2015-02-09, 21:15
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
De rapporterar inte att läkaren misskött sitt jobb

Jag citerar mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Att spekulera om sina patienter i termer av samhällskostnader är oerhört nedsättande.

Men oavsett vad läkaren sagt: är man just läkare ska man aldrig skriva offentligt om sina patienter. Aldrig!
Citera
2015-02-09, 21:16
Medlem
Yrs avatar
Rätt åt er som blir uthängda, kan verkligen inte njuta mer. Den skeva definitionen av yttrandefrihet som målas upp här på forumet är skrämmande.

Ni har rätt att sprida hat, rasism och lögner. Vi övriga har en lika stor rätt att åskådliggöra vem som står bakom sådana åsikter.
Citera
2015-02-09, 21:17
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Det är lätt att sitta och prata om hårdare regler och mer modererande. Tror du verkligen att det hade spelat någon roll över huvud taget? Seriöst?
I Hängningstråden hade det eventuellt kvittat men man blir efter vad man lär och Flashback tillåter för grova inlägg så klart som korvspaden att forumet hade haft en annan image om det varit bättre skött.

Ställ dig däremot frågan: Hade killen hängt sig ifall hans tråd blev bortplockad INNAN han fick uppmärksamhet och kommentarer om att han aldrig skulle vågat?

Fast du kanske tror att ett laglöst land inte hade sett annorlunda ut heller?

Så det är bra att Aftonbladet riktar lite kritik till er.
Citera
2015-02-09, 21:17
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kan du beskriva exakt vad läkaren har skrivit för nedsättande om sina patienter?

”Kan också bidra med en anedokt från vården....Det är en 22-årig kvinna med ursprung i främre orienten", skriver han och redogör för att kvinnan är gift med en släkting och att de har fått utvecklingsstörda och blinda barn.

"Söker nu då hon är gravid för tredje gången och har fått svår ångest över detta. Under samtalet framkommer att även hennes äldre syster under liknande omständigheter har fött 2 st blinda och utvecklingsstörda barn.

Vill inte tänka på vad bara denna familj innebär i form av samhällskostnader."

"Jag vill inte ens tänka på hur många gamlingar från arabvärlden som dyker upp på akuten, direkt från Arlanda, för att läggas in på svenska sjukhus." http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab

Jag finner inget nedsättande alls; däremot en motvilja över mänskligt lidande (svår ångest) pga inavel och de samhällskostnader som det medför; samt de ekonomiska konsekvenserna av att svårt sjuka personer från arabvärlden kommer till Sverige.

Kan du utläsa något annat?

Jag tycker denna läkare tar upp ett viktigt problem is samhället och han har rätt att uttrycka oro med de problem som sjukvården får dras med.

Just det exempel du tar upp tycker jag är lite för ingående när det gäller personinformation och han borde utryckt sig mer generellt om patienterna. Det går att förmedla vad som händer i sjukvården utan några ingående patientbeskrivningar.

Annars tycker jag det är bra att folk tar upp missförhållanden i yrkeskårer, defnitivt. Det är det som vår yttrandefrihet handlar om. Hur ska vi annars få reda på vad som pågår? Journalister? .

För övrigt är det vi på Flashback som bör rätta läkaren och inga äckliga journalister.
Senast redigerad av Dr.Gurka 2015-02-09 kl. 21:21.
Citera
2015-02-09, 21:18
Medlem
tja en och annan idiot finns ju uppenbarligen här även om här finns bra folk med
Citera
2015-02-09, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yr
Rätt åt er som blir uthängda, kan verkligen inte njuta mer. Den skeva definitionen av yttrandefrihet som målas upp här på forumet är skrämmande.

Ni har rätt att sprida hat, rasism och lögner. Vi övriga har en lika stor rätt att åskådliggöra vem som står bakom sådana åsikter.

Varför postar du här då?
Citera
2015-02-09, 21:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Att spekulera om sina patienter i termer av samhällskostnader är givetvis oerhört nedsättande.

Men oavsett vad läkaren sagt: är man just läkare ska man aldrig skriva offentligt om sina patienter. Aldrig!

I övrigt är i princip allt du säger grovt nedsättande. Men det är en annan historia.

Alltså: man behöver inte vara rasist alls för att fatta att invandringspolitiken är en katastrof. Han har bara uttryckt det i ganska bryska ordalag, beskrivit vissa patienter lite väl ingående och gjort det på Sveriges största nätforum.

Det är faktiskt inte ens säkert att han juridiskt har gjort något fel, så egentligen är det t.o.m. löjligt att tala om lagbrott.
Citera
Medlem
KenRingIntes avatar
Daniel Westman som är doktorand i IT-rätt vid Stockholms universitet uttalar sig i Aftonbladet:

Citat:
Vi kan i Sverige få hjälp av amerikanska myndigheter med utredningar när det gäller vissa typer av allvarliga brott. Men när det gäller till exempel hets mot folkgrupp har USA annorlunda regler och yttrandefriheten är mer långtgående - så där kan svenska myndigheter inte få hjälp av amerikanska myndigheter, säger Daniel Westman.

1. Hets mot Folkgrupp är inte ett allvarligt brott. (Jag håller med)
2. Yttrandefriheten i USA är mer långtgående (starkare) i jämförelse med Sverige. (Jag håller med)

Jan Helin som är en hycklande fetknopp som ljuger trovärdigt bättre än någon annan i Sverige just nu uttalar sig i hans egen skittidning:

Citat:
Det finns bärande argument för att det kan vara viktigt för yttrandefriheten att få uttrycka sig anonymt. Det kan handla om att en person i beroendeställning till en annan vill offentligöra något korrupt till exempel. I större sammanhang kan det handla om att du lever i en repressiv stat som kontrollerar landets medier.

Ja, läs den sista meningen. Just därför. I och med att Jan Helin faktiskt till stor del kontrollerar landets medier så kanske han inte är rätt person att försöka uttala sig objektivt om ärendet. Ryckt ur sammanhanget låter texten ovan som att den argumenterar för ett avskaffande av yttrandefriheten i sig. Är det en slump?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
De vill givetvis skrämma folk till tystnad.

Ha ha ha, sicka dumheter

Det är ett problem att aftonbladet försöker påvisa flashback som en homogen grupp, inget kunde vara mer felaktigt. Däremot har jag inga problem med att de low-lifes som använder just det språket som läkaren använder i trådarna, får stå för det i ljuset nu. Fucking helt jävla underbart om jag skall vara tydlig.
Citera
Medlem
Aftonbladet måste sluta leka sig så jäva mycket. Varför förstöra någons liv över detta. Han räddar fan liv.
Citera
2015-02-09, 21:20
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APJD
Varför postar du här då?

Han har ju rätt åsikter och värdegrund förstår du väl? Då får man vara anonym, annars inte så mycket...
Citera
2015-02-09, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yr

Men ni lyckas ju inte ens hänga ut han..... i annars random FB-tråd hade hen vart avslöjad ner i storlek på skor...nu ej så fallet...! Läkaren ej outad eller avslöjad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in