2015-02-07, 21:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kanske skall lära dig skillnaden på ett vittne och ett ögonvittne.

Ögonvittne - du har sett något

Vittne - Ett vittne är en person som varseblivit en händelse med sina egna sinnen - i det här fallet hörseln då.

Jaså? Och ett enligt dig, vanligt vittne, saknar då sinnet syn, ett ögonvittne kan alltså inte kallas för vittne. Vi får, för att inte missuppfatta varandra specificera vad för slags vittnen vi pratar om helt enkelt.

Jag är en aning skeptisk till informationen detta hörselvittne, och även ev. ett ögonvittne. För att inte tala om känselvittne, som känt att TS känt obehag i sällskap med US på bryggan.

Jag är skeptisk till den informationen av den enkla anledningen att; om denna väninna fått vetskap om att TS känt sig trängd och känt obehag ute på bryggan, så skulle hon förmodligen inte ignorerat detta. Jag tror att hon hade agerat tidigare än först dagen efter vid lunch, med en sådan vetskap om läget vid bryggan.
Citera
2015-02-07, 21:09
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag överlever

Men vad gjorde US hela dagarna, undrar jag över. Så vitt jag förstår var dykning hans hobby. Kan han ha sysselsatt sig med det. Utrustning hade han ju.

Eller försökte han få nystart med företaget? Höll på med kundkontakter?

....

Ingen aning, vet inte hur tillförlitlig uppgiften är om att han börjat vid Uppsala Universitet heller.
Kanske satt han och grubblade över hur han skulle vinna henne åter, medan annat föll ur hans händer.
Citera
2015-02-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jaså? Och ett enligt dig, vanligt vittne, saknar då sinnet syn, ett ögonvittne kan alltså inte kallas för vittne. Vi får, för att inte missuppfatta varandra specificera vad för slags vittnen vi pratar om helt enkelt.

Jag är en aning skeptisk till informationen detta hörselvittne, och även ev. ett ögonvittne. För att inte tala om känselvittne, som känt att TS känt obehag i sällskap med US på bryggan.

Jag är skeptisk till den informationen av den enkla anledningen att; om denna väninna fått vetskap om att TS känt sig trängd och känt obehag ute på bryggan, så skulle hon förmodligen inte ignorerat detta. Jag tror att hon hade agerat tidigare än först dagen efter vid lunch, med en sådan vetskap om läget vid bryggan.

Hon och maken kanske druckit vin till maten.

Sonens samtal måste kommit bra senare på kvällen.

Vem tänker mord? Inte det första som dyker upp direkt.
Citera
2015-02-07, 21:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du ser bitarna som brandkårens dykare sågade upp, de ligger bortom den triangulära vaken. De visar att isen var tjock nog att bära.
Jag håller med men på fredagen är jag tveksam om isen bar. Fredag började mild men temperaturen sjönk och fram mot natten var det minus 10. Dök de lördag eller söndag?
Nå, ingen större grej, jag brukar dock ha bra koll på isen i Sigtunafjärden men vet bara att isen fredag kväll inte var någon man funderade på att gå hem och hämta grillorna för.
Citera
2015-02-07, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag håller med men på fredagen är jag tveksam om isen bar. Fredag började mild men temperaturen sjönk och fram mot natten var det minus 10. Dök de lördag eller söndag?
Nå, ingen större grej, jag brukar dock ha bra koll på isen i Sigtunafjärden men vet bara att isen fredag kväll inte var någon man funderade på att gå hem och hämta grillorna för.
Men så tjock blir inte isen på ett dygn.
Citera
2015-02-07, 22:27
Medlem
Citat:

Det tror du inte. Om det legat kring nollan och blir -10 grader under ca 15 timmar.
Citera
2015-02-07, 22:35
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror du inte. Om det legat kring nollan och blir -10 grader under ca 15 timmar.

Enligt expertisen ökar istjockleken med ca 2-2,5 cm/dygn vid 10 minusgrader så jag gissar på runt 1,5 centimeter då under dom där 15 timmarna.
Citera
2015-02-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Ingen aning, vet inte hur tillförlitlig uppgiften är om att han börjat vid Uppsala Universitet heller.
Kanske satt han och grubblade över hur han skulle vinna henne åter, medan annat föll ur hans händer.

Terminsstarten var i mitten av januari. Om han var reserv fick han meddelandet efter det. Om han blivit antagen eller ej.
Citera
2015-02-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Enligt expertisen ökar istjockleken med ca 2-2,5 cm/dygn vid 10 minusgrader så jag gissar på runt 1,5 centimeter då under dom där 15 timmarna.

Undrar bara. Det var en båtbrygga för större båtar. Vilket får mig att tro att vattendjupet, där dom sågade, var relativt större än vid stranden.
Citera
2015-02-07, 22:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul

Fast -10 grader blev det väl inte förrän först runt midnatt, har jag för mig.
Citera
2015-02-07, 23:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Spelar ingen roll. Isen låg där redan på kvällen, eftersom den var så tjock vid middagstid dagen därpå.

Tillägg: Mer än fem cm, uppskattar jag. http://img2.ntm.eu/unt/public/img/3571921/0127171156/platsen-dar-en-mordad-kvinna-h Jag tittar på isbitarna som räddningstjänstens dykare sågade upp. Det låg dessutom snö på isen, som hämmar istillväxt.
Senast redigerad av Quarrel 2015-02-07 kl. 23:05.
Citera
2015-02-07, 23:06
Medlem
Citat:

Det jag kunde bedöma tjockleken av isen var ju ca 5-8 cm, vilken kvalitet den hade vet jag inte.

TS föll i vid strandkanten, hur det såg ut då/där vet väl ingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in