2015-02-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10010
Otroligt bra serie med mycket karaktär och realism, väldigt trovärdig känns precis som dagens Sverige.

alltså det är en serie. det måste inte vara verklighetstorget? varför tjötar alla om det? hade varit skittråkigt om man inte hade kryddat en serie/film. skärpning! hur verklighetstrogna är walander beck m.fl?? eller allt annat skit som finns.
Citera
2015-02-09, 15:44
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
alltså det är en serie. det måste inte vara verklighetstorget? varför tjötar alla om det? hade varit skittråkigt om man inte hade kryddat en serie/film. skärpning! hur verklighetstrogna är walander beck m.fl?? eller allt annat skit som finns.

Nej, Blå ögon har knappast varit verklighetstorget.

Till och med Biss och Kajs har mer djuplodande och trovärdiga karaktärer.
Citera
2015-02-09, 15:47
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
alltså det är en serie. det måste inte vara verklighetstorget? varför tjötar alla om det?

För att det har blivit promotad som det.

Vi har haft skådespelare som sagt att serien är "viktig". Jag skulle nog haft mindre förväntningar om människor kring serien sagt lite mindre och låtit den tala för sig själv.
Citera
2015-02-09, 15:49
Medlem
Verkligheten är ju oftast mer brutal och mer otänkbar än dikten. Tänker på Anders Bering Brevik som man inte föreställer sig äns i fantasin för än det har hänt i verkligheten.
Citera
2015-02-09, 15:55
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GL
Verkligheten är ju oftast mer brutal och mer otänkbar än dikten. Tänker på Anders Bering Brevik som man inte föreställer sig äns i fantasin för än det har hänt i verkligheten.

En serie om Breivik hade ju varit mer läskig.

Alltså, en ensam galning som skriver på ett förvirrat manifest och planerar ett stordåd? Läskigt!

En grupp vars anledning ingen direkt fattar som begår mord hit och dit och sedan ett dåd mot Stockholmsbörsen? Inte läskigt. För att vi förstår ändå inte varför.
Citera
2015-02-09, 16:48
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbiecue
http://i.imgur.com/ZDGNEkN.png

Riktigt sjukt. De kan ju inte precis skylla på att fler skulle kunna ha det namnet och de inte syftar på honom.
Margareta Larsson är ett vanligare namn förvisso, dock samma som Jimmie Åkessons svärmor...

Har manusförfattarna gjort något uttalande där de kommenterar liknelsen vid Sverigedemokraterna?

Det finns fler namn på listan som liknar SD:s ledamöter. Namnet under Pavel är Per Ramholm: http://www.riksdagen.se/sv/ledamoter...0925652297119/
De vill så klart provocera och få lite skriverier om denna usla produktion. De insåg nog att den inte direkt skulle få lysande recensioner och försökte därmed få publicitet på annat vis..
Citera
2015-02-09, 17:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Fattar fortfarande inte syftet med Veritas.
Nej, det är lite oklart det där.
Men i alla fall så erinrar jag mig hur Gustav, bossen för gänget, efter det blodiga dramat
på börsen, träffar en äldre man i en hiss som väl var mycket god vän till Mattias familj
och som var på besök i fashionabla Lidingövillan när Mattias och den där tjejen Sofie
eller vad hon hette befann sig där.
Gustav och den här mannen utväxlar några ord i hissen och det ska väl antydas
att Gustav och Veritas tjänar starka, finansiella krafter som verkar i bakgrunden.
Mannen ifråga hade väl då antagligen koppling till det storföretag som ville genomdriva
den där uranbrytningen i Uddevalla.
Sedan i sista avsnittet då vi har scener när Gustav förebereder sin flykt så har han sällskap
en stund av en man som uppenbarligen hör hemma inom säkerhetspolisen ty han sitter
inne med en del information som han annars svårligen skulle känt till.

Således kan till terrorgruppen Veritas knytas både band till kapitalet och Säpo om jag
nu inte missuppfattat å det grymmaste.
Är Veritas då bara ett lydigt redskap för starka ekonomiska och politiska krafter i samhället
och Gustav en falskspelande figur som vräker nassefloskler omkring sig men egentligen
inte är ett dyft ideologiskt motiverad? Hans handlingar har inte skett för någon ädel,
nationalistisk sak ett skvatt när allt kommer omkring?

Nu får man dock på slutet intryck av att han kanske ändå trots allt tror på allt det här
för det snackas om att samla anhängare inifrån kåken, han ska bli någon hjälte
och så vidare.

Fan, det blir lika rörigt av det här som själva serien var...

Satan i gatan - jag misstänker starkt att en säsong 2 kommer att anfalla oss framåt nästa år.
Så lätt kommer vi inte undan. En gång till ska vi drabbas. Jo, dessvärre lär det nog bli så.
Citera
2015-02-09, 17:50
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Men i alla fall så erinrar jag mig hur Gustav, bossen för gänget, efter det blodiga dramat
på börsen, träffar en äldre man i en hiss som väl var mycket god vän till Mattias familj
och som var på besök i fashionabla Lidingövillan när Mattias och den där tjejen Sofie
att Gustav och Veritas tjänar starka, finansiella krafter som verkar i bakgrunden.
Mannen ifråga hade väl då antagligen koppling till det storföretag som ville genomdriva
Visst antyds det att Veritas har finansiärer inom näringslivet ( konstigt vore det väl annars eftersom kommunister har kritat ner denna lilla saga) men det är dock inte samma person som var hemma hos Mattias föräldrar.
Citera
2015-02-09, 17:58
Medlem
William Hainess avatar
Jag fattar inte.

Alltså, hela serien verkar rätt korkad, även när man sett alla avsnitt. Inget verkar vettigt. Ännu en gång varför blev Sofia högerextremist? Varför existerar Veritas? Vad är ens deras syfte?

Jag vet att man inte borde tänka för mycket men, aaaaaaaaaaaah...
Citera
2015-02-09, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Sedan i sista avsnittet då vi har scener när Gustav förebereder sin flykt så har han sällskap
en stund av en man som uppenbarligen hör hemma inom säkerhetspolisen ty han sitter
inne med en del information som han annars svårligen skulle känt till.

Således kan till terrorgruppen Veritas knytas både band till kapitalet och Säpo om jag
nu inte missuppfattat å det grymmaste.
Är Veritas då bara ett lydigt redskap för starka ekonomiska och politiska krafter i samhället
och Gustav en falskspelande figur som vräker nassefloskler omkring sig men egentligen
inte är ett dyft ideologiskt motiverad? Hans handlingar har inte skett för någon ädel,
nationalistisk sak ett skvatt när allt kommer omkring?

Nu får man dock på slutet intryck av att han kanske ändå trots allt tror på allt det här
för det snackas om att samla anhängare inifrån kåken, han ska bli någon hjälte
och så vidare.

Fan, det blir lika rörigt av det här som själva serien var...

Satan i gatan - jag misstänker starkt att en säsong 2 kommer att anfalla oss framåt nästa år.
Så lätt kommer vi inte undan. En gång till ska vi drabbas. Jo, dessvärre lär det nog bli så.
Det var inte samma person!

Sorry, lite sen där!
Citera
2015-02-09, 18:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Visst antyds det att Veritas har finansiärer inom näringslivet ( konstigt vore det väl annars eftersom kommunister har kritat ner denna lilla saga) men det är dock inte samma person som var hemma hos Mattias föräldrar.
Okay, då tog jag miste där. Det var en helt annan filur då.

Förresten:
Som av en händelse pryder idag ett gäng frontfigurer inom svensk nynazism förstasidan
på expressens pappersupplaga.
Senast redigerad av Grandioso 2015-02-09 kl. 18:32.
Citera
2015-02-09, 18:28
Medlem
Jag är tveksam till om jag kommer att kolla på en eventuell andra säsong, även om det skulle vara kul bara för att följa Olle Nordlöf. Jag rekommenderar andra som verkligen hatade den här serien att göra detsamma. Livet är för kort för att störa sig på tv-serier man kan ignorera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in