2015-02-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Bara jag som inte bryr sig vad yrkespersonen tycker om en på fritiden? Bara han/hon gör sitt bästa i sin yrkesroll och uppför sig som sig bör så bryr jag mig inte ett piss.

Tror du inte folk på kundsupporten rullar med ögonen och skrattar åt dig efter att du ringt in med efterblivna frågor eller varit otrevlig/arg/omöjlig?

Tror du hantverkare inte snackar om stället/personerna de just var hos?

Get real jävla tönt, pluggar du till socionom eller? Loser.

Du verkar inte förstå heller att läkaryrket bygger mycket på förtroende mellan läkare och patient.
I detta fall bröt läkaren detta förtroendet och gjorde det med grova ord.

Skillnaden är att hantverkare eller kundsupport bygger inte alls på förtroende som läkare gör.

Jag undrar på vilken nivå du ligger intellektuellt då du inte verka förstå skillnaden på de yrken.
Citera
2015-02-09, 21:29
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbasxd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20270343.ab

Jag kan verkligen inte tro att detta är på allvar. Vad fan är det för fel på denna 'tidning'?
Någon som vet varför detta görs? Jag sitter verkligen och kisar med ögonen, det är så pinsamt att läsa.

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Menar du att det nåt fel på tidningen som avslöjar det äckliga och rasistiska beteendet som folk här sprider?

Du verkar isf ha en väldigt skev syn på vad som är moraliskt rätt och fel. Att vi har sånna som dig på extremt viktiga positioner, i detta fall en läkares, är katastrof. Har man så skev uppfattning av vad som är rätt eller fel så ska man definitivt inte arbeta som läkare.

En läkare bestämmer i vissa fall ödet för en person, och om då läkaren inte kan separera sina personliga åsikter mot de professionella, ja då har vi grova problem.
Citera
2015-02-09, 21:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr
Jag är alltså inte välkommen att hänga på flashback mot bakgrunden av min övertygelse att man bör kunna stå för sin åsikt? Speciellt om den många gånger endast syftar till provokation? Hm.
Du står även för åsikten att vår anonymitet skall avslöjas, det tycker jag persoligen är värt bann o utfrysning på livstid från forumet.

Du suger i dig gammelmedias falska larm som en svamp, njuter av brukares oro, nej, du är värd ett hav av bajs.
Citera
2015-02-09, 21:30
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Jag är alltså inte välkommen att hänga på flashback mot bakgrunden av min övertygelse att man bör kunna stå för sin åsikt? Speciellt om den många gånger endast syftar till provokation? Hm.
Vi som hänger här gör det för att vara anonyma eftersom många av oss inte kan stå för sina åsikter pga utfrysning och myndigheter. Förstår du?
Citera
2015-02-09, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Att spekulera om sina patienter i termer av samhällskostnader är givetvis oerhört nedsättande.

Men oavsett vad läkaren sagt: är man just läkare ska man aldrig skriva offentligt om sina patienter. Aldrig!

I övrigt är i princip allt du säger grovt nedsättande. Men det är en annan historia.

Verkar som folk här missförstått tystnadsplikten, den gäller förstås att man aldrig får avslöja en patients identitet direkt eller indirekt, inte att man aldrig får prata om sina patienter. Det skulle göra arbete och undervisning omöjlig. Sedan uttrycker sig inte den här läkaren direkt klockrent i den handfull inlägg av tusentalet som Aftonbladet snokat reda på, men vem uttrycker sig inte klumpigt i ett par promille av sina inlägg? Läkaren har dessutom helt rätt vad gäller missbildningar och inavel, det är inte rasism utan fakta.

Aftonbladet har ställt
sig sida vid sida med Expressen i den oheliga alliansen i jakten på privatpersoner ledda av Researchgruppen i syfte att tysta obekväma åsikter och har därmed raderat sitt existensberättigande och vad de nu hade i förtroendekapital beträffande värnande om yttrandefriheten.

Stoppa pressarna, en läkare har skrivit neger och att inavel är kan ge medfödda missbildningar, på NÄTET!!! The botten is nådd. Personligen talar jag varje dag med professorer, docenter, doktorer, jurister och ingenjörer som alla uttrycker starkt kritik mot Sveriges invandringspolitik och en rädsla och oro för islamismen, brottsligheten och den glidande samhällskontrollen i kombination med urholkanded av välfärdsstaten och den krutdurk detta innebär. Bara journalister och politiker som försöker upprätthålla intrycket av att detta skulle vara en marginaliserad åsikt bland outbildade knäppskallar. Detta är de desperata dödsryckningarna av dessa försök.
Citera
Medlem
För ett par hundra år sedan blev man utmanad på dödlig duell om man förolämpade sin rival. Idag kan vi utan problem säga vilka morbida och kränkande saker som helst utan konsekvenser (tror vi).

Självklart har vi rätten att tänka fritt och att uttrycka oss anonymt eller publikt. Ingen kan hindra mig att säga att jag vill gasa alla sydsudaneser, men jag får ju räkna med att det kan leda till följder om jag gör det offentligt.

Vi kan ta det ett steg längre och uttrycka det anonymt på Flashback. Jag kommer säkert undan med det, men om jag gör det gång efter annan så blir säkert någon jävligt förbannad. Inte minst sydsudanesen. Jag har full förståelse om någon försökte med både lagliga och illegala medel att spåra vilken denne hatiska dåre var som vill initiera ett folkmord.

Det Aftonhoran gör är djupt avskyvärt, hycklande och skenheligt. Men det är lika lagligt som det är att jag skriver att man bör ge vätecyanidkapslar till sudanesiska barn.

Och här kommer vi till pudelns kärna: jag får fan i mig stå för det jag sagt. Jag kan också förneka det jag sagt. Jag kan säga att jag var förvirrad, eller säga förlåt. Eller argumentera för att utrotningen sprids till hela kontinenten. Eller ta repet.

Kort sagt: man up.

Har mänskligheten helt plötsligt sluta att ta konsekvenserna av sitt handlande och sina ord?

Är vi män eller möss? Valkyrior eller våp?

Det är ett lågintensivt krig som pågår där ute. Tonen är rå men inte hjärtlig nuförtiden.

Bojkotta slaskpressen! Etisk resning nu!
Citera
Medlem
the new Cookies avatar
Detta handlar ju bara om en enda sak; Någon på Schibstedt har räknat ut att folk slösar på tok för mycket tid på Flashback istället för att klicka runt på ABs länkar som duktiga får. Inget kan fylla en sådan som Jan Helin med så mkycket ilska som förlorade intäkter. Det är förmodligen det enda som kan fylla honom med ilska.

Där ligger förklaringen till ABs "avslöjande" om FB. Och det är sorgligt. För en gång var Aftonbladet en modig tidning som sparkade makthavare i röven och grävde efter riktiga orättvisor. Nu är de maktens megafoner som sparkar på vanliga människor. Eller på precis vem som helst om de tror att det ger flera klick.

Jag delar ingen av de åsikter "läkaren" ger uttryck för vilket tydligt framgår av min posthistorik. Men jag försvarar envist hans rätt att ha dem. Och hatar däför lika envist Jan Helin och alla hans lismande små knektar. Hatar allt de står för, deras brommavillor, falskhet och illa maskerade klassförakt. Förrädare, parasiter, svikare.
Citera
Moderator
Lobengulas avatar
"Je suis Charlie" ett uttryck som Aftonbladet anammat

Hyckleri på en mycket högre nivå än att en läkare privat har något icke-PK åsikter. Aftonbladet driver en mycket obehaglig åsiktsövervakning och struntar fullständigt i hur de gör det. Att personer har "obehagliga" åsikter ska bekämpas till vilket pris som helst.

Je suis Charlie, jo tjena
Citera
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Att spekulera om sina patienter i termer av samhällskostnader är givetvis oerhört nedsättande.

Men oavsett vad läkaren sagt: är man just läkare ska man aldrig skriva offentligt om sina patienter. Aldrig!

Det är ingen spekulation, det är fakta. Blinda, skadade samhällsmedlemmar kostar pengar. Flera barn i familjen är skadade pga inavel. Har han inte rätt att ventilera och vara frustrerad över detta? Vad tycker du själv om inavel?

"Läkaren medger att han beskrivit sina patienter i vissa inlägg. I fallet med en 22-årig kvinna hävdar han dock att han ändrat uppgifterna om patienten det gällde.

– Det finns en verklig patient bakom det här, men det var inte en 22-årig kvinna.

Jag har använt ett riktigt patientfall maskerat för att kunna beskriva ett fenomen, säger han till Aftonbladet." http://www.svt.se/nyheter/sverige/lakarens-skrev-rasistiska-inlagg-pa-flashback

Läkaren har inte skrivit offentligt om sin patient. Han har (på ett anonymt forum) beskrivit ett samhällsfenomen och maskerat patienten för att kunna lyfta en frågeställning. Menar du att en läkare inte har rätt att generellt beskriva fenomen som han möter i sin praktik (om han gör det på ett sätt som gör det omöjligt att spåra vem/vilka det handlar om)?
Citera
Medlem
Citat:
Rätt åt er som blir uthängda, kan verkligen inte njuta mer. Den skeva definitionen av yttrandefrihet som målas upp här på forumet är skrämmande.

Ni har rätt att sprida hat, rasism och lögner. Vi övriga har en lika stor rätt att åskådliggöra vem som står bakom sådana åsikter.

Hittade lite näthat från dig:
Citat:
Skulle nästan vara värt det att försöka komma in i deras organisation för att sedan låta allmänheten veta när de tänker göra sina dåd, fy satan vad stryk de borde ha, vänsterpackhelvetet.
(FB) Kebabställe krossades
Är det inte ok att då avslöja ditt riktiga namn? Jag anser att det är näthat och AFA som har listan gör sin subjektiva bedömning av vad som är näthat när de publicerar. Kom igen, "Vi övriga har en lika stor rätt att åskådliggöra vem som står bakom sådana åsikter."

Citat:
Ska försöka vara så tydlig som möjligt.

Idag när jag kissade så märkte jag att det var något sorts slem eller klet under förhuden, när jag sedan kollade närmare så såg jag att det var lite rött här och var och på den nedre delen av ollonet fanns det ett "sår" eller vad man nu ska kalla det. Det ser i princip ut som ett vanligt munsår ( http://www.dentalnews.at/en/wp-content/uploads/2009/05/minor.jpg ) fast det är inte alls vitt, mer rödaktigt. Det är alltså som att en hudbit fattas.

Det kliar som tur är inte alls, bara lite ömt om jag känner efter.

Undrar om detta kan vara någon könssjukdom eller om det bara har med hygien att göra.. Har inte haft sex på drygt 4 månader och innan dess låg jag inte heller runt.

Borde jag få det undersökt nu direkt eller ska jag vänta och se om det försvinner?
Citat:
Tacksam för svaren! Tänker nog kolla upp det under veckan.

Gällande herpes, ursäkta min okunnighet men eftersom jag inte haft sex på 4 månader, är det inte lite långsökt? Eller är det herpes som kan ligga kvar länge innan det bryter ut?

Att alla andra kan se inlägg som dessa är inte personen som offentliggör ditt namns fel...
Citera
2015-02-09, 21:32
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Jag citerar mig själv:
Nu är det inte DunningKrügerFurAlle som sätter regelverket för svenska läkare.

Artikeln handlar inte alls om att han misskött sig gentemot patienten, utan att han dragit förbjudna slutsatser från sitt arbete, och diskuterat dem anonymt. Poängen med att hota honom i pressen är att sända ut en varning.
Citera
2015-02-09, 21:32
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Han har inte "hängt ut någon", men han har skrivit kränkande om sina patienter vilket han inte skall göra som läkare. Vem tror du vill anställa, allra minst besöka, en läkare som lägger ut känslig information om sina patienter på internet?

Nu kanske det inte var så farligt men frågan i vilket samhälle vi vill leva i. Jag vill varken leva i ett övervakande PK-samhälle eller ett "fritt" samhälle där läkare kan skriva skit om sina patienter på internet. Jag är strängeligen emot dessa scoop men samtidigt tänker jag inte ge läkaren rätt. Han har gjort fel.

Men alltså, det ena behöver väl ändå inte gå stick i stäv med varandra?
Läkaren bör ha rätt att skriva precis vad fan han vill, däremot så bör han avstå att göra det i och med det arbete han har valt samt att han faktiskt hade den här personen som en patient.

Men det som Aftonbladet och RG sysslar med är mer långtgående än att bara slå en läkare på fingret.
Den etablerade median i Sverige börjar tappa kontrollen över sitt tidigare monopol där man kunde styra vad gemene svensk tyckte, tänkte och sa.
Här har andra medier, både höger och vänster, börjat få in ett fotfäste rätt rejält och det får Herr Helin att skita i byxorna.

Och Flashback är en av dom största, om inte den största, aktören där kontroversiella och ibland rent efterblivna åsikter kan få komma till tals.
Därav detta korståg mot just Flashback, man vill måla ut forumet som ett ställe för "hatare" och "rasister" så att vanliga Svenssons som inte är där inne så ofta drar sig för att uttnytja möjligheterna som finns med just ett sånt här forum.

Man väljer liksom att enbart fokusera på det negativa. helin var säkert riktigt riktigt förbannad när "Flashback-grävarna" eller vad dom kallade sig fick sitt pris och har bara suttit och väntat på att få hämnas på FB.
FB för Helin måste vara något av en mardröm, där han sjävl inte har någon som helst kontroll över vad som kommer ut. För många inom dagens media föhar inte förstått att sanningen alltid kommer fram. Oavsätt om den är obekväm eller pekar på en mediakultur i Sverige som är direkt ohälsosam. Fram kommer den alltid och det är på sidor som denna som den visar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in