2015-02-10, 08:42
Medlem
Gabriel Knights avatar
Kommer de som "avslöjas" av RG även att lagföras för hatbrott och hets mot folkgrupp osv eller vad är syftet med RGs avslöjanden?
Citera
2015-02-10, 08:43
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ett samhälle där människor inte hotas och kränks är väl en ganska bra utgångspunkt.

Det är just dessa samhällen som de uthängda har varnat för.
Citera
2015-02-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Att bryta mot lagen om HMF är i regel sunt då det är en lag som är uselt hanterad och godtycklig. När det gäller dessa tre som nu hängts ut, läkaren, juristen och miljöpartisten, vilka lagbrott anser du att dessa begått?

Jag är tyvärr inte jurist så du kan inte förvänta dig att jag ska ge en helt professionell bedömning men främst så anser jag väl att de hetsar mot folkgrupp. Läkaren begår även brott mot sekretesslagen och juristen gör sig skyldig till förtal eller möjligen förolämpning.

Edit: Sedan så bryter det förmodligen även mot en del regler som de står under som yrkesmän.
Senast redigerad av marshemi 2015-02-10 kl. 08:46.
Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Jo, du får ha vilken åsikt du vill. Du kan däremot inte uttrycka den exakt hur du vill utan måste hålla dig inom lagens råmärken, och du får finna dig i att om du i samhällets tjänst försöker stå för dubbla agendor så kan du få svara för den agenda du försökt dölja...

Ett samhälle där människor inte hotas och kränks är väl en ganska bra utgångspunkt.

I Iran är det inga som kränks, i alla fall inte medlemmar av regimen.
Citera
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Personligen så tror jag Aftonbladet granskar Flashback för att de är rädda.

De är rädda att läsarna amvänder sig av alternativ media istället för klassisk media när de tar del av nyheter.

De är rädda att annonsörer inser detta och annonserar på alternativ media istället.

De är rädda för att deras egna åsikter inte får stå oemotsagda.

De är rädda för att människor kan läsa vad andra vanliga människor tycker i olika frågor, t.ex. invandring. Många vanliga människor delar inte Aftonbladets åsikter.

Sen så använder sig Aftonbladet själva sig av Flashback som källa när de skriver vissa artiklar. Det vore roligt om de kunde skriva ut det så man kunde se dubbelmoralen i deras granskning.

Absolut. Det är med största sannolikhet en ekonomisk nöt som de försöker knäcka. I och med "granskningen" så får de väl upp försäljningen en aning för en stund.

Det är när ordningen och prioriteten hos internetanvändare är "Flashback till struntartikel på Aftonbladet via unvisit" istället för "Aftonbladet och skapa tråd-dublett på Flashback" som intäkterna verkligen faller och alla dina punkter uppfylls.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Högsta domstolen har i prejudikat slagit fast att yttrandefriheten är väldigt stark och övertrumfar även grovt hetsande. Kolla upp fallet med Åke Gren.
Vilket i så fall innebär att utrymmet för Aftonbladet är långt större än det utrymme de nyttjar

Hans predikande gällde dessutom homosexualitet och inte folkgrupp.
Hans uttalande sker dessutom i en kyrka, med stöd av bibeln och fördömer handlingen/böjelsen - inte människorna ...

Åke Green:
Vi kan inte fördöma personerna ... det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var ... ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon ... Han erbjöd dem nåd. Vi får aldrig förnedra någon som lever i synd. Synden kan vi inte ha fördrag med ... men människan.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kommer de som "avslöjas" av RG även att lagföras för hets mot folkgrupp osv eller vad är syftet med RGs avslöjanden?

Jämför uttalandena med det som Åke Gren sagt inför många åhörare och ändå ble friad af Högsta domstolen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hd-friar-ake-green/
https://www.google.se/search?q=%C3%A5ke+gren&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=0bbZVLDHE8aiyAP3h4KoDg
Citera
2015-02-10, 08:45
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Jag skrev ju just att alla får ha sin åsikt, det man däremot inte får göra är att kränka andra människors rättigheter. Det är inte jag som har hittat på detta utan det står i vår svenska lagstiftning så vilken sorts samhälle jag strävar efter är väl precis ett sådant som vi har.

Det grundläggande problemet med Sverige är införandet av ett mångkulturellt samhälle inom en och samma nationalstat. På det sätt som det genomförts, och till dess omfattning så är det verkligen världsunikt. Följden av detta är dels skapade motsättningar, men också olika typer av nivellering för att hantera dessa motsättningar och olika förutsättningar för de olika folkgrupperna. En sådan nivellering är att staten genom det juridiska systemet måste förhindra att motsättningar skapar våld. Lagen om hets mot folkgrupp är ett exempel på detta, och skulle inte behövas om vi hade ett samhälle fritt från mångkultur.

Den mångkulturella nationalstaten blir med nödvändighet till slut ett tvångssamhälle, för annars bryter kaoset ut. Det som gör mig ledsen är att så många önskar mera tvång och repression i stället för mer frihet och avvecklad mångkultur.
Citera
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Personligen så tror jag Aftonbladet granskar Flashback för att de är rädda.

De är rädda att läsarna amvänder sig av alternativ media istället för klassisk media när de tar del av nyheter.

De är rädda att annonsörer inser detta och annonserar på alternativ media istället.

De är rädda för att deras egna åsikter inte får stå oemotsagda.

De är rädda för att människor kan läsa vad andra vanliga människor tycker i olika frågor, t.ex. invandring. Många vanliga människor delar inte Aftonbladets åsikter.

Sen så använder sig Aftonbladet själva sig av Flashback som källa när de skriver vissa artiklar. Det vore roligt om de kunde skriva ut det så man kunde se dubbelmoralen i deras granskning.

Jag håller med, just den senaste tiden har ju bl.a en artikel av Oisin Cantwell, och en Facebookstatus av Henrik Schyffert, fått ganska massiv kritik här på FB. Tror inte det gillas av PK-media, som gärna vill stå oemotsagda.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, du får ha vilken åsikt du vill. Du kan däremot inte uttrycka den exakt hur du vill utan måste hålla dig inom lagens råmärken, och du får finna dig i att om du i samhällets tjänst försöker stå för dubbla agendor så kan du få svara för den agenda du försökt dölja...

Läkaren som konfronterades, har hen dubbla agendor tycker du? Är det oförenligt att vara läkare och samtidigt anse att invandrade inavlade människor är en belastning för sjukvården, gör åsikten hen till en sämre läkare? Men framförallt, får läkaren inte ha åsikten att invandrade inavlade barn är en belastning för svensk sjukvård?

På vilket sätt hotade läkaren någon genom sina poster på Flashback, och på vilket sätt kränktes någon? Jag kan inte se annat än att det är läkarens åsikt som angrips, det är också det jag opponerar mig mot.

Mitt försvar av åsikt och yttrandefriheten betyder inte att jag automatiskt håller med de uthängda personerna. Jag tycker att vissa personer ibland uttrycker sig mycket rått, även jag kan uttrycka mig lite övermaga ibland, dock bör syftet beaktas snarare än framställningssättet tycker jag.

Min egen tro är att språket på Flashback är ett barn av sin tid. Genom att makten har undertryckt folkets möjlighet att uttrycka sig i vissa frågor i den allmänna debatten så har frustrationen ökat och språket förråats, den som skriker högst eller sticker ut blir också sedd, men det är bara vad jag tror.
Citera
2015-02-10, 08:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Vilket i så fall innebär att utrymmet för Aftonbladet är långt större än det utrymme de nyttjar

Hans predikande gällde dessutom homosexualitet och inte folkgrupp.
Hans uttalande sker dessutom i en kyrka, med stöd av bibeln och fördömer handlingen/böjelsen - inte människorna ...

Åke Green:
Vi kan inte fördöma personerna ... det gjorde aldrig Jesus heller. Han visade alla han mötte djup respekt för den person de var ... ex. synderskan enligt Johannes 8 eller kvinnan vid brunnen i Sykar enligt Johannes 4. Jesus förnedrade aldrig någon ... Han erbjöd dem nåd. Vi får aldrig förnedra någon som lever i synd. Synden kan vi inte ha fördrag med ... men människan.

Homosexuella har lika starkt skydd som folkgrupper i lagen och du har fel i att han bara fördömde handlingarna. Det finns väldigt grova uttalanden om du orkar googla.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-02-10 kl. 08:48.
Citera
2015-02-10, 08:47
Medlem
Älskar när vänster media vill svartmåla Sveriges största forum där yttrandefriheten är total. Jag må inte skriva särskilt ofta men jag älskar flashback ändå! Jag är inne och läser bland diverse trådar nästan varje dag och inte fan tänker jag sluta pga några rötägg. Man har ju lärt sig att läsa mellan raderna och det är det som somliga inte förstår att man måste göra ibland.

Jag anser att folk är bra mycket ärligare på nätet än på gator och torg. För här är man anonym och får äntligen lätta på hjärtat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in