2015-01-17, 21:02
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är Canon-användare, men jag skulle nog påstå att Nikons spegelreflexkameror slår Canons just nu. (Att de gör det när det gäller sensorkänslighet - en gång i världen Canons paradgren, och anledningen till att min första digitala spegelreflexkamera blev en Canon 2006 - är fullkomligt ostridigt.) Däremot vet jag inte om jag tycker att Nikon har bättre gluggar rent generellt. Tilt/shift-objektiv är ju Canon ensamma om, och fortfarande ligger det nog en del i den gamla tumregeln att Nikon är bättre på vidvinkel, men Canon bättre - i vart fall mer prisvärda - på tele.

Ja det stämmer nog sedan 2013 att Nikon är en smula vassare nu. D610 D4 och D810 är alla riktigt härliga hus. Har inget Tilt shift-objektiv och jag vet icke ens vad de är bra till.
Citera
2015-01-18, 19:14
Medlem
kaoriblasts avatar
645 systemet som omfattar Mamiya och Phase One är nog ändå bäst sett till bildkvalitet. Även om jag personligen är mer kär i Hasselblad.
Citera
2015-01-19, 06:53
Medlem
krmtms avatar
Småbild är som sagt jämt ut mellan Canon och nikon, mellanformat skulle jag säga phase one, mkt tack vare stabil mjukvara både i kamera och dator, och fina bildfiler. Kör Hasselblad själv men börjat tröttna på att det när som helst kan börja krångla med både det ena eller det andra. Har dock kört phase one-back på bladare, det fungerar bra, mkt tack vare man slipper hasselblads datormjukvara..
Citera
2015-01-21, 08:45
Medlem
Än så länge finns det faktiskt ingen som slår Nikons 810 - mellanformat eller ej - vad gäller detaljupplösning och dynamiskt omfång.
Citera
2015-02-03, 11:48
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Än så länge finns det faktiskt ingen som slår Nikons 810 - mellanformat eller ej - vad gäller detaljupplösning och dynamiskt omfång.

Det var det som fick mig att bestämma mig för denna kameran.
Citera
2015-02-05, 01:20
Medlem
Har inte det mycket med vad man som fotograf tycker om för kamera. stämmer inte kameran överens med hur man vill ha den så är det ingen bra kamera. Märket skall man inte hänga upp sig på allt för mycket, de flesta kameror i dag är alldeles utmärkta för oss fotoamatörer/Hobbyfotografer. Tänk efter vad som är viktigt just för dig och välj kamera utifrån det. själv kör jag med Pentax K3.
Citera
2015-02-05, 08:56
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan10
Har inte det mycket med vad man som fotograf tycker om för kamera. stämmer inte kameran överens med hur man vill ha den så är det ingen bra kamera. Märket skall man inte hänga upp sig på allt för mycket, de flesta kameror i dag är alldeles utmärkta för oss fotoamatörer/Hobbyfotografer. Tänk efter vad som är viktigt just för dig och välj kamera utifrån det. själv kör jag med Pentax K3.

Objektiven är oftast viktigare än just kamerahuset.
Citera
2015-02-05, 13:24
Medlem
mmas avatar
En sån fråga där det finns lika många svar som folk som besvarar typ, kul.

För mig är det fujifilm, för dom är små och producerar riktigt bra bilder.

Hade jag haft en hasselblad, stor nikonsystemkamera eller så hade den helt enkelt inte följt med ut, så i det fallet är inte ens dom "vanligt" stora systemkamerorna med i matchen.

En kamera som man inte orkar släpa med sig, är ju samma sak om ingen kamera.

(ja jag har bytt bort mitt större system med alla gluggar, till fujis mindre och smidigare)
Citera
2015-02-05, 14:37
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
En sån fråga där det finns lika många svar som folk som besvarar typ, kul.

För mig är det fujifilm, för dom är små och producerar riktigt bra bilder.

Hade jag haft en hasselblad, stor nikonsystemkamera eller så hade den helt enkelt inte följt med ut, så i det fallet är inte ens dom "vanligt" stora systemkamerorna med i matchen.

En kamera som man inte orkar släpa med sig, är ju samma sak om ingen kamera.

(ja jag har bytt bort mitt större system med alla gluggar, till fujis mindre och smidigare)

Så är det, den bästa kameran är den jag har med mig.
Citera
2015-02-08, 18:26
Medlem
elektronikfreaks avatar
I bokstavsordning... Canon, Hasselblad, Leica, Mamiya och Nikon.

Själv har jag Nikon systemkamera och kompaktkamera och Canon videokamera.
Citera
2015-02-08, 19:06
Medlem
Alla kameror presterar ju väldigt lika idag så det är en smaksak egentligen. Jag själv lirar Canon och skulle nog inte kunna byta just pga. att jag kan systemet.

Om man jämför Nikon & Canon med andra större märken som bygger systemkameror så är väl den stora skillnaden egentligen att det finns fler tillbehör till Nikon & Canon.
Citera
2015-02-08, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
I bokstavsordning... Canon, Hasselblad, Leica, Mamiya och Nikon.

Själv har jag Nikon systemkamera och kompaktkamera och Canon videokamera.

Det är märkligt att Canon alltid kommer flera steg efter Nikon i sensortester. Eftersom det är bestämt att canon skall vara bäst och ändå klarar de inte testerna bäst

Åsiktlistor kan man ju ha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in