Citat:
Ursprungligen postat av
William Haines
Fattar fortfarande inte syftet med Veritas.
Nej, det är lite oklart det där.
Men i alla fall så erinrar jag mig hur Gustav, bossen för gänget, efter det blodiga dramat
på börsen, träffar en äldre man i en hiss som väl var mycket god vän till Mattias familj
och som var på besök i fashionabla Lidingövillan när Mattias och den där tjejen Sofie
eller vad hon hette befann sig där.
Gustav och den här mannen utväxlar några ord i hissen och det ska väl antydas
att Gustav och Veritas tjänar starka, finansiella krafter som verkar i bakgrunden.
Mannen ifråga hade väl då antagligen koppling till det storföretag som ville genomdriva
den där uranbrytningen i Uddevalla.
Sedan i sista avsnittet då vi har scener när Gustav förebereder sin flykt så har han sällskap
en stund av en man som uppenbarligen hör hemma inom säkerhetspolisen ty han sitter
inne med en del information som han annars svårligen skulle känt till.
Således kan till terrorgruppen Veritas knytas både band till kapitalet och Säpo om jag
nu inte missuppfattat å det grymmaste.
Är Veritas då bara ett lydigt redskap för starka ekonomiska och politiska krafter i samhället
och Gustav en falskspelande figur som vräker nassefloskler omkring sig men egentligen
inte är ett dyft ideologiskt motiverad? Hans handlingar har inte skett för någon ädel,
nationalistisk sak ett skvatt när allt kommer omkring?
Nu får man dock på slutet intryck av att han kanske ändå trots allt tror på allt det här
för det snackas om att samla anhängare inifrån kåken, han ska bli någon hjälte
och så vidare.
Fan, det blir lika rörigt av det här som själva serien var...
Satan i gatan - jag misstänker starkt att en säsong 2 kommer att anfalla oss framåt nästa år.
Så lätt kommer vi inte undan. En gång till ska vi drabbas. Jo, dessvärre lär det nog bli så.