2015-02-09, 13:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
http://censor.net.ua/news/323837/rossiya_primenila_aviatsiyu_pod_debaltsevo_2_shtur movika_su25_nanesli_udar_po_pozitsiyam_40go_batalo na

Alldeles färskt och censor.net har haft fel förr. Men rapporter har i alla fall kommit om attacker med ryska su-25. I så fall är det en grov upptrappning, kanske blandat med rysk desperation, av konflikten.
Nyheten är lika pålitlig som du är, det vill säga mycket pålitlig
Du verkar erfaren, du! Dessutom har du en bra koll på konflikten.
Jag har tidigare ställt en fråga till en annan expert (M.Skillt), han valde dock inte att svara. Kanske, du svarar
Hur många av separatisternas militära styrka är ryssar, procentuellt sett? 70%, 85%? Och hur många av ryssar är ryska reguljära förband?
Kan du ge en grov uppskattning?

Citat:
Ursprungligen postat av rockport
Intressant att Putin mobiliserar, o tal om krig mellan öst och väst. Ryssland skulle stå själv i denna konflikt, kinesen skulle lugnt luta sig tillbaka och titta när våra ekonomier kraschar, kanske att han får en allians med Iran och Nordkorea...
Antar att detta är skrämseltaktik ifrån Putins håll. Tror gubben seriöst att han skulle vinna ett totalkrig mot EU/Nato? Nästan så jag hoppas att så sker. Men skippa kärnvapen för framtidens skull tack.
Totalkrig mot EU/NATO? Vad babblar du om?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2015-02-09 kl. 13:20.
2015-02-09, 13:20
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Edvard Basurin har inte alltid varit den pålitligaste rapportören om händelserna runt Debaltsevo, men nu får hans uppgifter stöd av den galne och allt mer caps lock-benägne "Conflict Reporter". Debaltsevofickan är stängd!

https://vk.com/strelkov_info?w=wall-57424472_45520

https://twitter.com/Conflict_Report/status/564732065619673088

Nej, separatisterna är lika hopplösa som Kiev när det gäller att ljuga om vad som sker vid fronten. Basurin satt redan för en vecka sedan och hävdade att man hade trupp på M03. Dagen därpå kom tv-bilder som visade hur de ukrainska förbanden fortsatte att rulla längs vägen.

Conflict Reporter är hopplös även han på så vis att han är en glad amatör som sitter i Berlin med foliehatten djupt neddragen över öronen och är dålig på att redovisa källor. Ibland blir det fel, men ofta är han först (på engelska, alltså) med viktiga nyheter som bekräftas senare av stora nyhetskanaler i väst.

Den här gången verkar det hursomhelst finnas en del som tyder på att separatisterna faktiskt kan ha trupp på vägen. Conflict Reporter har hittat en källa på den ukrainska sidan som säger att separatister är inne i ett samhälle längs M03 som heter Logvinova och att strider pågår där. Han stödjer sig på följande Facebookmeddelande av någon som heter Yuriy Butusov:

Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-09 kl. 13:28.
2015-02-09, 13:23
Medlem
rockports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Nyheten är lika pålitlig som du är, det vill säga mycket pålitlig
Du verkar erfaren, du! Dessutom har du en bra koll på konflikten.
Jag har tidigare ställt en fråga till en annan expert (M.Skillt), han valde dock inte att svara. Kanske, du svarar
Hur många av separatisternas militära styrka är ryssar, procentuellt sett? 70%, 85%? Och hur många av ryssar är ryska reguljära förband?
Kan du ge en grov uppskattning?

Totalkrig mot EU/NATO? Vad babblar du om?
Totalt krig* skulle det stå.
2015-02-09, 13:27
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
http://censor.net.ua/news/323837/rossiya_primenila_aviatsiyu_pod_debaltsevo_2_shtur movika_su25_nanesli_udar_po_pozitsiyam_40go_batalo na

Alldeles färskt och censor.net har haft fel förr. Men rapporter har i alla fall kommit om attacker med ryska su-25. I så fall är det en grov upptrappning, kanske blandat med rysk desperation, av konflikten.

Givetvis är ryskt flyg inte inne och bombar i Ukraina. Jag får intrycket att det råder någon slags panikartad "ryssen kommer"-stämning i Kiev just nu och att du har svepts med av den.
2015-02-09, 13:31
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Det kommer även rapporter om att ryska trupper lyckats omringa Debaltseve under morgonen. De ukrainska styrkorna än nu helt inneslutna och saknar både en flyktväg och en förrådsväg.

Putin gör som vanligt inför fredsavtal, han eskalerar konflikten och får motparten att ge med sig.

Lugn och fin nu. Nog för att Ryssen fått order om att ta Debaltseve innan onsdag av Putin(om ryktet nu stämmer), men borde inte UA skjutit ner dessa plan med sina Buk, S-300 eller andra SAM-robotar? Jag har också svårt att tro att Ryssarna, så nära det öppna stora Ukrainska territoriet, ska kunna rada upp stridsvagnar och trupper utan att hela himlen skulle öppna sig och regna ner GRAD och artilleri tills alla åkrar är färdigplöjda.

Vi vet ju dock inte hur lite vapen Ukrainska armén har. Kanske har raketerna börjat ta slut? Jag har svårt att tänka mig det. Över 10,000 soldater går man inte genom hur lätt som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det är pinsamt att USA före EU ska inse vad som behöver göras.

USA har tagit på sig polisrollen så att vi i EU kan njuta av solen och äta glass och aldrig behöva oroa oss för krig. Det uppvaknande som nu sker runt om i Europa tar nog sin lilla tid tyvärr. Om vi blundar lite till så kanske kriget slutar?
En talande bild:
https://pbs.twimg.com/media/B9Y6T7vCQAANQKc.jpg:large

Nu börjar Ryska vapen hamna i Ukrainska händer.
http://youtu.be/fj2PPTfId-o
2015-02-09, 13:32
Medlem
Den evangeliska fundamentalisten Lindsey Graham, ledamot för "The Senate Committee on Armed Services" i USA:s representanthus, ger sin syn på saken. Han känner sig bättre, tydligen.

Citat:
"I don’t know how this will end if you give [Ukraine] defensive capability. But I know this: I will feel better because when my nation was needed to stand up to the garbage and to stand by freedom I stood by freedom. They may die, they may lose."
Senast redigerad av TikkunOlam 2015-02-09 kl. 13:35.
2015-02-09, 13:34
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Givetvis är ryskt flyg inte inne och bombar i Ukraina. Jag får intrycket att det råder någon slags panikartad "ryssen kommer"-stämning i Kiev just nu och att du har svepts med av den.

Givetvis går inte Ryssland "all-in" i detta läge. De vill få kontroll utan att behöva gå in med reguljära trupper i landet och riskera hela omvärldens fördömande. De försöker istället med stöd till separatisterna provocera fram händelser som Ryssland sedan kan reagera på som ett angrepp. Den taktiken har de använt förut. Ju längre tiden går desto större blir risken för en regelrätt invasion av Ukraina. Om EU och USA ger militära garantier för Ukrainas säkerhet så skulle Ryssland tvingas till förhandlingsbordet.
2015-02-09, 13:36
Medlem
Det kommer uppgifter om att ukrainska styrkor bombats av två ryska Su-25. Dessutom har man sett jaktflyg över Shnize (som är separatistkontrollerat territorium med ryskt luftvärn).

Slutsatsen är alltså att det ryska flygvapnet nu börjat delta i kriget mot Ukraina. Dessutom skickade Ryssland in 1.500 man och 300 stridsvagnar ytterligare i helgen. Idag kommer det rapporter om att ryssarna lyckats omringa Debaltseve trots att Ukraina förnekar detta.

Jag gissar på att det råder panik i den ukrainska ledningen just nu tyvärr.

En annan teori jag har är att de förluster som ryssarna tog i Donetsk igår förmodligen gjort Putin förbannad. Han blev förolämpad när Ukraina sprängde hundratals soldater och stridsfordon + hela ammunitionslagret från hans konvojer i luften.
2015-02-09, 13:41
Medlem
Citat:

Provokationer är inte otänkbara, men själv sitter jag hela dan och försöker rädda kunder som behöver hjälp. Inte alltid lätt för dom att klara euro-bundna avtal nu efter uah släpptes och föll. Det är min fokus och modernisering av ukrainska industrier är en större hjälp än något annat jag kan ge (även om jag donerat tämligen generöst också).

Det finns ingen panik men en del mindre bra nyheter. AFP rapporterade om 1500 nya ryssar över gränsen (men det kan vara andrahandsuppgifter från ukrainsk propaganda). Jag tror den allmänna vibben mest handlar om att väst svikit och gett Putin och hans proxies ett frikort för aggressioner. Man är jävligt less på allt velande.
2015-02-09, 13:41
Bannlyst
Citat:
Det säger indirekt, hur det går för den ukrainska armen. Går det dåligt, börjar man snacka om att Ryssland använder kärnvapen/flyg/rymdvapen.
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Lugn och fin nu. Nog för att Ryssen fått order om att ta Debaltseve innan onsdag av Putin(om ryktet nu stämmer), men borde inte UA skjutit ner dessa plan med sina Buk, S-300 eller andra SAM-robotar? Jag har också svårt att tro att Ryssarna, så nära det öppna stora Ukrainska territoriet, ska kunna rada upp stridsvagnar och trupper utan att hela himlen skulle öppna sig och regna ner GRAD och artilleri tills alla åkrar är färdigplöjda.

Vi vet ju dock inte hur lite vapen Ukrainska armén har. Kanske har raketerna börjat ta slut? Jag har svårt att tänka mig det. Över 10,000 soldater går man inte genom hur lätt som helst.
Tack, experten! Dags att söka jobb hos NATO

Citat:
Nu börjar Ryska vapen hamna i Ukrainska händer.
http://youtu.be/fj2PPTfId-o
Hur vet du att det är just ryska vapen, experten?
Citat:
En annan teori jag har är att de förluster som ryssarna tog i Donetsk igår förmodligen gjort Putin förbannad. Han blev förolämpad när Ukraina sprängde hundratals soldater och stridsfordon + hela ammunitionslagret från hans konvojer i luften.
2015-02-09, 13:42
Medlem
rockports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Om EU och USA börjar ge militära garantier för Ukrainas säkerhet så skulle Ryssland tvingas till förhandlingsbordet.
Precis, skulle Nato/EU börja leverera modern krigsmateriel så kommer Putin tvingas backa. Aldrig att han skulle svara med en invasion. Utan möjligen skicka in mer kanonföda för javelins osv.
2015-02-09, 13:45
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Det kommer uppgifter om att ukrainska styrkor bombats av två ryska Su-25. Dessutom har man sett jaktflyg över Shnize (som är separatistkontrollerat territorium med ryskt luftvärn).

Slutsatsen är alltså att det ryska flygvapnet nu börjat delta i kriget mot Ukraina. Dessutom skickade Ryssland in 1.500 man och 300 stridsvagnar ytterligare i helgen. Idag kommer det rapporter om att ryssarna lyckats omringa Debaltseve trots att Ukraina förnekar detta.

Jag gissar på att det råder panik i den ukrainska ledningen just nu tyvärr.

Jag tror man får ta lite nyheter med en säck salt. Om flyg använts så kommer snart filmklipp men det är inte troligt. Detsamma med Debaltseve-fickan som terroristerna har slutit 7000 gånger nu, ingen av gångerna har det varit sant.

Däremot slog UA inte bara ut 1 konvoj igår utan minst 2. Dagen innan det kom också in rapporter om ett 14-tal stridsvagnar som de slagit ut med artilleri. Att Putin nu fyller på är ju logiskt då hans soldater dör som flugor. Det måste kosta enorma summor detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in