2015-02-10, 09:57
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Jag har verkligen funderat...

Har funnit att det inte är rätt mejladress heller... uppenbart är det inte FBs mejladresser de fått tag på... jag trodde det var rätt mejladress men efter kontroll så visade det sig att mejladressen jag har registrerad på FB är äldre än så och borttagen sedan flera år.

Hade det varit en social sida så hade jag angivit rätt år för att få rätt ålder på mig. Här diffar det flera år så det är något annat...

Den här anonymitetstjänsten som FB hade förut, där frågade de efter personuppgifter vid registrering... frågade de efter personnummer?

Är inte helt hundra procent säker, men jag tror att man var tvungen att fylla i sitt personnummer. Detta var runt 2010.
Citera
2015-02-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Är inte helt hundra procent säker, men jag tror att man var tvungen att fylla i sitt personnummer. Detta var runt 2010.

Kan det inte vara de uppgifterna som RG fått tag på då? I många fall så stämmer säkert både användarnamn, mejladress med det på fb. Då skulle det dessutom inte vara helt och hållet lögn att de fått tag på fb:s databas även om det är en sanning med modifikation.

Att tjänsten skulle ha haft ca 40k registreringar totalt är inte orimligt.
Citera
2015-02-10, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reellfantasi
Det finns, dagens läkare var första artikeln precis som det står på Aftonbladet.

Även om ingen kommer vilja anställa er nu när det finns en lista med epost och personnummer så kommer det bli ännu svårare när media hänger ut er.

Personnummer har i väldigt många fall visat sig vara felaktiga i listan som ligger online. Dvs: Sanningshalten i det som Aftonbladet nu drar fram är hur stor? Eller är den publicerade listan bogus? Vore intressant att se hur sådana här fall skulle hålla i en rättsprocess om den utpekade nekade.

Jag är skeptisk.
Citera
2015-02-10, 10:10
Medlem
YP4XQs avatar
Hahaha... komsi komsi bara.
Citera
2015-02-10, 10:11
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fri123
Kan det inte vara de uppgifterna som RG fått tag på då? I många fall så stämmer säkert både användarnamn, mejladress med det på fb. Då skulle det dessutom inte vara helt och hållet lögn att de fått tag på fb:s databas även om det är en sanning med modifikation.

Att tjänsten skulle ha haft ca 40k registreringar totalt är inte orimligt.

Jo, det kan mycket väl vara så. Men sen tror jag att många har fyllt i "fel" personnummer, vilket gör det svårare att koppla till en fysisk person. Jag lätt mig kollas och se ifall jag fanns med i registret, fann ingenting.

Tror att de har samkört alla mejladresser det har fått från FB med disqusgrejen. Har nada koll på just de här bitarna men jag tror också att det är relativt lugnt. De vill bara skrämmas, vilket är skrämmande att låta en kvällstidning att göra.
Citera
2015-02-10, 10:16
Medlem
H8reds avatar
3-4 st. från ex. zatzy.com med.

Då jag vet vad samtliga av dessa skrivit är det knappast något näthat.
Citera
2015-02-10, 10:41
Medlem
nötallergikers avatar
Jag finns med i listan både med mail och personnummer som är korrekt. Däremot ligger de inte på samma rad. Förmodligen har listan scramblats innan den lades upp.
Citera
2015-02-10, 10:43
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja men visst ... Tänkte inte på det - att om de faktiskt sparade uppgifterna just för att kunna koppla konton odyl så hade de givetvis varit ärliga med det ...

Precis som de där obskyra reklamsidorna som dyker upp och som ber om kreditkortsnummer för att man skall få se på gratistjänster ... genuint rakt igenom .. Internet är ju tryggt liksom.
Du behöver inte larva dig. Läs på lite istället.

Det här är en bra start:
(FB) Piscatus.se Hackade! (igen) - 40000 Flashbackidentiteter
Citera
2015-02-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Just det, på annan plats såg jag min epostadress, men den där databasdumpen måste ju vara från något annat. Typ Disqus?

Jag har aldrig uppgett vare sig min epostadress eller personnummer vid registrering på flashback
Min aktivitet på andra forum, t ex disqus, har varken epost eller namn eller liknande gemensamt med vad jag har på flashback. Min "riktiga" epostadress speglar heller inte mitt namn. Så det är ju lite konstigt hur det ska kopplas till personnummer?

Jag gissar på att den där databasen inte har med flashback att göra

Däremot något annat som många flashbackare (och andra) är reggade i.
Jag såg t ex min sambos epostadress i databasen också. Hon finns liksom jag på både Flashback och Disqus.

Samma här, min mailadress och mitt personnummer finns med i listan, dock på olika rader.

Visst var jag inte så eftertänksam när jag registrerade mig för mer än 10 år sedan, men det finns inte en chans att jag har angett mitt personnummer här. Det är förstås tänkbart att de har fått tag på ett antal epost-adresser och kört dessa mot någon annan databas, men frågan kvarstår: Var har de fått tag på personnumren?

Enligt pwnad.se har min mail hackats en gång tidigare, men detta var för länge sedan och från en sida där jag omöjligen kan ha angett mitt personnummer.

Edit: Jag tror tyvärr att flashback kommer att ha svårt att överleva detta ifall de inte inför en funktion för att "tvätta" gamla konton, dvs. att gamla inlägg ligger kvar men användarnamnet från raderade konton döljs. Annars tar det inte länge innan någon tar chansen att starta ett nytt diskussionsforum där man är anonym på riktigt.
Senast redigerad av kinugwa 2015-02-10 kl. 11:14.
Citera
2015-02-10, 11:10
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinugwa
Samma här, min mailadress och mitt personnummer finns med i listan, dock på olika rader.

Visst var jag inte så eftertänksam när jag registrerade mig för mer än 10 år sedan, men det finns inte en chans att jag har angett mitt personnummer här. Det är förstås tänkbart att de har fått tag på ett antal epost-adresser och kört dessa mot någon annan databas, men frågan kvarstår: Var har de fått tag på personnumren?

Ja det är ju konstigt, för inte heller på disqus använder man vare sig personnummer eller mail som avspeglar ens riktiga namn

Antag att jag IRL heter "olle persson"
Min standard-epost när jag reggar mig på tjänster är en epost i stil med "kallekanon@gmail.com"
Jag uppger inget personnummer när jag reggar mig på vare sig disqus eller flashback.

Hur går de därfrån till mitt personnummer? Jag ser ingen annan förklaring än att de på nåt vis via ip har fått uppgifter via telefonbolagen när man surfar på mobilen.
För när jag surfar på wifi hemma är internet skrivet på min sambo. Kan det vara nåt bolag som får uppgifter via telia? Typ som i fallet med de där porrsurfarna?
Senast redigerad av swimp78 2015-02-10 kl. 11:12.
Citera
2015-02-10, 11:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
EU-toppar kräver SD-juristens avgång

Brev till EU-ordförande
I morse skickade de därför ett gemensamt brev till EU-parlamentets ordförande Martin Schulz, och bett om en undersökning av honom, eftersom man menar att Ankar bryter mot EU-parlamentets regler.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20292989.ab

När verkligheten springer i kapp en ....
Citera
2015-02-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Ja det är ju konstigt, för inte heller på disqus använder man vare sig personnummer eller mail som avspeglar ens riktiga namn

Antag att jag IRL heter "olle persson"
Min standard-epost när jag reggar mig på tjänster är en epost i stil med "kallekanon@gmail.com"
Jag uppger inget personnummer när jag reggar mig på vare sig disqus eller flashback.

Hur går de därfrån till mitt personnummer? Jag ser ingen annan förklaring än att de på nåt vis via ip har fått uppgifter via telefonbolagen när man surfar på mobilen.
För när jag surfar på wifi hemma är internet skrivet på min sambo. Kan det vara nåt bolag som får uppgifter via telia? Typ som i fallet med de där porrsurfarna?

kallekuling@baj.se

matchar med ratsit namnet eller hitta.se på vissa kreditupplyssnings sidor skriver man in kalle kuling och matchar vilken stad med hitta.se och där ser jag ditt personr på nån kredit sida. rasit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in