2015-02-09, 22:09
  #10501
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Fotograferna ger sig inte:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3882891.ece

Intressant (och bra av fotograferna).

Jga är lite nyfiken på hur tidningarna gör avtal om någon nisse råkar ta en viktig bild med mobilen eller automatkameran. Tror inte de alltid är så intresserade av att skriva på avtal och informera innan de publicerar. Om jag råkade ta en bild på något viktigt skulle jag leta efter allt finstilt och begära ett skriftligt avtal innan någon bild skickas in - jag skulle absolut inte skicka över den via något tipsnummer där man per automatik ger dem gratis användarrättighet eller något annat dumt.
Citera
2015-02-09, 22:10
  #10502
Medlem
Råkade idag se att Aftonbladet kostade 17 kronor att köpa! Har inte köpt skiten på flera år men då har jag för mig att den kostade typ 10 kr. Priset känns ju inte helt motiverat med tanke på att kvaliteten lär ha blivit betydligt sämre. Vem fan betalar 17 spänn för skiten?
Citera
2015-02-09, 22:17
  #10503
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Intressant (och bra av fotograferna).

Jag är lite nyfiken på hur tidningarna gör avtal om någon nisse råkar ta en viktig bild med mobilen eller automatkameran. Tror inte de alltid är så intresserade av att skriva på avtal och informera innan de publicerar. Om jag råkade ta en bild på något viktigt skulle jag leta efter allt finstilt och begära ett skriftligt avtal innan någon bild skickas in - jag skulle absolut inte skicka över den via något tipsnummer där man per automatik ger dem gratis användarrättighet eller något annat dumt.

Har du skickat in bilden så är den ju deras, tycker de i alla fall, men du är säkert välkommen att driva det civilrättsligt och riskera att få betala hundratusentals kronor i rättegångskostnader om du förlorar, om du tror annorlunda.

Har de tillgång till bilden på annat sätt är det väldigt enkelt, de stjäl den helt enkelt och ber om ursäkt efteråt.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3858743.ece
http://www.dagensmedia.se/nyheter/article3757253.ece

Tågar du upp till dem och visar ditt scoop i din egen mobil så de inte kan kan stjäla den kanske du kan förhandla dig till något avtalsenligt, men de fallen är nog lätträknade.
Citera
2015-02-09, 22:17
  #10504
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Har fotograferna någonting att säga till om i det här fallet? Det är ju inte så att det finns jättemånga arbetstillfällen för en proffsfotograf. Det är nog lite mer att man får ta det man får och vara tacksam över det.

De flesta är frilans och är medvetna om hur en sådan marknad fungerar.

Problemet är att medieföretagen pressar på med sänkta arvoden och förkastliga förslag om vilka rättigheter de anser sig ha till fotografens/filmarens/skribentens material. Det naggas konstant i kanten om att få gratis användande av material. Svensken ska stå med mössan i hand.
Citera
2015-02-09, 22:30
  #10505
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Har de tillgång till bilden på annat sätt är det väldigt enkelt, de stjäl den helt enkelt och ber om ursäkt efteråt.
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3858743.ece
http://www.dagensmedia.se/nyheter/article3757253.ece

Har du ett vittne på att bilden är din att de använt bilden i publicistiskt syfte utan ditt godkännande via avtal, skriftligt eller muntligt (bekräftat av vittne eller inspelning) skulle de åka dit på det, likaså om de låter bli att publicera ditt namn. Är det så att publiceringen påverkar dig negativt kan det bli tal om värre påföljder som böter eller fängelse. Jag antar att alla läsartipslänkar har finstilt där det står att man godkänner att de får användarrätt så fort man skickat över bilden.

Mediabolagen vill inte gärna ha anställda men de vill att frilansare ska ge den rätt till material på samma sätt som kan skrivas in i ett anställningsavtal. Det var för något år sedan bråk mellan Bonnier och anställda om användarrätt.

Det handlar inte bara om individers rätt till det de skapat utan även om medias ansvar för det material som publiceras via dem.
Citera
2015-02-10, 17:14
  #10506
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Sahar i dagar da Jan Helin gar till angrepp pa det fria ordet kan det vara till trost att hans plattform avlider enligt plan:

Nedgången i print var den största under de senaste 18 månaderna: -23,9 procent för storstadspress och -22,8 procent för kvällspress [jamfort med samma manad aret innan].

http://www.resume.se/medieval/2015/02/10/tv-tappar-pengar-ovantad-nedgang/

Mer an var femte lasare overgav Jan Helin mellan Jan 2014 och Jan 2015. Gissa vad som hander 2015? Prishojningar och fler sparkade journalister.
Citera
2015-02-10, 18:49
  #10507
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Sahar i dagar da Jan Helin gar till angrepp pa det fria ordet kan det vara till trost att hans plattform avlider enligt plan:

Nedgången i print var den största under de senaste 18 månaderna: -23,9 procent för storstadspress och -22,8 procent för kvällspress [jamfort med samma manad aret innan].

http://www.resume.se/medieval/2015/02/10/tv-tappar-pengar-ovantad-nedgang/

Mer an var femte lasare overgav Jan Helin mellan Jan 2014 och Jan 2015. Gissa vad som hander 2015? Prishojningar och fler sparkade journalister.

Tack, det var riktigt trevlig läsning så här framåt kvällskvisten

Ja, prishöjningar och fler sparkade journalister (hurra) kommer det bli. Men det kommer också att bli allt radikalare artiklar och Hellin & Co kommer att veva sinnessjukt med armarna och slåss och boxas åt alla håll. Som en drunknande som river och klöser den som försöker rädda honom innan döden inträder.

Det ska bli ytterst spännande att summera upp i augusti i år. Då har denna tråd funnits i 3 år. Det har hänt oerhört mycket under denna relativt kort period.
Citera
2015-02-10, 19:22
  #10508
Medlem
Ska bli intressant att se vad som händer när smärtgränsen nås för priset. Det som räddat tidningarna och därigenom många journalister är ju prisökningarna. Men det här inte att höjs priset hur mycket som helst utan att kundern vänder dem ryggen. 20:- för AB och Expressen lär snart bås och där är nog en smärtgräns för många. Hur många är beredda att lägga 40:- för en AB eller Expressen när man kan få innehållet på nätet?
Citera
2015-02-10, 19:35
  #10509
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Ska bli intressant att se vad som händer när smärtgränsen nås för priset. Det som räddat tidningarna och därigenom många journalister är ju prisökningarna. Men det här inte att höjs priset hur mycket som helst utan att kundern vänder dem ryggen. 20:- för AB och Expressen lär snart bås och där är nog en smärtgräns för många. Hur många är beredda att lägga 40:- för en AB eller Expressen när man kan få innehållet på nätet?

Tror att just 20-lappen är en smärtgräns. Inte enbart kostnaden utan av bekvämlighet. Många av de som fortfarande köper kvällstidningar är ju döende äldre som fortfarande använder kontanter i mycket högre utsträckning än oss andra. Att langa fram en 20-lapp är bekvämt. Att behöva langa fram en 20-lapp och dessutom behöva stå och gräva i sina skitiga fickor efter enkronor med darriga händer medan personerna bakom en i kön blir alltmer irriterade gör nog att vissa av dessa tidningsköpare avstår.
Citera
2015-02-10, 19:49
  #10510
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
Dock måste folk även sluta läsa Aftonbladets hemsida. Där får de ju in mycket deg, men inte tillräckligt. Så jävla bra de finns ADblock nu också så är ju deras reklamsponsorer helt ute också. Jag gnider händerna i väntan på att de skall ske. Skeppet skall sjunka med hela patrasket.
Citera
2015-02-10, 19:50
  #10511
Medlem
kallingars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Sahar i dagar da Jan Helin gar till angrepp pa det fria ordet kan det vara till trost att hans plattform avlider enligt plan:

Nedgången i print var den största under de senaste 18 månaderna: -23,9 procent för storstadspress och -22,8 procent för kvällspress [jamfort med samma manad aret innan].

http://www.resume.se/medieval/2015/02/10/tv-tappar-pengar-ovantad-nedgang/

Mer an var femte lasare overgav Jan Helin mellan Jan 2014 och Jan 2015. Gissa vad som hander 2015? Prishojningar och fler sparkade journalister.

Härligt med positiva nyheter igen! Dock gällde artikeln just annonsinvesteringar men det gör det inte mindre intressant för det! Att print alltså tappor annonsintäkter på över 20procent jämfört med januari förra året är ju enastående! Det är nog så att marknaden för annonser släpar efter-dvs vissa reklamköpare följer kanske inte helt med på hur snabbt print tappat. Väntar annars med spänning på att aftonbladet ska släppa sina siffror för december. De kanske väljer att inte redovisa de iof som d e gjorde med oktober. Oavsettt vad kan vi snart ( fredag ) gotta oss åt abs och svds missöden i schibstedt rapporten

Men det finns ljusglimtar för aftonbladet
http://www.resume.se/nyheter/webb/2015/02/10/lajkat-ska-boosta-trafiksiffrorna/

Lite siffer trollande så har vi snart nya räckviddsrekord inom sikte

Kom ihåg att lägga bubbel på kylning till på fredag gott folk!!
Citera
2015-02-10, 23:24
  #10512
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimVonAnka86
Dock måste folk även sluta läsa Aftonbladets hemsida. Där får de ju in mycket deg, men inte tillräckligt. Så jävla bra de finns ADblock nu också så är ju deras reklamsponsorer helt ute också. Jag gnider händerna i väntan på att de skall ske. Skeppet skall sjunka med hela patrasket.
Aftonbladets hemsida kommer att dö fort när väl printupplagan är borta. För när väl printupplagan försvinner försvinner också löpsedlarna på landets alla matbutiker, det är reklam värd flera miljarder som slaskmedia hittills fått helt gratis. Utan den kommer de nog ganska snabbt försvinna ur gemene svensk medvetande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in