Citat:
Ursprungligen postat av
Byline
Som jag ser det, så är det stora demokratiproblemet att folk sprider hat och hot under skydd av anonymitet.
Hot vet jag inte om det är ett särskilt stort problem på Flashback då de med största sannolikhet tas bort/anmäls om det är direkta mordhot eller våld överhuvudtaget. Men hur menar du att spridning av "hat" är ett problem? Är det inte upp till dig som individ att bestämma om du vill ta del av hatet eller inte? Eller menar du att det är ett demokratiskt problem att folk får yttra åsikter som du inte delar helt enkelt?
Personligen tycker jag anonymitet är bra av många anledningar, men den mest uppenbara är givetvis att den öppnar för möjligheter att dela med sig av och diskutera saker som av olika anledningar inte kan diskuteras i det öppna. Huruvida det är fegt att "gömma sig" bakom anonymiteten är helt irrelevant då vi snackar om grundläggande rättigheter såsom yttrandefrihet, inte moral.
Sedan är det lite tragikomiskt hur absurt det är att grupper som RG tilldelas priser och utmärkelser som Guldspaden. Det visar bara hur sjukt den politiskt korrekta median är i Sverige.