Citat:
Ursprungligen postat av
pyttefnax
Måste bara kommentera det med bastu, inte specifikt för det objektet utan i allmänhet. Nog lär svenskarna ha gått om finnarna i bastande? I vart och vartannat nyrenoverat eller lite finare hus så finns bastu, används dom verkligen i den omfattning man får intryck av som hemnetsurfare?
Personligen ratar jag både bastu och pool, att basta är bara drygt och en j-a pool som tar plats och en massa jobb för bara någon dags poolhäng per år är så fel det bara kan bli, vi lever ju i sverige. Ett classy solarium och en ångdusch vore mer passande, åtminstone i min värld.
Bastu brukar finnas med som tillval och när man bygger hus, och folk ser det som "vardagslyx" för en rätt billig peng ändå. Jämför med att smälla in ett större bubbelbad etc så är det billigare med en bastu för "spa-känslan" i ett badrum.
En lite kul grej jag stötte på för några år sedan när jag byggde ett nytt hus för en familj som precis hade flyttat hit från kina. Dom hade bott här i ca två veckor när huset började byggas och hade väldigt lite erfarenhet av sverige. Men en bastu skulle dom promt ha. Dom hade fått för sig att alla hade det i sverige och ville så klart inte vara sämre

Men det användes tydligen flitigt
Själv skulle jag hellre lagt mina pengar på en ordentlig bastuna. Fyfan va gött det är att ta några bärs i en sån en kall vinterdag eller en varm sommarkväll.