2014-08-30, 15:59
Medlem
dethalvabarnets avatar
Hur många flyktingar kan man trycka in i den där villan på Lidingö tro?

Hört att hela Lidingö har brist på mottagna( (FB) djursholmare och lidingöbor, varför vill ni inte ta emot flyktingar?) flyktingar så det kanske är dags att någon tar tag i saken.
Citera
2014-08-30, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knügen
Enligt en artikel i DI så bor det 40 familjer med diplomatisk immunitet i det omtvistade Ryska ambassadhuset på Lidingö. Huset är fö. till salu pga. att Sverige utmätt det på begäran av en tysk som känner sig snuvad av Ryssland. Helkonstigt bara detta, varför bryr vi oss alls om denna tysk?

Länk till artikeln: http://www.di.se/artiklar/2012/8/21/uppskruvat-infor-visning-av-hus/

Nog för att Ryssarna är kända vurmare för knölig administration men detta låter ju som en groteskt stor beskickning, 40 familjer bör ju kunna vara ca. 100 personer, ungefär 10ggr. fler än vad jag upplever som en rimlig storlek på en beskickning.
Så min fråga är: Vad är det för folk som bor i huset och vad gör de här?

Om det är rysk ambassadpersonal och deras familjer som bor där så bor de hemskt anspråkslöst för diplomater. Bilden är borta men jag tror jag vet vilket hus det är. Ett rätt fult hyreshus från ca 50 tal just när man kommit över Lidingöbron, eller hur? Det bor massor av diplomater i ett villakvarter precis i närheten, men det där huset var ju inget att skriva hem om.

Förstår inte varför en tvist mellan en ambassad och en privatperson beträffande ett trist bostadshus är intressant.
Citera
2014-08-30, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det är ett jävla otyg av skurkstater som Ryssland och Nordkorea,

i Warszawa hade nordkoreanska ambassaden beställt lyxrenovering för 20 miljoner kronor,
det polska byggföretaget skrev avtal med ambassadören, nu har denna ambassadör återkallats till Nordkorea och den nye ambassadören säger sig inte veta nånting

I Warszawa har Ryssland flera stora byggnader som förfaller, under sovjettiden bodde en massa ryssar i Polen, Polen har velat återta/köpa dessa byggnader och riva de, men Ryssland vägrar,
det handlar inte om ambassadbyggnaden som i sig är enorm och även upptar en massa mark mitt i Warszawa, vilket retar folk,

här får ni se den ryska ambassaden i Warszawa
http://www.bing.com/images/search?q=rosyjska+ambasad+warszawa&FORM=HDRSC2#vie w=detail&id=8183B0226A9315D63B2ADE26033227FF975157 B5&selectedIndex=0

I Sverige så renoverade de Nordkoreanska diplomaterna SJÄLVA sin byggnad. Huset var så förfallet att det kallades kråkslottet lokalt. Men det stoppade inte dem från att flytta in och nu är det riktigt fint. Men deras renovering tog nog minst 10 år. De odlade även egna grönsaker och hade en kompost!
Citera
2014-08-30, 20:32
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Då var byggnaden såld för 20 miljoner kronor. Hur tror ni de reella politiska effekterna blir?

För en sådan struntsumma så kan ingen västerlänning ta situationen på allvar. Man får knappt 5 Ferraribilar för den summan, så man garvar överlägset åt den efterblivene Ryssen som vanligt.
Citera
2014-09-12, 12:18
Moderator
Unitys avatar
Då försöker vi igen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/3909740.svd
Citat:
En svensk hyresfastighet på Lidingö som är föremål för en konflikt mellan Ryssland och en tysk affärsman har sålts igen. Den här gången för 12 miljoner kronor till ett svenskt aktiebolag, enligt Peter Stigefelt vid Kronofogdemyndigheten.

Vid förra årets exekutiva auktion ropades det in för en betydligt högre summa, 20,5 miljoner kronor, men då backade banken ur affären, kanske för att man förstod vilken osäker affär det var.
Citera
2015-02-08, 15:17
Moderator
Unitys avatar
Det händer lustiga saker i "ryska huset". Är vodka inblandat?

http://www.expressen.se/nyheter/mannen-blev-slangd-i-en-snohog-vid-entren/
Citat:
– Vi skulle just äta middag när vi hörde hur det krossades glas, det lät som om glasburkar gick sönder. När vi gick fram till fönstret såg vi hur en man svingade en stol mot entrédörren som är av glas. Glaset krossades.

[...]

– Mannen tog sig in och jag såg då han blev utsläpad av fem personer. Han blev slängd i en snöhög utanför entrén och sparkad och slagen av de fem männen. En annan man hade en brandsläckare. När männen öppnade dörren och släpade ut mannen kom det rök, men jag vet inte om angriparen hade tänt eld på något där inne eller om de sprutat ned honom med släckaren.

[...]

Också i fredags kväll attackerades "Ryska huset", då en lastbil körde in genom bommen.
Citera
2015-02-08, 17:11
Medlem
Vad händer vid Rysshuset på Lidingö? Intensiv polisbevakning sedan två dagar.

Hej,

Det omdiskuterade s.k. Rysshuset på Lidingö har varit föremål för intensiv polisbevakning sedan ca 2 dagar tillbaka. Jag konfronterade poliserna som förklarade att insatsen var hemlig. Någon som har ytterligare information kring händelsen?
Citera
2015-02-08, 17:50
Medlem
På vilket sätt är där intensiv polisbevakning?
Citera
2015-02-08, 17:51
Medlem
Doktorphils avatar
Dom skall börja vräka snart troligtvis
Citera
2015-02-08, 18:01
Medlem
Vad är det för speciellt med detta så här kallat rysshuset, någon som vill förklara det?
Citera
2015-02-08, 18:13
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad är det för speciellt med detta så här kallat rysshuset, någon som vill förklara det?

Tysk affärsman som vill sälja huset men det ockuperas av ryska diplomater som vägrar flytta pga diplomatisk immunitet. Pågått väldigt länge.
Citera
2015-02-08, 18:13
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Någon affärsman gick till KFM och fick huset utmätt, men eftersom huset ägs av Ryska staten. Huset har varit till försäljning någon gång tidigare, men misslyckas då huset ägs Ryska staten och man hänvisar att huset är skydda enligt diplomatiska regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in