Citat:
Ursprungligen postat av
BierFurAlle
Allt på internet är offentligt. Internet kan jämföras lite med stadens torg. Att skriva ett inlägg i ett forum är därmed som att fästa en lapp på en anslagstavla. Det kanske är anonymt, men oavsett så är det en offentligt handling.
Om läkaren vill ventilera åsikter kan vederbörande göra det utan att ta upp sina patienter som exempel. De kommer till läkaren med förtroendet att deras åkommor och berättelser ur vardagen inte lämnar rummets fyra väggar. Att de inte sprids. Att de inte kan identifieras.
Det är åtminstone allt jag begär av mina läkare.
Det enda jag begär av de läkare jag möter är att de kan sitt hantverk och att de bemöter mig med respekt. Det finns inget som tyder på att den uthängde läkaren saknar empatisk förmåga. Vad som sades inom fyra väggar spreds inte rakt av utan lyftes fram som ett exempel, maskerat, omgjort för att patienten inte skulle kunna identifieras. Samma sak sker inom forskningen där enskilda människor lyfts fram, maskerade, för att man ska kunna förstå och få bättre kunskap om de fenomen som man undersöker. Det är så vi kunskapar, och av allt att döma har läkaren i det här fallet följt denna etik. Ingen patient har kommit till skada, ingen sekretess är bruten.
Om läkaren hade skrivit "hugg huvudet av xx" eller "j-a inavlade jävlar" och liknande så hade jag blivit bekymrad, men så är inte fallet. Han har beskrivit sin frustration och motvilja över fenomen som han möter i sin yrkespraktik. Aftonbladet tycker inte att han har rätt att anonymt diskutera detta, utan exponerar honom. Det här gör mig allvarligt bekymrad. Varför anser AB att det är en smaskig nyhet när människor reflekterar över "fel" saker? Saker som inte får sägas, tankar som inte får tänkas ... även om de är uppenbara sanningar och fullt logiska.
Edit: Forskningsrapporter är offentliga.