2015-02-09, 22:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Allt på internet är offentligt. Internet kan jämföras lite med stadens torg. Att skriva ett inlägg i ett forum är därmed som att fästa en lapp på en anslagstavla. Det kanske är anonymt, men oavsett så är det en offentligt handling.

Om läkaren vill ventilera åsikter kan vederbörande göra det utan att ta upp sina patienter som exempel. De kommer till läkaren med förtroendet att deras åkommor och berättelser ur vardagen inte lämnar rummets fyra väggar. Att de inte sprids. Att de inte kan identifieras.

Det är åtminstone allt jag begär av mina läkare.

Vad är problemet med berättelser ur verkligheten om de inte kan kopplas till person? Hur diskuterar man problem inom vården om man inte får beskriva verklighetens fall?

Stackars alla de som har vårdats i korridorer, för att inte tala om alla de som har nekats ambulans, de måste känna sig uthängda av sjukvårdens skvallerbyttor, vem i hela världen kan man lita på.
Citera
2015-02-09, 22:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
"Jag tror det är väldigt mycket trasigt folk som sitter på Flashback. Att jag slutade skriva var för att jag mådde bättre" Hmm, användaren i fråga är i skrivandes stund högst aktiv med att just skriva.

Visst, men är det så konstigt att personen i fråga pudlar med tanke på vad den skulle riskera om den inte blidkade våra självutnämnda stasiagenter?
Citera
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Redan...

Bröderna Aschberg verkar uppenbarligen ha en patologisk dödslängtan. Ska man jävlas med folk bör det ju vara med sådana som INTE håller till på ett obskyrt forum. Jag tror definitivt att det finns fler än två på det här stället som kanske tänker "fuck it" när dessa skalliga gubbar står utanför dörren Jag menar, vissa i vårt land är trots allt långtidsarbetslösa utan större hopp om framtiden. Lika gärna som att hänga sig i ett snöre i sin webcam kan man ju passa på att ta dessa kommunister med sig i graven

Om dessa båda grabbar plingade på min dörr så skulle de upptäcka att det finns personer som har betydligt värre åsikter IRL än på nätet. Här brukar jag ändå censurera mig jämfört med när jag pratar med folk privat.

Men visst är det farligt det de gör. Få saker är lika farliga som att rasera någons liv. I synnerhet personer som kanske redan har en läggning med intresse för våldsamma lösningar på parasitproblem, vapenintresse, osv. Man brukar prata om en trappa farliga personer rör sig uppför när man gör riskbedömningar. Det finns flera här på Flashback som står på översta steget och den enda kvarvarande spärren är att de har något kvar att värna om - t ex familj och/eller jobb. Tas det från dem är det ett ytterst litet steg innan krutdurken exploderar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men det du missar är att allt det här är offentligt. Via Ratsit, via Eniro eller helt enkelt via vittnen/folk som känner folk.
Sen absolut, ibland går det lite väl överstyr, det kommer jag hålla med om.

Men hela det här "scoopet" baseras på att en grupp människor har kommit över en databas man inte ska ha rätt till, och därför så håller man på och förföljer enskillda människor för vad dom skriver anonymt på ett forum.

Det är liksom inte Edward Snowde som visar på systematiska övergrepp från en stat. Utan det är människors fritt uttalade och anonyma åsikter. Vad är det man vill uppnå med denna publicering? Vad är mervärdet? Vem är det man ska granska?

"En journalists uppgift är enligt journalismen att granska makthavarna och att fungera som en advokat för de "röstsvaga". Journalistiken är inte en exakt återgivning av allt som sker i samhället, utan tvärtom koncentrerad på en rad undantagssituationer. Sådana situationer utgörs, enligt den ideologi som präglar massmedia, av maktmissbruk och tillfällen när enskilda kommer i kläm när makthavarna skall genomföra sina åtgärder. Journalistiken blir en maktfaktor då den uppfattas som viktig av medborgarna. Journalisten skall ställa "publikens frågor" och kommer därmed att utmana "etablissemanget". Det finns enligt denna uppfattningen ingen "ovinklad" information. Journalisterna blir "medborgarnas redskap" (Lars Furhoff, Makten över medierna, Cavefors, Lund 1974; Makten över journalistiken, Natur och Kultur, Stockholm 1986)."

Är det här vad dagens media sysslar med? Och framförallt vad Jen Helin sysslar med just nu?
Jag är med på vad du säger, men så länge AB inte gjort hackerattacken eller beställt den är det inget olagligt.
Jag tycker nog att en läkare är en person i en maktposition och en person med de åsikterna som doktorFitta hade borde inte jobba med människor.
Jag tror inte att AB kommer hänga ut alla arbetslösa, lagerarbetande, lastbils Jannar med såna åsikter (den gemene FB användaren) utan just personer i maktpositioner som skriver skit på nätet.
Senast redigerad av BagarN-Pon 2015-02-09 kl. 22:11.
Citera
2015-02-09, 22:08
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det går inte så bra för varken AB eller Expressen. Många av de äldre journalisterna som gjorde grävande scoop mot makten som de skulle granska har nu ersatts av oerfarna ynglingar. Därav har dessa tidningar mer koncentrerats till att underhålla polare i journalisternas ålder, vilket man kan se i deras artiklar som innehåller dokusåpor, vann rätt låt, bantning, bloggare m.m.

Nu sållar sig medelåldriga chefsredaktörer till tidningarnas nya "scoop" pådriven av en ännu äldre herre R.A. med sin researchgrupp expo till dessa lågvattenartiklar.

AB och Expressen har blivit tidningar som inte köps i större mängd av lösnummer utan mer läses av tonåringar på nätet.

Sorgligt hur lågt tidningar kan sjunka.
Citera
2015-02-09, 22:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad är problemet med berättelser ur verkligheten om de inte kan kopplas till person? Hur diskuterar man problem inom vården om man inte får beskriva verklighetens fall?

Stackars alla de som har vårdats i korridorer, för att inte tala om alla de som har nekats ambulans, de måste känna sig uthängda av sjukvårdens skvallerbyttor, vem i hela världen kan man lita på.
Exakt, så länge det inte finns någon möjlighet att identifiera specifika personer så finns det inget förbud mot att prata eller skriva om patientkontakter.
Citera
2015-02-09, 22:09
Medlem
DennisOlofs avatar
Är det några som är HYCKLARE så är det ju media.

Så "Charlie Hebdo" är något hemskt, politiker går i tåg och ska värna yttrandefrihet. Riktigt patetiskt och värsta dubbelmoralen. Om det var något "Charlie Hebdo" gjorde så var det ju definitivt "hets mot folkgrupp" helt i onödan. Sådan förekommer över allt men knappast att man får ge ut sådana typer av tidningar i Sverige.

Och sedan kommer dom och klagar på detta forum, visst finns det idioter här, troll osv, men det finns ju över allt på nätet. Och även IRL. Inget man kan göra åt det. Media är ju dessutom inte opartiska, är det något ställe där man kan få tag t.ex. all information om någon händelse, opartiskt eller inte så är det ju här. Media publicerar ju bara sådant som passar dom, eller vrider och vänder på det som dom vill. Så dom gillar alltså inte att det finns folk som tänker fritt och bildar sig en egen uppfattning och inte låter sig påverkas av media. Skulle tro att media snarare uppfattar FB som ett hot mot dom själva och därför gnäller dom.

Sedan gäller ju SJÄLVKLART följande

1. Du väljer att läsa de forum och trådar du själv vill, klaga inte om du inte gillar det du läser.

2. Det är inget tvång att ta del av FB eller vad folk skriver här, valfritt.

3. Allt du gör och säger IRL, kan hamna på internet, fundera kring detta ibland.

4. Var försiktig med det du säger, som är provocerande och kan kränka andra, det kan hamna på internet (om du har oflyt) och det kan bli så att du blir identifierad IRL. Vilket kan leda till tråkiga konsekvenser. Bara för att vi har frihet att säga och agera som vi vill (i stort sett) innebär inte att det är lämpligt.

5. Chilla, det här är Internet, ett forum där folk överdriver, överreagerar, lever ut aggressioner osv. Bara att ignorera, alternativt inte läsa dessa trådar.
Citera
2015-02-09, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LinusShillTips
Piscatus/kommunisten Robert Aschberg är hackade nu. (40.000 flashback-användare i deras databas)

https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=538

Japp. Sålunda har de begått dataintrång. De får inte 40000 användares identitet på annat sätt.
Citera
2015-02-09, 22:11
Medlem
IvanIvanovitjs avatar
[quote=DennisOlof|52210087]Är det några som är HYCKLARE så är det ju media.

Så "Charlie Hebdo" är något hemskt, politiker går i tåg och ska värna yttrandefrihet. Riktigt patetiskt och värsta dubbelmoralen. Om det var något "Charlie Hebdo" gjorde så var det ju definitivt "hets mot folkgrupp" helt i onödan. Sådan förekommer över allt men knappast att man får ge ut sådana typer av tidningar i Sverige. [quote=DennisOlof|52210087]

När "hetsade" Charlie Hebdo mot folkgrupp? Du vet att de hade både judar och nordafrikaner som medarbetare på tidningen? Du får gärna linka eventuell "hets".
Citera
2015-02-09, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ibumitin
Skrajsen?

Nä, jag har inget att dölja. Däremot har andra idioter som använder sina riktiga mail adresser samt ger hints i sina inlägg om deras privata liv.
Citera
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Är det några som är HYCKLARE så är det ju media.

Så "Charlie Hebdo" är något hemskt, politiker går i tåg och ska värna yttrandefrihet. Riktigt patetiskt och värsta dubbelmoralen. Om det var något "Charlie Hebdo" gjorde så var det ju definitivt "hets mot folkgrupp" helt i onödan. Sådan förekommer över allt men knappast att man får ge ut sådana typer av tidningar i Sverige.

Och sedan kommer dom och klagar på detta forum, visst finns det idioter här, troll osv, men det finns ju över allt på nätet. Och även IRL. Inget man kan göra åt det. Media är ju dessutom inte opartiska, är det något ställe där man kan få tag t.ex. all information om någon händelse, opartiskt eller inte så är det ju här. Media publicerar ju bara sådant som passar dom, eller vrider och vänder på det som dom vill. Så dom gillar alltså inte att det finns folk som tänker fritt och bildar sig en egen uppfattning och inte låter sig påverkas av media. Skulle tro att media snarare uppfattar FB som ett hot mot dom själva och därför gnäller dom.

Sedan gäller ju SJÄLVKLART följande

1. Du väljer att läsa de forum och trådar du själv vill, klaga inte om du inte gillar det du läser.

2. Det är inget tvång att ta del av FB eller vad folk skriver här, valfritt.

3. Allt du gör och säger IRL, kan hamna på internet, fundera kring detta ibland.

4. Var försiktig med det du säger, som är provocerande och kan kränka andra, det kan hamna på internet (om du har oflyt) och det kan bli så att du blir identifierad IRL. Vilket kan leda till tråkiga konsekvenser. Bara för att vi har frihet att säga och agera som vi vill (i stort sett) innebär inte att det är lämpligt.

5. Chilla, det här är Internet, ett forum där folk överdriver, överreagerar, lever ut aggressioner osv. Bara att ignorera, alternativt inte läsa dessa trådar.

Oavsett hur "fritt" internetanvändare anser att Internet ska vara så har du alltid ett moraliskt ansvar för dina handlingar, IRL som digitalt ... Fast vad vet den moderna människan om moral egentligen?
Citera
Medlem
OvissFramtids avatar
”Svenska medier har aldrig insett,
Att deras uppgift är att hålla ett öga på staten och makten.
De tror att deras uppgift är att uppfostra folket.” - Knut Carlqvist

Godnatt på er
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in