2015-02-10, 04:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TylerDurden24
Ni som är HSP, har ni bra intuition? Dvs. är ni duktiga på att "Läsa av" situationer?

Både ja och nej.
Citera
2015-02-10, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daaang
Jag har lärt mig handskas med det ganska bra. Det enda jag verkligen har problem med är våld osv, ser jag eller hör om någon/några/något råkat riktigt illa ut så kan jag må dåligt av det i flera dagar.. Särskilt när det gäller djur & barn. Och sedan att jag behöver mycket tid för mig själv ser jag som ett problem..

Har också problem med det. Vissa saker släpper jag aldrig. Kan oftast vara nyheter om att någon blivit illa behandlad, krig, övergrepp osv. När någon gör illa någon annan. Sånt kan jag inte glömma. Och när jag läser om någon som varit med om något hemskt, så känns det som att jag också var med om det, alltså känslan i mig, att jag mår så dåligt.
Citera
2015-02-10, 05:59
Medlem
Enligt tester borde jag kunna klassas som en hsp, men frågan är vad man kan göra med den vetskapen rent praktiskt?
Citera
2015-02-10, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Vad menar du med läsa av situationer?
Något jag är bra på(som kanske alla tycker de är bra på) är att jag vet direkt när någon ljuger och jag vet direkt varför människor beter sig på ett speciellt sätt. Jag ser igenom allt och vet oftast hur människor mår utan att de säger något. Jag vet när något inte stämmer.
Sen är det ju tyvärr så att även om jag vet när någon ljuger så berättar jag inte det. Eftersom jag även har äckligt hög empati och sympatiförmåga för idioter så vill jag inte sätta dit och konfrontera folk för jag känner att de kommer kännas jobbigt för dem. Vet ju själv hur det känns när man blir tagen på bar gärning så jag undviker att utsätta andra för det eftersom jag i princip känner det dom känner. Och det kan jag bli jävligt arg över och försökt jobba på det. Men det blir för mycket känslor helt enkelt så jag låter det oftast vara.
Låter precis som jag.
Citat:
Kan ni lita på någon? Vet inte om de har något med hsp att göra men jag litar inte på någon, har aldrig litat på någon och kommer aldrig göra det. Skulle aldrig kunna anförtro mig åt någon vän t.ex. även fast jag är känslig så pratar jag aldrig om mina egna känslor till någon. Skulle aldrig öppna upp mi för någon. Utan jag bär hellre på allt inombords. Däremot tycker jag om att hjälpa när andra har problem.
Jag har inga problem med att lita på folk, men jag öppnar sällan upp mig. Vet inte vad det beror på riktigt, men en tanke om det är att om jag tar upp deppiga ämnen så slår det tillbaka på mig eftersom jag kopierar personens känslor, plus att man gör den andra deppig. Det skapar bara en onödig stämningen och jag tycker inte att jag får ut något av det. Men däremot så älskar jag att bolla med andras problem och försöka hjälpa till. Jag blir glad av att hjälpa till och människor mår ofta bra av att prata av sig, så då kan jag bortse från dem tillfälliga negativa känslorna.

Tråkigt att du vill få bort din högkänslighet. Jag tycker det är fint att kunna känna så starka känslor. Jag tror du borde fokusera mer på att hantera dem istället för att ta bort dem. Jag har delvis lärt mig att hantera det, och jag går ofta runt i en vacker kärleksbubbla och älskar allt och alla.
Det känns ofta som att jag är påverkad av Ecstasy. Jag brukar säga att man ska måste ta Ecstasy för att förstå min romantiska syn på universum.
Citat:
Har också problem med det. Vissa saker släpper jag aldrig. Kan oftast vara nyheter om att någon blivit illa behandlad, krig, övergrepp osv. När någon gör illa någon annan. Sånt kan jag inte glömma. Och när jag läser om någon som varit med om något hemskt, så känns det som att jag också var med om det, alltså känslan i mig, att jag mår så dåligt.
Jag läser inte tidningen, jag kollar inte på nyheterna, lyssnar inte på radion och jag läser inga trådar som har att göra med hemska saker. Sen jag slutade med det så mår jag sjukt mycket bättre. Rekommenderas!
Citat:
Ursprungligen postat av 4870X2
Enligt tester borde jag kunna klassas som en hsp, men frågan är vad man kan göra med den vetskapen rent praktiskt?
Lära dig om dina styrkor och svagheter.
Citera
2015-02-10, 06:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Låter precis som jag.

Jag har inga problem med att lita på folk, men jag öppnar sällan upp mig. Vet inte vad det beror på riktigt, men en tanke om det är att om jag tar upp deppiga ämnen så slår det tillbaka på mig eftersom jag kopierar personens känslor, plus att man gör den andra deppig. Det skapar bara en onödig stämningen och jag tycker inte att jag får ut något av det. Men däremot så älskar jag att bolla med andras problem och försöka hjälpa till. Jag blir glad av att hjälpa till och människor mår ofta bra av att prata av sig, så då kan jag bortse från dem tillfälliga negativa känslorna.

Tråkigt att du vill få bort din högkänslighet. Jag tycker det är fint att kunna känna så starka känslor. Jag tror du borde fokusera mer på att hantera dem istället för att ta bort dem. Jag har delvis lärt mig att hantera det, och jag går ofta runt i en vacker kärleksbubbla och älskar allt och alla.
Det känns ofta som att jag är påverkad av Ecstasy. Jag brukar säga att man ska måste ta Ecstasy för att förstå min romantiska syn på universum.

Jag läser inte tidningen, jag kollar inte på nyheterna, lyssnar inte på radion och jag läser inga trådar som har att göra med hemska saker. Sen jag slutade med det så mår jag sjukt mycket bättre. Rekommenderas!

Lära dig om dina styrkor och svagheter.

Jag har aldrig tagit X men för övrigt håller jag med dig.

Edit; Men jag är superkonservativ, superärlig och tyvärr ibland onödigt aggressiv. Vad fan är min diagnos?
Senast redigerad av TokenOfTime 2015-02-10 kl. 06:23.
Citera
2015-02-10, 11:49
Medlem
kanelkakas avatar
Jag tror att många högkänsliga i ett MBTI-test (Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), ett av världens mest använda personlighetstest) skulle klassas som INFP eller INFJ-personligheter.

INFP: http://www.16personalities.com/infp-personality

Testet: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Testa er och läs på, jag tror det kan vara till stor hjälp.
Citera
2015-02-10, 15:13
Medlem
Citat:
Vad menar du med läsa av situationer?
Något jag är bra på(som kanske alla tycker de är bra på) är att jag vet direkt när någon ljuger och jag vet direkt varför människor beter sig på ett speciellt sätt. Jag ser igenom allt och vet oftast hur människor mår utan att de säger något. Jag vet när något inte stämmer.

Fast hur vet du när du inte vet när någon ljuger? Jag menar, om du inte vet att någon ljuger så vet du ju inte.
Citera
2015-02-10, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Jag tror att många högkänsliga i ett MBTI-test (Myers-Briggs Type Indicator (MBTI), ett av världens mest använda personlighetstest) skulle klassas som INFP eller INFJ-personligheter.

Jag har ENTP/ESTP. Man samtidigt kan även jag känna på mig om någon "ljuger" som HSP också kan liksom.
Citera
2015-02-10, 18:09
Medlem
Citat:

jag trodde att jag var bra på engelska men tydligen inte haha. Var mycket jag inte förstod. Svaret minns jag inte för jag förstod inte heller vad dom menade:/ finns det inte på svenska?
Citera
2015-02-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktatorn
Fast hur vet du när du inte vet när någon ljuger? Jag menar, om du inte vet att någon ljuger så vet du ju inte.
såklart kan jag väl inte alltid veta när någon ljuger eller inte. Har ingen lögndetektor inbyggt i mig. Men jag känner oftast på mig när någon ljuger eller överdriver. De gånger man får det svart på vitt stämmer det alltid. Ibland kan de ta flera år innan bevis kommer upp att personen ljög. men jag får alltid en känsla när jag tror att en person ljuger/överdriver och jag tror att jag oftast har rätt också.jag vet även känslomässigt VARFÖR en person ljuger/överdriver. Det klickar direkt så jag vet anledningen till det Vilket också gör att jag kan sympatisera med människor som ofta överdriver eller ljuger
Citera
2015-02-10, 18:32
Medlem
Milford.Cubicles avatar
jag har det. vad är det bra till??
är som person att jag lätt stänger in mig.blir ofta trött, svårt att koncentrera mig länge på samma sak, lär mig saker väldigt lätt. och jag vet direkt när nån ljuger och ser igenom personer
Citera
2015-02-10, 19:12
Medlem
Citat:
Hur vanligt är det att människor som hävdar att de är högkänsliga (HSP), har, eller eventuellt har, en PTSD-diagnos?

Jag ser kopplingar ibland.

Även jag tycker mig se den kopplingen men om det stämmer överens med verkligheten är mer oklart. Om man blivit utsatt för kraftig stress under en längre tid så kan det möjligen vara naturligt att man håller utkik efter stressande faktorer, att hela tiden 'känna in' omgivningen.

Själv blev jag utsatt för fysiskt och psykiskt trauma och HSP'n som fanns där innan blev ännu värre. Jag är överkänslig mot ljud, ljus och doft men det som suger kraften ur mig är det extrema behovet av att hela tiden 'läsa av' situationer. Andra människors förmodade intentioner har blivit mitt ofrivilligt stora intresse.

Det som hjälpt mig tidigare var alkohol, enda jag känner till som fick vakthunden i min hjärna att sova en liten stund. Funkade ju inte i längden av skäl som alla känner till. Fysisk träning och meditation hjälper till viss del.

Som fotnot kan man nämna att det funnits viss vilja till att göra termen HSP till en diagnos men eftersom över 10% av en normalbefolkning är HSP's så går det nog inte. Sedan att tro mig själv med stor säkerhet kunna avgöra hurvida människor ljuger eller inte håller jag mig för god för. Andra kan.......kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in