2015-01-12, 20:11
Medlem
Som rubriken lyder. Vilket är de bästa systemkamera märket enligt dig o varför?
Citera
2015-01-12, 20:13
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilpzz

Canon... Nikon har dock bättre glas så det är skitsamma vad man köper.
Citera
2015-01-12, 20:14
Bannlyst
Har du trådskaparmaraton?

I vilken prisklass ska du köpa din kamera?
Citera
2015-01-12, 20:15
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilpzz

Hasselblad.
Citera
2015-01-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hasselblad.

Vem vill inte ha en kamera som varit på månen?
Citera
2015-01-12, 21:08
Medlem
Det är olika märken inom olika typer av systemkameror.

När det gäller den vanligaste typen, spegelreflexkameror för vanliga konsumenter, anser jag att Canon och Nikon kommer på en delad förstaplats. Båda märkena har ett rikt utbud av bra objektiv samt andra tillbehör.

Bland spegelfria systemkameror är nog Sony och Fuji bäst.

Någon nämnde Hasselblad. Det är ett bra märke. Men faktum är att deras konkurrenter bland lika dyra mellanformatskameror är faktiskt också väldigt bra. Jag vet inte vilket märke som är bäst när man jämför Hasselblad med Rollei, Bronica eller Mamiya.
Citera
2015-01-13, 21:29
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Commissary
Canon... Nikon har dock bättre glas så det är skitsamma vad man köper.
Jag är Canon-användare, men jag skulle nog påstå att Nikons spegelreflexkameror slår Canons just nu. (Att de gör det när det gäller sensorkänslighet - en gång i världen Canons paradgren, och anledningen till att min första digitala spegelreflexkamera blev en Canon 2006 - är fullkomligt ostridigt.) Däremot vet jag inte om jag tycker att Nikon har bättre gluggar rent generellt. Tilt/shift-objektiv är ju Canon ensamma om, och fortfarande ligger det nog en del i den gamla tumregeln att Nikon är bättre på vidvinkel, men Canon bättre - i vart fall mer prisvärda - på tele.
Citera
2015-01-13, 21:48
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är Canon-användare, men jag skulle nog påstå att Nikons spegelreflexkameror slår Canons just nu. (Att de gör det när det gäller sensorkänslighet - en gång i världen Canons paradgren, och anledningen till att min första digitala spegelreflexkamera blev en Canon 2006 - är fullkomligt ostridigt.) Däremot vet jag inte om jag tycker att Nikon har bättre gluggar rent generellt. Tilt/shift-objektiv är ju Canon ensamma om, och fortfarande ligger det nog en del i den gamla tumregeln att Nikon är bättre på vidvinkel, men Canon bättre - i vart fall mer prisvärda - på tele.
Njaee..
http://www.nikon.se/sv_SE/search.page?#keywords=tilt-shift
Citera
2015-01-13, 22:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Njaee..
http://www.nikon.se/sv_SE/search.page?#keywords=tilt-shift
Där ser man. Uppenbarligen för länge sedan jag läste på Nikons objektivrepertoar ordentligt.
Citera
2015-01-17, 16:20
Medlem
pyttefnaxs avatar
Jag har ingen själv men har fått för mig att Phase One är ett av de bättre märkena tillsammans med Hasselblad.

Själv är jag sedan över tio år fast i four thirds, numera micro four thirds, i mitt tycke bara fördelar men så tar jag hellre bilder än fantiserar om kortast möjliga skärpedjup.
Citera
2015-01-17, 17:14
Medlem
Hasselblad tillhör väl de dyrare kamerorna, inget man bör investera i om man ska köpa sin första kamera direkt.
Men jag skulle säga att din fråga egentligen är irrelevant, med tanke på att det till störst del är optiken som är viktig.
Vad du sen har för kamerahus skulle jag säga är mer eller mindre skitsamma.
Så länge du har bra optik kommer du långt!
Citera
2015-01-17, 17:26
Medlem
BorgeHs avatar
Eftersom jag nästan alltid har haft Leica så är mitt svar - Leica.

Motivet är optiken och de klassiska Leicorna för film. De nya digital Leicorna är speciella, inte för alla kanske. Folk tror det är en antikvitet när du tar fram en digital M9. Ibland hör man: "Går det att ta kort med den även nu för tiden?". Då tänker jag: "Om du bara visste. Jag har knivskarp skärpa på dina finnar..!".

Jag de senaste åren även skaffat mig Hasselblad, en dröm som nu gick att lösa med beg-priser inom räckhåll. De är mycket bra, men kanske inget för snabbt sportfoto...

Det är kul att leka med helt mekaniska kameror. Back to basics. Det är som att göra sin egen mat , långsamt och eftertänksamt. Slow-photo. Inga menyer som skall bläddras i med små knappar, inga piip, inga färdiga program, inga minneskort...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in