2015-02-10, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Fräsch kommunistretorik. Fängslade regimkritiker i t.ex. Kina, Saudiarabien, Kuba eller Vitryssland har också brutit mot lagen. Även den av pissmedia så älskade Dawit Isaak bröt mot lagen och fängslades därför.
Fast nu handlade det ju om svensk yttrandefrihet,,,,
Citera
2015-02-10, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xparn
Om man vill vara anonym då ska man få vara det, hur man än skriver. Vad som uppfattas avskyvärt i dina öron eller andras öron ska inte göra det okej att bryta den anonyma biten.

Man ska inte anonymt kunna begå lagbrott, det är min poäng.
Citera
2015-02-10, 08:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Fast nu handlade det ju om svensk yttrandefrihet,,,,

Så i andra länder är yttrandefrihet viktigt men inte i Sverige?
Citera
2015-02-10, 08:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Aftonbladets försök att tysta det fria ordet kommer aldrig att lyckas.

När internet gjorde sitt intåg i de svenska hemmen så försvann Aftonbladets monopol som opinionsbildare.
Förhoppningsvis för all framtid.
Aftonbladet använder sig av just det fria ordet - och det du själv säger om tredje statsmaktens rubbade ställning för en fjärde statsmakt legitimerar också granskning av denna nya makt ..
Citera
2015-02-10, 08:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, däremot innebär det att de som på olika sätt företräder politiska intressen eller samhället/staten på något sätt också får räkna med att de kan få sina åsikter blottade om de går stick i stäv med vad de utåt försöker påskina...

Jag förstår vad du menar, dock tycker jag inte att det är okej. En yrkesroll är just bara en roll, den kan skötas exemplariskt inom givna ramar oavsett vederbörandes privata åsikter. Alla har rätt att hysa åsikter, även att uttrycka dem, jag kan inte se något kontroversiellt i att ett apoteksbiträde som prickfritt kränger mediciner privat i sin egen hjärna hatar sjuka människor, gör du?
Citera
2015-02-10, 08:17
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Aftonbladet använder sig av just det fria ordet - och det du själv säger om tredje statsmaktens rubbade ställning för en fjärde statsmakt legitimerar också granskning av denna nya makt ..

Att Flashback skulle vara en maktfaktor är ju betydligt överdrivet och en "motivbild" som Helin inte ens använt sig av.
Citera
2015-02-10, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Så i andra länder är yttrandefrihet viktigt men inte i Sverige?
Va? Diskuteras svensk yttrandefrihet så är väl inte det viktigt. Släpp sargen!
Citera
2015-02-10, 08:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Om det är så svårt för dig så tycker jag du ska tänka till innan du postar alternativt ge dig härifrån.
Vill du också outa dig här i tråden? Kom igen nu, vad hindrar dig?

Han tänkte uppenbarligen inte till innan han skrev men gav sig i alla fal iväg härifrån enligt sin egen rekommendation.

Men uppmaningen kan gott gälla alla som inte anser att det är viktigt att kunna debattera anonymt. Avslöja era identiteter här och nu eller inse att ni hycklar.
Citera
2015-02-10, 08:20
Medlem
ischs avatar
Det intressanta blir ju att se vad nästa artikelserie ifrån AF kommer handla om. kanske något smaskigt uthängning av någon som svartjobbat fast den är sjukpensionär? Eller varför inte skriva om den där snickaren som var otrogen, eller om granens kreativa avdrag i deklarationen... eller ta sig i kragen och agera tidning på riktigt och rapportera om sånt som verkligen betyder något. Känns iofs som att det tåget har gått för bra länge sedan.
Citera
2015-02-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkran
Allt för många gånger. Jag är inte själv svensk om det nu spelar någon roll.
Du är inte alls oroad över detta?
Nej, inte det minsta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
På så sätt. Tycker du också att vi ska införa öppna val också? För man ska väl stå för sin åsikt?

Om ett parti skulle ha så avskyvärda åsikter som vissa uttrycker här på flashback så skulle de inte vara möjligt att rösta på det partiet. Därför så behöver jag inga öppna val för att vara säker på att människor inte röstar för att tex legalisera barnporr, avskatta kvinnlig rösträtt eller driva ut muslimer ur Sverige med vapen. Jag vill veta om min läkare, lärare eller politiker jag röstar på sitter inne med sådana åsikter så att jag kan ta avstånd från dem så därför tycker jag att det är bra att de blir avslöjade. Nu pratar jag alltså om åsikter som är extrema, rasistiska, nazistiska, kvinnofientliga mm. Jag dömer ingen för att den är moderat när jag är socialdemokrat eftersom alla har rätt till olika åsikter så länge de inte kränker de mänskliga rättigheter som vi alla har.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle64
Va? Diskuteras svensk yttrandefrihet så är väl inte det viktigt. Släpp sargen!

Ja det är klart yttrandefriheten är central här. Att jaga privatpersoner som uttrycker sig fel är att bekämpa yttrandefriheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in