2015-02-07, 23:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det jag kunde bedöma tjockleken av isen var ju ca 5-8 cm, vilken kvalitet den hade vet jag inte.

TS föll i vid strandkanten, hur det såg ut då/där vet väl ingen.
Nej, inte vid strandkanten, vid yttre bryggan, vid vakarna. http://img2.ntm.eu/unt/public/img/3571921/0127171156/platsen-dar-en-mordad-kvinna-h
Citera
2015-02-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Knappast!

Var på arbetet på dagarna (samma sen många år) och hemma i boendet sen många år övrig tid. Mina barn var ganska små då så "Skalmankonceptet" var väl förankrat hos oss. Telefonnr var också känt sen 15 år, mobilt. Hemtelefon sen 25 år.

Dessutom upphör väl inte delgivningsskyldigheten för att man får ett telefonsamtal. Informationen borde väl gälla uppgörelse om delgivning inte handla om att berätta muntligt, till någon om ev beslut. Är det så enkelt så kan man väl skita alls i delgivningsritualen.. Eller hur tänker du?

Som sagt, det där är historia och det var helt enligt mina önskemål. Dock är det ett faktum att det gick till så i mitt fall.
Jag tänker inget speciellt, bara säger som det är. Man kan hålla sig undan en delgivningsman ett tag, då fördröjs ju hela processen oavsett vilket ärende det handlar om. Men när en tid har gått tillräckligt länge, vet ej exakt hur lång tid, men då anses man delgiven ändå genom spikning tex.
Citera
2015-02-08, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag tänker inget speciellt, bara säger som det är. Man kan hålla sig undan en delgivningsman ett tag, då fördröjs ju hela processen oavsett vilket ärende det handlar om. Men när en tid har gått tillräckligt länge, vet ej exakt hur lång tid, men då anses man delgiven ändå genom spikning tex.

Jag gick själv igenom skilsmässa från mina barns pappa så sent som förra året. JAG hade då velat skilja mig i två år.

Har man barn har man som bekant 6 mån betänketid. Problemet är att om barnen finns där och man INTE är överens, så kan det ta 1 år istället, dvs 6 månaders påslag innan skilsmässan går igenom.

Skild blir man, men om den ena föräldrarna motsäger sig skilsmässan kan det det alltså rejält ut på tiden.

För egen del så vet jag hur jobbig tanken på egen ansökan är. Det tog mig själv ett år att ens flytta ut, ville ju helt få honom att förstå så vi kunde gå vidare som vänner. För barnens skull.

Han skaffade sig till och med en ny kvinna under en period, och till henne sa han att skilsmässopappren var underskrivna och att vi snart var skilda men icke, han motarbetade ändå vår formella skilsmässa. Sa att han ville ge oss en chans... Detta trots att jag då börjat ett nytt liv. Jag valde till och med att då min nye kille ville, förlova mig med honom, som en slags ståndpunkt för att mitt och makens förhållande var över och han skulle ge upp.

Till slut förstod han väl dock att jag inte skulle gå tillbaka. Det löste sig. Vi kunde skiljas åt i "samförstånd" och utan bråk utåt, vilket var min önskan för barnens skull.

Men jag sitter med färskt minne av hur hemskt gärna man vill få igenom en gemensam ansökan om det går, vilket kan vara en förklaring till att T inte heller lämnade in en enskild ansökan utan avvaktade Us medgörlighet.
Citera
2015-02-08, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jaså? Och ett enligt dig, vanligt vittne, saknar då sinnet syn, ett ögonvittne kan alltså inte kallas för vittne. Vi får, för att inte missuppfatta varandra specificera vad för slags vittnen vi pratar om helt enkelt.

Jag är en aning skeptisk till informationen detta hörselvittne, och även ev. ett ögonvittne. För att inte tala om känselvittne, som känt att TS känt obehag i sällskap med US på bryggan.

Jag är skeptisk till den informationen av den enkla anledningen att; om denna väninna fått vetskap om att TS känt sig trängd och känt obehag ute på bryggan, så skulle hon förmodligen inte ignorerat detta. Jag tror att hon hade agerat tidigare än först dagen efter vid lunch, med en sådan vetskap om läget vid bryggan.

Jag får nog hålla med dig att detta känns en aning underligt om saker och ting gått till
så här. Väninnan får ett samtal av TS ifrån bryggan där hon säger att hon känner sig
trängd och har obehagliga känslor för mannen. Möjligtvis att samtalet mellan dessa två
har ägt rum men efteråt förstärks samtalet av väninnan när man har facit på hand,
att allt slutade med döden.

Kan hända att det t o m var väninnan som ringde till TS helt appropå om annat och i det
samtalet berättade TS att hon var upptagen och med en förargad fd partner och att
hon skulle höra av sig senare men så skedde icke och på så vis vidtog väninnan först
åtgärder följande dag efter flera försök att få kontakt med TS utan resultat.
Citera
2015-02-08, 10:43
Medlem
Vet man om BO körde direkt ner till bryggan när hon kom från stan eller var hon först uppe vid huset och hämtade mgm?
Citera
2015-02-08, 10:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jaså? Och ett enligt dig, vanligt vittne, saknar då sinnet syn, ett ögonvittne kan alltså inte kallas för vittne. Vi får, för att inte missuppfatta varandra specificera vad för slags vittnen vi pratar om helt enkelt.

Jag är en aning skeptisk till informationen detta hörselvittne, och även ev. ett ögonvittne. För att inte tala om känselvittne, som känt att TS känt obehag i sällskap med US på bryggan.

Jag är skeptisk till den informationen av den enkla anledningen att; om denna väninna fått vetskap om att TS känt sig trängd och känt obehag ute på bryggan, så skulle hon förmodligen inte ignorerat detta. Jag tror att hon hade agerat tidigare än först dagen efter vid lunch, med en sådan vetskap om läget vid bryggan.
Nej, jag konstaterar att du övertolkar ordet vittne till att omfatta att personen måste ha sett något ... och rättar dig därför.

Vittne är inte synonymt med ögonvittne - ögonvittne innebär däremot att man är ett vittne ..

Om TS sagt att hon känt obehag så är det en direkt utsaga från BO till väninnan - vilket väninnan i sin tur kan vittna om.

Självklart hade hon inte åkt dit oombedd -- det gör man helt enkelt inte normalt även om någon grälar med sin man eller sitt ex. Det normala är att även om man tror att den andra kan bli dum rent fysiskt så ligger tanken på mord rätt långt borta ändå.
Citera
2015-02-08, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Vet man om BO körde direkt ner till bryggan när hon kom från stan eller var hon först uppe vid huset och hämtade mgm?
Det har inte framkommit några som helst uppgifter om var TS kört eller ens om hon varit i huset eller ej.
Citera
2015-02-08, 10:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Det har inte framkommit några som helst uppgifter om var TS kört eller ens om hon varit i huset eller ej.
Hennes bil fanns väl i närheten av bryggan? - vilket då i alla fall indikerar att hon åkt bil dit...
Citera
2015-02-08, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hennes bil fanns väl i närheten av bryggan? - vilket då i alla fall indikerar att hon åkt bil dit...
Jo, men inga rena fakta på att det är just hon som placerat bilen där.
Citera
2015-02-08, 10:54
Bannlyst
Citat:
Okej?

Registrerat partnerskap har samma dignitet som heteroäktenskap så att det skulle vara ngn skillnad ha jag svårt att tänka mig. Dock har har jag bara erfarenhet av heteroäktenskap.

Mja, nu blir jag lite konfunderad, är du säker på att du inte var i gay-förhållande, eller trollar du med ditt kön ?

Citat:
Mitt ex skickade in ansökan utan min underskrift.
Mig gjorde det ingen, jag hade försökt få med honom på noterna under lång tid.

Citat:
Ibland skäms man fan över att vara man..
Hur kan någon av er ens ta åt er när man diskuterar våld mot kvinnor osv.

I vilket fall, TS o US har satt sina signaturer på samma papper och om TS gjorde det för den mystiska MRs skull eller inte lär vi få veta när FUP kommer. Skulle tro det.
Citera
2015-02-08, 10:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, men inga rena fakta på att det är just hon som placerat bilen där.
Vad finns det som säger att det var hennes bil? Finns det uppgifter om vem som var ägare av var och en av bilarna?
Citera
2015-02-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad finns det som säger att det var hennes bil? Finns det uppgifter om vem som var ägare av var och en av bilarna?
Nej, men enligt media var det den bil TS disponerade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in