Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Vad som emellertid skulle kunna hända, om väst förser Ukraina med defensiva vapen är att Ryssland skickar in sitt modernaste material, sina bästa trupper och avsevärt gör konfliktområdet större, vilket gör det ännu svårare för Ukraina att bygga upp och reformera, de områden av Ukraina som inte är krigsområden.
Kan mycket väl vara sanna ord du säger men jag är fortfarande väldigt skeptisk till den Ryska arméns kapacitet. Vi har fått in väldigt mycket rapporter, om än obekräftade, på hur Spetsnaz har dött som flugor vid flygplatsen. Vi ser redan idag Ryska arméns senaste vapen rulla omkring inne i Ukraina naturligtvis opererandes av de bästa Ryssland har att erbjuda. Självklart ligger säkert Ryssarna och använder idag sin markstyrka med kanske 10-15% men betänk då också att snart har Ukraina förmodligen 250,000 soldater vid fronten mot 50,000 idag. Och många fler lär strömma till om Ryska armén på bred front rullar in så att tro att Ryssen ska komma så långt är jag inte så säker på.
Saken är att oavsett om du är Rambo eller en bäbis så överlever man inte om det regnar artilleri eller GRAD på en så Spetsnaz eller ej, det viktiga för Ukrainas del är att ha bra befäl och det ska ju redan ha funnits hjälp från flera länder vad gäller den biten. Skillt har ju "bekräftat" detta också.
Rätt är ju såklart att sjukt mycket fler folk kommer stryka med i kriget. Återigen så slåss Ukrainarna för att försvara sitt land vilket ger dom en enorm kämpaglöd. Vi läser nästan dagligen om hur Ryska terrorister flyr fältet och springer tillbaka till Ryssland. Säkert propaganda men logiskt tänkt så är det åt de hållet det kommer luta.
Jag tror även att redan nästa vecka kommer flera länder skicka ner militär hjälp till Ukraina. Litauens president verkar ju redan ha lastat flygplanen...
Citat:
"We provided humanitarian aid and took in wounded Ukrainian soldiers for treatment. We lived up to our promise and answered the request by providing weaponry. It was free help for a friendly country," -he told journalists in Brussels.
http://qha.com.ua/lithuania-sends-weapons-to-ukraine-at-kyiv-s-request-defence-minister-133093en.html
Citat:
Estonian President Toomas Hendrik Ilves said this week that military aid should be sent to Ukraine,
http://news.err.ee/v/Ukraine/203dab77-f746-4fda-8e8a-bad3bd0bed5a