Citat:
Ursprungligen postat av
Doktordonka
Fast spontant, jag tycker det är rätt konstigt att det händer just där. Majorna är inte lika ruffigt som Angered. Har hängt lite i området, sällan sett nått gruff som inte varit mer än det vanliga fyllebråket, aldrig sett några dragna vapen, än mindre folk som skjuter nån annan. Min gissning är att de är bekanta sedan förut, och inte direkt vänner. Gängrelaterat, maybe.
Majorna har alltid varit ruffigt, men på ett sätt som aldrig oroat mig, och detta påverkar inte heller min trygghetskänsla direkt. Du har butiksrån då och då, men även grövre våld ibland, misshandel är faktiskt rätt vanligt, det är bara centrala staden som är värre på det området, men jag har aldrig blivit överfallen(har bott i majorna i sammanlagt 24 år), det är mest fyllebråk. Cannabis är väldigt vanligt, och befolkningen är ganska drogliberal. våldtäkter är dock något som är ganska ovanligt... de flesta områden, i de flesta större städer har fler anmälda våldtäkter per capita än Majorna, inklusive de mest välbärgade områdena och kommunerna. Du har fler anmälda våldtäkter på Östermalm än i Majorna till exempel. Danderyds kommun har fler våldtäkter per capita än Majorna. Misshandel och cannabis är lite av Majornas signum, det är jag som 80-talist "van" vid.
BRÅs databas över anmälda brott är bra om man vill kolla statistik, både per capita och i absoluta tal.
http://statistik.bra.se/solwebb/action/index