2015-02-08, 14:13
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
De går visst in på djupet.

1. Han bar detta band. Blev arresterad, samtidigt som en framstående aktivist sa "Synd att vi inte hann dit".

2. Folk misshandlade utan anledning. De misstänktes för att vara "mot maidan".

3. En tjej blir arresterad av säkerhetstjänsten för att hon skriver någonting om Novorossia. Terrorist - 12 års fängelse.

Detta var som svar på att det inte alls är riskfritt att i Ukraina tala om vad man egentligen tycker. Jag lägger inte någon vikt om hur kloka de är i deras agerande.

Vilket land är så fredligt att ingen blir arresterad innan denne blir dömd? Du verkar prata om utopi?

Kan du vara snäll å länka till var jag kan läsa att hon blev dömd för att ha sympatiserat online? Att plocka in nån på förhör tillhör vanligheten i en rättstat. Är hon dömd till 12 år?

Vill du prata orättvisor i det polisiära Ukraina kan vi diskutera förra presidentens Ukraina, där oppositionen låstes in i över 3 år. OSKYLDIG!

Ukraina har redan blivit en bättre och friare värld dock råder det inbördeskrig/krig i landet.
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-08 kl. 14:20.
2015-02-08, 14:15
Medlem
Video med berättarröst på engelska om vad som hände under maj-massakern i Odessa

https://www.youtube.com/watch?v=H4dJRnI-X8Q
2015-02-08, 14:18
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det finns en skepticism mot en västlig inriktning i betydande delar av Donbass. Många känner sig överkörd av maidan och valet visade ett starkt stöd för Opposition Block. Det överraskade mig en aning och jag förordar som sagt en total autonomi för separatisterna.
Det finns en speticism mot en västlig inriktning i betydande delar av den ukrainska nationalismen. Inte minst den högra sektorn har uttalat sig om att ett inträde i EU hade varit förödande för Ukraina.

Citat:
Men jag tror många, väldigt många, som stödde den ryska våren i Donbass känner sig besvikna. De hade hoppats på ett Krim-scenario, ryska pensioner, och en tillhörighet med den i deras ögon starka och stabila Ryssland. Istället fick man en massa kriminella gäng och alkismiliser som leker statsbildning utan att ha en aning om vad de gör.
Förmodligen så är vissa besvikna, vissa väntar på att striderna ska ta slut, vissa har flytt. Att vissa grupperingar beter sig dåligt är naturligtvis inte positivt för deras image.

Citat:
Men besvikelse finns i Kiev också. Jag tror det är ett ukrainskt nationaldrag. Många tror inte på förändring och känner sig apatiska, speciellt den äldre generationen.
Det blir alltid en besvikelse när folk vill ha mer, och tror att de kan få, mer än vad som är möjligt.

Citat:
De yngre känns däremot mycket mer motiverade och beslutsamma. Ingen vill ha en tredje maidan, men skulle det ske så blir det väldigt blodigt. Ukraina kan inte svika sitt folk igen.
Vem menar du när du skriver Ukraina?
2015-02-08, 14:20
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Japp, där kom det. Sim hall!

Varför inte då ta upp kampen mot de elaka judarna själv? Göra någonting i verkligheten? Nej, trodde väl det, att spela nasserollspel online - sorry, föra metapolitisk kamp, menar jag - är attan så mycket bekvämare...

Ukrainas kamp mot den internationella juden är en kamp som det ukrainska folket själv måste föra - och vinna - om dom inte vill utplånas. Jag har ingen plats på marken hos separatisterna i östra Ukraina, däremot har jag både möjlighet och skyldighet att 'föra metapolitisk kamp' för att belysa judens roll i den här soppan, och i förlängningen konsekvenserna för svenskarna, exempelvis NATO-hetsen i Sverige.

Citat:
Därtill kom även de osnygga kläderna och den föga hjältelika gestalten. Allt detta kunde inte verka vidare tilldragande utan måste göra ett rent frånstötande intryck, när man utom den kroppsliga osnyggheten plötsligt upptäckte det utvalda folkets moraliska smutsfläckar. Ingenting hade på kort tid gjort mig så betänksam som den alltmer tilltagande insikten om arten av judarnas verksamhet på vissa områden.
Fanns det månne något ruttet eller skamlöst av något slag, framför allt på det kulturella livets område, i vilket inte åtminstone en jude var delaktig? Om man bara försiktigt skar hål på en dylik böld fann man - liksom masken i en ruttnande kropp - en liten jude, ofta alldeles bländad av det plötsliga ljuset.

Citat:
Vem kunde väl fördöma det olyckliga offret, när man tänkte på dessa förförares djävulska skicklighet? Hur svårt var det inte för mig själv att bli herre över den illistiga förljugenheten hos denna ras? Hur värdelös var inte en sådan framgång hos människor, som förstod att göra svart till vitt och gladeligen förnekade vad de nyss sagt, för att i nästa ögonblick själva åberopa sig därpå. Nej, ju mer jag lärde känna judarna desto mera måste jag förlåta arbetaren.

Citat:
Om juden segrar över människorna i denna värld med hjälp av sin marxistiska trosbekännelse, då blir hans krona mänsklighetens begravningskrans, då skall denna planet åter liksom för miljoner år sedan virvla människotom genom etern. Den eviga naturen straffar obönhörligen överträdelser av dess lagar

Citat:
Ty jag hade lärt mig förstå det judiska folkets språk; det talar för att dölja eller åtminstone beslöja tankarna, och dess verkliga mål står alltså inte att finna i källtexten utan slumrar väl dolt mellan raderna. För mig var ögonblicket inne för den största revolution, som någonsin försiggått i mitt inre. Från att ha varit en passiv världsmedborgare hade jag blivit en fanatisk antisemit.

Folklig ilska i all välmening, men när du står på barrikaderna med IMF, George Soros, Bryssel, Washington, Rotschilds, ADL-anknutna tankesmedjor, identitärer, 'liberaler', HBTQ-lobbyn och Talmud så är det dags att tänka om.
2015-02-08, 14:20
Medlem
Det går inte ens att jämföra eventuella felsteg från Kiev med skiten separatisterna håller på med. Studenter och aktivister har kidnappats, torterats och mördas i legio.

Sen är det sjukt att folk fortfarande förvanskar vad som hände i odessa. Jag följde det live. Det var casuals och självförsvarsgrupper från maidan som blev anfallna, ett par-tre dödades omedelbart, av titushkis med knivar, basebollträn och skjutvapen. Ett av de första dödsoffren var en 60-årig gubbe, låg nedskjuten vid en parkbänk, som hade en ukrainsk halsduk på sig. Initialt skyddades de proryska våldsverkarna av snuten dessutom. Sedan vände vinden, fler och fler anslöt till den ukrainska sidan, och exakt vad som skedde vid och i fackföreningshuset vet jag inte.

Men klart som fan att många fick vad man förtjänade, förmodligen skedde övertramp också. Men det jag vet är att när det började brinna så rullade maidan-grupper fram stegar och byggställningar och hjälpte folk ut. De skyddade också skadade och hjälpte ambulanspersonal att evakuera.

Dagen efter skedde en mindre samling efter rykten om rysk mobilisering. Den gruppen växte snabbt och efter besök hos nya polischefen (den gamla flydde stan), så drog man sig mot fackföreningshuset. Där ställde sig självförsvarsgrupper i postering och skyddade de blommor som sörjande lagt dit.

Odessa var en tragedi, men också första gången Ukraina svarade på aggression. Utan det som skedde i odessa hade mycket större delar av södra och östra Ukraina kunnat tas med våld av separatisternas huliganer.
2015-02-08, 14:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
Exemplet Viktoria Shilova, politiker i Dniepropetrovsk. Hon stödjer inte någon terrororganisation, men hon vädjar till Kiev att sluta anfalla Donbass. Nu riskerar hon 8 års fängelse. Om regimen kan ge sig på en känd politiker, hur många andra icke-kända drabbas då av åsiktsförtrycket ?
Hur många sitter i fängelse i Ryssland nu för att de protesterat mot Rysslands invasion av Ukraina? Väldigt många. En hel del sitter nog i fängelse också för brott mot lagen att man inte får nämna något om annekteringen av Krim, inget negativt iaf. Det är lag i Ryssland på att man inte får diskutera Krim, eller hur? Många ryssar har hamnat i fängelse för de har uttryckt att de ogillar rysslands aggression mot Ukraina som sagt, här har vi ett exempel:
http://uatoday.tv/society/ukrainian-anthem-arrest-403022.html
Citat:
Moscow police arrest Russian activist for playing Ukrainian anthem

Det finns långa listor med ryska politiska fångar, de flesta dömda utan att bevis finns:
http://imrussia.org/en/special-projects/2113-russia%E2%80%99s-political-prisoners-the-updated-list

Citat:
Ursprungligen postat av savoy
eller tramsa sönder diskussionen och därmed förstöra för din egen sida i debatten. Har inte räknat men skulle gissa att jag skrivit hundratals inlägg här där min kritik av Rysslands agerande sedan februari 2014 framgår.
Din agenda lyser igenom rätt ofta, speciellt i dina äldre inlägg. Att du kallar försvar av ukrainas demokratiska regering för "min sida" är också väldigt talande, tvi fan.
Senast redigerad av Xelious 2015-02-08 kl. 14:26.
2015-02-08, 14:22
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Vilket land är så dredligt att ingen blir arresterad innan denne blir dömd? Du verkar prata om utopi?
Var har jag skrivit att man inte blir arresterad innan man blir dömd?

Citat:
Kan du vara snäll å länka till var jag kan läsa att hon blev dömd för att ha sympatiserat online? Att plocka in nån på förhör tillhör vanligheten i en rättstat. Är hon dömd till 12 år?
Själva faktumet att hon blir intagen av säkerhetsstjänsten för att ha skrivit på sin sida i ett socialt nätverk är väl tillräckligt illa? Eller? Att hon riskerar 12 års fängelse för terrorism och att man gjort husransakan hos henne gör det bara värre.

"Man i Sverige intagen till förhör hos SÄPO för att ha skrivit "Minska invandringen" på Facebook. Riskerar 5 års fängelse för hets mot folkgrupp".
Tycker du att detta hade varit OK? Om han inte blivit dömt än.

Citat:
Vill du prata orättvisor i det polisiära Ukraina kan vi diskutera förra presidentens Ukraina, där oppositionen låstes in i över 3 år. OSKYLDIG!
Vem? Timoshenko?
Den förre presidenten var till stor del ett svin han också. Men oppositionen var dock uppenbarligen tillräckligt fria för att ta makten ungefär ett år sen? Eller?

Citat:
Ukraina har redan blivit en bättre och friare värld dock råder det inbördeskrig/krig i landet.
På vilket sätt har Ukraina blivit en bättre och friare värld?
2015-02-08, 14:25
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Det går inte ens att jämföra eventuella felsteg från Kiev med skiten separatisterna håller på med. Studenter och aktivister har kidnappats, torterats och mördas i legio.

Sen är det sjukt att folk fortfarande förvanskar vad som hände i odessa. Jag följde det live. Det var casuals och självförsvarsgrupper från maidan som blev anfallna, ett par-tre dödades omedelbart, av titushkis med knivar, basebollträn och skjutvapen. Ett av de första dödsoffren var en 60-årig gubbe, låg nedskjuten vid en parkbänk, som hade en ukrainsk halsduk på sig. Initialt skyddades de proryska våldsverkarna av snuten dessutom. Sedan vände vinden, fler och fler anslöt till den ukrainska sidan, och exakt vad som skedde vid och i fackföreningshuset vet jag inte.

Men klart som fan att många fick vad man förtjänade, förmodligen skedde övertramp också. Men det jag vet är att när det började brinna så rullade maidan-grupper fram stegar och byggställningar och hjälpte folk ut. De skyddade också skadade och hjälpte ambulanspersonal att evakuera.

Dagen efter skedde en mindre samling efter rykten om rysk mobilisering. Den gruppen växte snabbt och efter besök hos nya polischefen (den gamla flydde stan), så drog man sig mot fackföreningshuset. Där ställde sig självförsvarsgrupper i postering och skyddade de blommor som sörjande lagt dit.

Odessa var en tragedi, men också första gången Ukraina svarade på aggression. Utan det som skedde i odessa hade mycket större delar av södra och östra Ukraina kunnat tas med våld av separatisternas huliganer.

Anledningen till att Odessa fortfarande används plus de halmstrån som dyker upp ibland är för att det inte finns så mycket.

Ska vi ha filmvisning av vad som händer i Donbass?
http://www.belsat.eu/en/articles/war-crime-donbas-terrorists-torture-ukrainian-pows-russias-lifenews-reports-live-shocking-video/

Ska vi se vilka som inte hållit Minsk avtalet?

Ska vi se vilket land som försörjer de (faktiskt ganska få) separatisterna i Donbass med vapen, män, etc etc.

Nej, det behövs inte. Och det är därför som Lavrov blev utskrattad igår.
2015-02-08, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Det finns en speticism mot en västlig inriktning i betydande delar av den ukrainska nationalismen. Inte minst den högra sektorn har uttalat sig om att ett inträde i EU hade varit förödande för Ukraina.

Förmodligen så är vissa besvikna, vissa väntar på att striderna ska ta slut, vissa har flytt. Att vissa grupperingar beter sig dåligt är naturligtvis inte positivt för deras image.

Det blir alltid en besvikelse när folk vill ha mer, och tror att de kan få, mer än vad som är möjligt.

Vem menar du när du skriver Ukraina?

Jag är inte helt ajour med nationalisternas åsikter (jag känner fler judar än nassar), men jag har träffat en del från frivilligbataljoner och högra sektorn, både i Kiev och i lviv. Det är ett litet urval, men - kortfattat och väldigt förenklat - det känns som att dom blivit betydligt västvänligare och mer pragmatiska efter kriget.

Under maidans slutskede fanns det däremot stora problem. Jag är den första att erkänna att demokratin de facto sattes ur spel under ett par dagars tid. Svobodas misshandel av en tämligen oskyldig tv-chef är ett exempel, försök till att implementera extremnationalistiska beslut politiskt är ett annat.

Men därefter tycker jag Ukraina successivt börjat hitta rätt. Man är tvingad för utan väst så är Ukraina en soptipp på ett halvår. Med väst finns en reell chans att bygga ett nytt och bättre land.

När jag skriver Ukraina generaliserar jag så klart en aning. Jag kan undanta stora delar av Donbass, samt mindre men betydande minoriteter i Kharkiv, Odessa och möjligen zaporizhzhia och nån ytterligare oblast.
2015-02-08, 14:32
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Jag är inte helt ajour med nationalisternas åsikter (jag känner fler judar än nassar), men jag har träffat en del från frivilligbataljoner och högra sektorn, både i Kiev och i lviv. Det är ett litet urval, men - kortfattat och väldigt förenklat - det känns som att dom blivit betydligt västvänligare och mer pragmatiska efter kriget.

Under maidans slutskede fanns det däremot stora problem. Jag är den första att erkänna att demokratin de facto sattes ur spel under ett par dagars tid. Svobodas misshandel av en tämligen oskyldig tv-chef är ett exempel, försök till att implementera extremnationalistiska beslut politiskt är ett annat.

Men därefter tycker jag Ukraina successivt börjat hitta rätt. Man är tvingad för utan väst så är Ukraina en soptipp på ett halvår. Med väst finns en reell chans att bygga ett nytt och bättre land.

När jag skriver Ukraina generaliserar jag så klart en aning. Jag kan undanta stora delar av Donbass, samt mindre men betydande minoriteter i Kharkiv, Odessa och möjligen zaporizhzhia och nån ytterligare oblast.

Du som förespråkar självstyre för Donbass, hur ser du på påverkan på den ukrainska ekonomin? I ett ev självstyre som separatisterna skulle godkänna skulle troligtvis Donbassfinansiering av västukraina uteslutas eller åtminstone begränsas. Om vi bortser från blodsugande IMF-lån ala Grekland, hur kan västukraina finansiera sin egen existens?
2015-02-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Anledningen till att Odessa fortfarande används plus de halmstrån som dyker upp ibland är för att det inte finns så mycket.

Ska vi ha filmvisning av vad som händer i Donbass?
http://www.belsat.eu/en/articles/war-crime-donbas-terrorists-torture-ukrainian-pows-russias-lifenews-reports-live-shocking-video/

Ska vi se vilka som inte hållit Minsk avtalet?

Ska vi se vilket land som försörjer de (faktiskt ganska få) separatisterna i Donbass med vapen, män, etc etc.

Nej, det behövs inte. Och det är därför som Lavrov blev utskrattad igår.

Ja vilken har sagt något i stil med "Våra barn skall gå i skolan, deras skall tvingas ner i källaren". Det behövs bara svar på denna fråga så vet du också vem som har beskjutit civila under hela tiden som Minskavtalet gällde

Lavrov blev utskrattad eftersom vi i väst har blivit så moraliskt och intellektuellt degenererade så att vi inte ens ser skillnad på rätt och fel
2015-02-08, 14:36
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Jarosh har sagt att man kan utnyttja Västs stöd, men att ett inträde i EU hade varit förödande. Sedan sade han ett ganska kort tag sedan, minns ej exakt när, att de är missnöjda med dagens sittande regering. Han sade någonting i stil med att Janukovich hade åtminstone vissa kraftstrukturer (militär, polis) på sin sida och kunde stå emot ett tag, men vem kommer att försvara denna regering?

Jag minns ej ordagrant vad han sa.

Citat:
Det har varit vändor fram och tillbaka från majdans första dag till idag. Bägge sidor har skelett i garderoben, vilket man måste förstå för att få en frisk uppfattning om situationen.

Citat:
Får jag fråga vad din teori är Västs välvilja mot Ukraina? Varför vill man helt plötsligt slösa så mycket pengar på detta land?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in