2015-02-10, 00:26
Medlem
Aftonbladet är verkligen konsekventa.................................NOT

För en månad sedan - "Je suis Charlie" och ojojoj vad vi ska skydda yttrandefriheten att teckna och skriva vilket "trams" som helst.

Idag - All yttrandefrihet puts väck. Nu har man olagligt inhämtat information om en användare och konfronterar denne med denna information. Tramsigt och plumpt skrivet - Javisst............Men att han har RÄTT att uttrycka sig precis hur han vill UTAN att någon ska ta reda på hans identitet, det framgick INGENSTANS.

De var istället stolta över att de inte avslöjade hans identitet. De höll alltså på att stjälpa en förmodat duktig läkares karriär (och tyckte dessutom säkert att de borde gjort det !!) pga något denne kanske skrivit på fyllan, eller i en/flera mörka stunder. Ja vad vet jag - En läkare ser förmodligen så mycket skit att det slår över ibland.

I vilket fall - De har INGEN rätt att avslöja och konfrontera en person som skriver under pseudonym. Lika viktigt är det att skydda journalisters/tidningars rätt till att skydda sin källa (källskyddet).

HUR I HELVETE SKA VI ANNARS UPPRÄTTHÅLLA VÅR DEMOKRATI ?

Aftonbladet jag ställer en frågan till er.

Är ni själva stolta över att förstöra rätten till det fria ordet ?

Har ni ingen skam i kroppen längre, ta fram information på det sättet ni gör är olagligt. Ni om någon yrkesgrupp borde väl försvara källskyddet.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrande-tryckfrihet/tystnadsplikt

"Källskydd, anonymitetsskydd eller tystnadsplikt som det också kallas, innebär att den som har tagit emot ett tips eller en uppgift inte får röja identiteten för den som vill vara anonym. Det är straffbart för den som tagit emot en sådan anonym uppgift att avslöja källan.

Är du det minsta tveksam om källan vill vara anonym eller ej, så fråga hur uppgiftslämnaren vill ha det. Om han eller hon vill vara anonym, då gäller det tills det källan själv röjer sin identitet. Läs mer i tryckfrihetsförordningen kap3 § 3 eller i yttrandefrihetsgrundlagen kap2 § 3."
Citera
2015-02-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
så du tycker att det är bra att mediadrevet, rikstag/regeringen och etablissemanget får tvinga ner meningsmotståndare ''under jord'' för att dessa inte vill låta sig åsiktsregistreras i en demokrati där stasimetoder inte hör hemma och när dessa människor försöker försvara det fria ordet och yttrandefriheten diskret på diverse forum för att du och dina gelikar till kulturmarxister för en obefogad självdestruktiv häxjakt så ska ni nu sparka på de som i samhället redan ligger ner. det räcker alltså inte att enbart demontera demokratin utan du vill även instifta diktatur?

vad är din nästa idé? koncentrationsläger? nä du du är en fascist & kulturmarxist så åk hem till Nordkorea jag tror du skulle trivas ypperligt där med tanke på att du inte vågar ha egna åsikter utan hellre följer lämmeltåget utför stupet.

Nej, nu är du ute och spelar allan ballan bara
Sicket jävla ordbajseri... Knappt värt att bemöta...

Från Aftonbladet:
Med vilken rätt anser vi att vi sprider anonymt hat mot enskilda personer, hets mot folkgrupp och förtal?

Yttrandefriheten, svarar de flesta som försvarar denna ordning.

Det kan vara ett av de sämsta försvaren för yttrandefrihet som presenterats i modern tid.

De som säger så glömmer lätt att den grundlagsskyddade yttrandefriheten aldrig varit avsedd att hota människor eller skapa hat mot folkgrupper.

Jag är helt för yttrandefrihet.
Jag är helt mot hot, förtal, lögner och rasism.

Grejen är att alla som sitter här på FB och sprider sitt hat gömmer sig bakom yttrandefriheten fast de inte har en aning om vad syftet med den är.
Citera
2015-02-10, 00:29
Medlem
geir44s avatar
Ja, må Jan Helin leva. Ja, må han leva. Ja, må han leva uti .... inte för länge..
Citera
2015-02-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Aftonbladet är verkligen konsekventa.................................NOT

För en månad sedan - "Je suis Charlie" och ojojoj vad vi ska skydda yttrandefriheten att teckna och skriva vilket "trams" som helst.

Idag - All yttrandefrihet puts väck. Nu har man olagligt inhämtat information om en användare och konfronterar denne med denna information. Tramsigt och plumpt skrivet - Javisst............Men att han har RÄTT att uttrycka sig precis hur han vill UTAN att någon ska ta reda på hans identitet, det framgick INGENSTANS.

De var istället stolta över att de inte avslöjade hans identitet. De höll alltså på att stjälpa en förmodat duktig läkares karriär (och tyckte dessutom säkert att de borde gjort det !!) pga något denne kanske skrivit på fyllan, eller i en/flera mörka stunder. Ja vad vet jag - En läkare ser förmodligen så mycket skit att det slår över ibland.

I vilket fall - De har INGEN rätt att avslöja och konfrontera en person som skriver under pseudonym. Lika viktigt är det att skydda journalisters/tidningars rätt till att skydda sin källa (källskyddet).

HUR I HELVETE SKA VI ANNARS UPPRÄTTHÅLLA VÅR DEMOKRATI ?

Aftonbladet jag ställer en frågan till er.

Är ni själva stolta över att förstöra rätten till det fria ordet ?

Har ni ingen skam i kroppen längre, ta fram information på det sättet ni gör är olagligt. Ni om någon yrkesgrupp borde väl försvara källskyddet.

https://www.sjf.se/yrkesfragor/yttrande-tryckfrihet/tystnadsplikt

"Källskydd, anonymitetsskydd eller tystnadsplikt som det också kallas, innebär att den som har tagit emot ett tips eller en uppgift inte får röja identiteten för den som vill vara anonym. Det är straffbart för den som tagit emot en sådan anonym uppgift att avslöja källan.

Är du det minsta tveksam om källan vill vara anonym eller ej, så fråga hur uppgiftslämnaren vill ha det. Om han eller hon vill vara anonym, då gäller det tills det källan själv röjer sin identitet. Läs mer i tryckfrihetsförordningen kap3 § 3 eller i yttrandefrihetsgrundlagen kap2 § 3."

Stor skillnad på yttrandefrihet och att sprida hat och förtal.
Du har helt missat poängen - gör om gör rätt.
Citera
2015-02-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Näthat och yttrandefrihet är 2 helt olika saker. Och jag håller med att man ska få ha helt fri yttrandefrihet men absolut inget jävla anonymt näthat. Det är bara så jävla löjligt seriöst de som håller på med sånt är 10-14 åringar.
Varför ens dra en gräns? Visst är det kanske löjligt men inte mycket mer än så.
Citera
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradFisk
Vafan snackar du om? Klart det är olika saker men granskningen fördömer hela Flashback och genom att kartlägga folk som vill vara anonyma så borde det ligga i Anonymous intressen att förklara krig mot Aftonbladet likt de har förklarat krig mot IS och muslimska extremisters kräkningar av yttrandefriheten, eller som hotet mot svenska staten i och med Pirate Bay-nedläggningen etc.

Aftonbladet hotar anonymiteten på internet - Anonymous borde ses som de främsta försvararna av den och de kommer troligtvis att vidta åtgärder mot Aftonbladets servrar.

Visst kan man uppfatta det så. Men dom granskar ju inte dom som inte har näthatat eller är jag helt ute och cyklar?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Nej, nu är du ute och spelar allan ballan bara
Sicket jävla ordbajseri... Knappt värt att bemöta...

Från Aftonbladet:
Med vilken rätt anser vi att vi sprider anonymt hat mot enskilda personer, hets mot folkgrupp och förtal?

Yttrandefriheten, svarar de flesta som försvarar denna ordning.

Det kan vara ett av de sämsta försvaren för yttrandefrihet som presenterats i modern tid.

De som säger så glömmer lätt att den grundlagsskyddade yttrandefriheten aldrig varit avsedd att hota människor eller skapa hat mot folkgrupper.

Jag är helt för yttrandefrihet.
Jag är helt mot hot, förtal, lögner och rasism.

Grejen är att alla som sitter här på FB och sprider sitt hat gömmer sig bakom yttrandefriheten fast de inte har en aning om vad syftet med den är.

Man får alltså bara yttra sig om man tycker rätt alltså?
Felaktiga åsikter bör inte yttras?
Citera
2015-02-10, 00:34
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaskeradFisk
Vafan snackar du om? Klart det är olika saker men granskningen fördömer hela Flashback och genom att kartlägga folk som vill vara anonyma så borde det ligga i Anonymous intressen att förklara krig mot Aftonbladet likt de har förklarat krig mot IS och muslimska extremisters kräkningar av yttrandefriheten, eller som hotet mot svenska staten i och med Pirate Bay-nedläggningen etc.

Aftonbladet hotar anonymiteten på internet - Anonymous borde ses som de främsta försvararna av den och de kommer troligtvis att vidta åtgärder mot Aftonbladets servrar.
Men stormedia har väl samma rätt att börja kartlägga och skriva ut människors namn som Flashbacks, det handlar om yttrandefrihet!!! Tycker gott och väl att medlemslistor kan göras så att man kan söka vad en människa sagt. Det är liksom en slags offenlig handling. Precis som att skicka runt namn på brottsoffer, vittnesmål etc. Det har skrivits ner o kan skickas ut. Tycker framförallt att det är viktigt att nästa generation får ta del av de människor deras föräldrar var
Citera
2015-02-10, 00:35
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Fantastiskt!
Bra jobbat igen Aftonhoran.
Nu skall den sista fyrbåken för det fria ordet i Sverige täppas till tror man.
Nu skall nicken på FB skrämmas till att inte våga skriva för då kommer AB, AFA med Researchgruppen och knackar på din dörr.
Fantastiskt! Flashback måste vara en djävla spik i ögat på Juntan och dess maktens kreatur "journalisterna".

Om det av någon djävla anledning skulle bli sunda politiker och en klok politik förd i Sverige så är det här på Flashback festen skulle vara.
Erkänner att det är en parafrasering ifrån Matrix.

Sverige en svårt sjuk och sargad nation!
Citera
2015-02-10, 00:38
Medlem
Citat:

Nej

DU har missat essensen i mitt inlägg

Jag förklarar en gång till.

Charlie Hebdo är okej alltså - Tecknat trams och nidbilder på allt och alla - Detta försvarar AB
En anonym användare skriver en massa trams - Detta är inte okej enligt AB som tar reda på personens identitet.

Förklarade jag det så att du fattade nu ?
Citera
2015-02-10, 00:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Säkert? börjar redan byta lösenorden? För inte har de hackat mig 2002 när denna mail är skapad några år efter?

Det enda viktiga är din mail som kan kopplas till dig och ditt Flashback-konto. Mao om det går att koppla din mail till dig IRL så spelar det ingen roll vad du gör.
Citera
2015-02-10, 00:42
Medlem
Citat:
Jaså, och vem drar gränsen?

Du ser, en rättighet som yttrandefrihet måste vara universell och allmängiltig för att fylla något som helst syfte. Det innebär att man inte kan hitta på godtyckliga avvikelser för att det inte råkar passa ens egna världsbild.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in