Citat:
Ursprungligen postat av
Knügen
Enligt en artikel i DI så bor det 40 familjer med diplomatisk immunitet i det omtvistade Ryska ambassadhuset på Lidingö. Huset är fö. till salu pga. att Sverige utmätt det på begäran av en tysk som känner sig snuvad av Ryssland. Helkonstigt bara detta, varför bryr vi oss alls om denna tysk?
Länk till artikeln:
http://www.di.se/artiklar/2012/8/21/uppskruvat-infor-visning-av-hus/
Nog för att Ryssarna är kända vurmare för knölig administration men detta låter ju som en groteskt stor beskickning, 40 familjer bör ju kunna vara ca. 100 personer, ungefär 10ggr. fler än vad jag upplever som en rimlig storlek på en beskickning.
Så min fråga är: Vad är det för folk som bor i huset och vad gör de här?
Om det är rysk ambassadpersonal och deras familjer som bor där så bor de hemskt anspråkslöst för diplomater. Bilden är borta men jag tror jag vet vilket hus det är. Ett rätt fult hyreshus från ca 50 tal just när man kommit över Lidingöbron, eller hur? Det bor massor av diplomater i ett villakvarter precis i närheten, men det där huset var ju inget att skriva hem om.
Förstår inte varför en tvist mellan en ambassad och en privatperson beträffande ett trist bostadshus är intressant.