktygen blir det etter värre.

Tänk DDR med den typen av massövervakning som kan ske idag. Även om risken är liten, så tycker jag inte att det är värt det bara för att komma åt några smygrasister på internet.

Det sker en stadigt en normalisering av övervakningen och åsiktsregistreringen, vad som väntar i slutet av den vägen vill jag inte bli varse.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vågaifrågasätta
Micro svammlar på som vanligt, det är inte acceptabelt att folk skall förlora sina jobb eller drivas till själmord bara för att de inte delar Revolutionära fronten...eller jag menar Expo.....eller jag menar Research gruppens livsåskådning. Om någon begår ett brott, ja visst häng ut dem. Men att bli förföljd och trakasserad bara för att man har en avvikande åsikt.....luktar lite för mycket DDR och lämnar en ganska obehaglig smak i munnen.
Luktar rätt mycket Flashback om du frågar mig ... För här ser man inte några betänkligheter när det gäller att hänga ut folk och driva dem till både det ena och det andra...
Citera
2015-02-10, 12:05
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joker4444
Vad har det med saken att göra? Är det ärligt talat okej att skriva vad skit som helst på nätet anonymt?

Tja, ska man skriva "skit" på nätet är det väl bra att va anonym, mer förvånande är väl att folk som inte skriver skit väljer att va anonyma.
Citera
Medlem
Jozzs avatar
Har läst flashback med blandad förtjusning & förfäran. Att vara anonym lockar i alltför många fall fram sidor hos människor som inte tillför något konstruktivt till denna värld. Varför skall man skriva saker som man inte står för öppet??? Varför kan man inte uttrycka sina tankar och värderingar utan att nedvärdera och förolämpa andra??? Tycker p.g.a. PK maffian att anonymisering behövs tyvärr eftersom deras drev är vidrigt och inte gynnar en demokrati. Därimot borde god ton hållas efter på FB.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Just därför uttryckte sig läkaren anonymt på internet och inte i sin läkarroll på något sjukhus. Även om han inte skulle ha uttryckt sig alls så skulle ju åsikterna finnas där under. Din utopi är beundransvärd, men du kommer inte uppnå ett samhälle där alla är lika goda, kärleksfulla och har lika öppna hjärtan som du.

Det finns folk som hatar olika raser, nationaliteter, judar, muslimer, samer, zigenare, utlänningar, tiggare, tjockisar, rika, fattiga, kvinnor, män, handikappade och allt möjligt, och till och med svenskar!

Jag förväntar mig att läkare inte har åsikter om olika människor och vem som skall ha vilken behandling och vård.

I vårt västerländska tänk har vi rätt att utgå från att en läkare har en demokratisk värdegrund, och inte har synpunkter på olika individer/patienter. Att ens en annan åsikt framförs är skrämmande och håller på att förvandla Sverige till ett skitland.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hippokrates_ed

Hippokrates ed – Wikipedia

Hippokrates ed eller läkareden är en ed som traditionellt avläggs av läkare och tandläkare, nedskriven under senare delen av 500-talet f.Kr.. Eden tros vara författad av Hippokrates, eller av en av hans studenter. "Läkareden" förekommer ej i Sverige, här förutsättes att läkarna följer de anvisningar som utges av Socialstyrelsen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
Finns ingen dubbelmoral.

Yttrandefrihet innebär inte rätt att hata andra människor för att de tillhör en etnisk eller kulturell grupp som man ogillar. Charlie Hebdos tecknare gör satir av religion och politik, de hatar ingen.

Rasister, fascister och nazister har aldrig accepterat denna skillnad - därför att hatet är förutsättningen för deras politiska agenda och när de vid tillfälle vunnit den politiska makten, som i Tyskland på 30-talet, så har yttrandefriheten snabbt avskaffats. Kvar har blott hatet funnits och folkmordet kom som resultatet av detta hat.
Säger en kommunistdyrkare, kommunismen har tagit överlägset flest folk genom historien.
Men det är absolut inte OnT så lyssna på kalinka och tänk tillbaka på gamla tider istället för att förpesta denna tråd med avföring.
Citera
2015-02-10, 12:06
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonolimit
Varför är folk så rädda för att få sina namn publicerade?

Skriver man något får man väl stå för det?

Det är väldigt lätt att skriva så om man bara har åsikter som anses ''goda'' och inte har åsikter som kan få konsekvenser i ens privat- och yrkesliv.

Det du menar är att man aldrig ska få lufta sina åsikter om man inte vill omge sig med enbart människor som är av exakt samma åsikt som en själv i alla frågor som kan anses vara kontroversiella av etablissemanget.

Det du inte förstår är att det är såna personer som dig, som inte har hjärna nog att tänka längre än vad näsan räcker, som är farliga för samhället. Det är såna som dig som gör så att yttrandefriheten inskränks och det är såna som dig som skapar nya Breiviks.
Citera
Medlem
rebkeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Hur bra fungerade den regeln gällandes breivik?

Är han en hund? Jag pratade om hundar ifall det inte framgick.
Citera
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
"Anonymitetet kränks" - Hahahahaha

Sagt på ett forum där anonyma ägnar spalt metrar till att kränka invandrare, homosexuella och offentliga personer varje dag. Så sjukt roligt

Kul att de som sysslar med detta hela tiden får igen lite
Det du och många med dig inte tycks förstå är att vi i Sverige har en grundlagsskyddad yttrandefrihet. Den har tilkommit av mycket goda skäl.

Sen finns det ett antal lagar som begränsar yttrandefriheten. Dessa lagar har också tillkommit av goda skäl i de flesta fall, såsom ex vis förtal och förolämpning.

Distinktionen ni yttrandefrihetsmotståndare dock inte förstår, eller inte vill låtsas om, är att detta är en fråga för de s.k. rättsvårdande myndigheterna. De ska utreda om någon brutit mot gällande lag.

Är det inte ett brott så faller det under den grundlagsskyddade yttrandefriheten.

Det som Aftonbladet m fl nu ägnar sig åt är att ta sig rätten att utöva makt över yttrandefriheten genom att skrämma folk till tystnad. Och det är inget annat än vedervärdigt och högst bekymmersamt.
Citera
2015-02-10, 12:07
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Ok. Jag förstår, vi har olika uppfattningar. Tycker aldrig det är rätt att röja oppositionellas identiteter i exempelvis Nordkorea eller liknande dock.

Vi har olika uppfattningar och jag skrev att det finns undantag, ditt exempel med Nordkorea belyser undantagen väldigt bra.
Citera
2015-02-10, 12:07
Avslutad
Citat:
hihi, det här är jätteroligt!

Alla små troll, rasister och hatare svettas så mycket nu! Det är underbart

Vad är det som är så roligt?

För många är FB ett andningshål där man skriver av sig anonymt. Man skriver när man är i affekt, mår dåligt, är full, glad, ledsen, upprörd, trött, pigg, sjuk osv.

I vissa avdelningar känner man sig friare att dela med sig eller tom. spy ur sig av tankar man kanske inte malt allt för länge och i efterhand borde tänkt över lite längre. Men eftersom det är anonymt, så skiter man i det och kör på och får en viss "urladdning" och går vidare.

Hela tanken med ett anonymt forum är väl att man ska kunna skiva vad man tänker, tycker och känner utan att dömas som person? Eller....nåja...

Att hänga ut folk här, tycker jag är en dålig idè. En del här är ensamma, mår dåligt psykiskt eller har andra problem och ser FB som ett ställe där de kan tala om detta utan att lämna ut sin identitet.

För övrigt är det 18-årsgräns på Flashback och vi är alltså vuxna människor som vistas härinne. Vi bör alltså själva kunna sortera vad som är rent trollande/näthat/trams osv. utan inblandning av någon "överhet" som talar om för oss vad vi får tänka, tycka eller skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in