2015-02-05, 01:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Edit 2: Jag kom på en sak som kan fungera! Många har ju problem med telefonen pga att den har tre poler (en till handsfree) medan auxen har två.

AUX har också 3 poler, Höger, Vänster och gemensam jord. Handsfreekontakten har ofta 4 poler, en för mikrofon. Har dock inget att göra med nivån.

Det är helt enkelt olika signalnivåer. Vissa AUX-In vill ha upp till 1 Vpp och man kanske får 50-200 mVpp ut från portabla enheter. Man behöver en justerbar linjeförstärkare:

http://www.htd.com/Products/line-level-gain-boosters/LGB-1

/capmac
Senast redigerad av capmac 2015-02-05 kl. 01:43.
Citera
2015-02-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dignitaer
Ja, jag såg tråden. Det problemet har jag lärt mig nu efter alla år. Har kabeln inkopplad i AUX-uttaget över tid. Sen kopplar jag in mobilen. Därefter trycker jag på AUX-knappen, tar ut kabeln, stoppar in den igen och trycker på AUX-knappen på stereon. Då funkar det.

Ska göra en ordentlig okulär bedömning imorgon fm.

Den typen av problem har jag dock aldrig haft. Om det inte fungerar riktigt för dig kan jag tänka mig att skillnaden i volym är större för dig än vad den är för mig. Jag stör mig lite på det, men vi snackar om cirka 10% lägre för mig så det är inget jätteproblem egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av J.Booze
Ni har alla fel.
Det handlar om att din mobil inte pumpar ut lika mycket decibel utan att det blir 'distortions' så därför måste du höja på förstärkaren.
En mobil är anpassad för lurar som kräver mycket lägre decibel.

Jo absolut, men en förstärkare som är anpassad för mobiler etc ska ju kompensera för det och ha en högre förstärkning från början på de linjen.
Citera
2015-02-05, 11:26
Medlem
På Volvon min kan Jag välja Aux level. Den var typ ställd på lägsta när bilen var ny.

Men klart det är ju inte det enda som är bättre med Volvo än med Saab
Citera
2015-02-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet

Men klart det är ju inte det enda som är bättre med Volvo än med Saab

Det är klart att det måste vara lättåtkomligt och enkelt i Torslandatraktorn. Lite som med DORO-telefoner. Nu kommer jag att sitta i bilen tills jag har löst problemet, bara för det. Spelar ingen roll om det tar hela natten!
Citera
2015-02-05, 18:59
Medlem
Citat:
Det är klart att det måste vara lättåtkomligt och enkelt i Torslandatraktorn. Lite som med DORO-telefoner. Nu kommer jag att sitta i bilen tills jag har löst problemet, bara för det. Spelar ingen roll om det tar hela natten!

Haha ja visst är det så skall inte vara för komplicerat då ställer det bara till det

Ja bara sitta och mixtra till slut så måste man väll få det att funka om det inte är så mycket pixelfel så du inte ser vad det står på radion! HA-HA
Citera
2015-02-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ni har alla fel.
Det handlar om att din mobil inte pumpar ut lika mycket decibel utan att det blir 'distortions' så därför måste du höja på förstärkaren.
En mobil är anpassad för lurar som kräver mycket lägre decibel.

Har inspekterat både stereo samt instruktionsbok och även läst runt lite mer på nätet. Problemet är, precis som du säger, att mobilen inte orkar leverera en högre volym. Har laddat ner två appar som heter "HeadsetIcon" och "Volume Booster". Där påstås det att volymen ökar med ca 20-30%. Det återstår att se imorgon. Tills dess får någon annan testa dem i bilen.
Citera
2015-02-06, 21:01
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Har inspekterat både stereo samt instruktionsbok och även läst runt lite mer på nätet. Problemet är, precis som du säger, att mobilen inte orkar leverera en högre volym. Har laddat ner två appar som heter "HeadsetIcon" och "Volume Booster". Där påstås det att volymen ökar med ca 20-30%. Det återstår att se imorgon. Tills dess får någon annan testa dem i bilen.

kommer desvärre inte funka nämnvärt bra.
det du behöver är en förstärkare emellan mobil och i detta fall, bil eller vad det var.

annars kommer det bli distortions (ja ja ja svengelska) och ljudet kommer antingen vara lågt, eller skorra som fan.

vissa spelare på mobilen, som tex Poweramp, har en inbyggt förstärkare men det är knappt den orkar driva mina studiohörlurar.

så några appar kommer du desvärre inte få någon nytta av. tyvärr.
du behöver en fysisk förstärkning mellan mobil och vad du nu vill koppla till.
vissa bilstereo är riktigt grymma och anpassade för aux-ingångar - och har just en sådan förstäkare. (en pre-amp är vad du skall leta efter)

då förstärks inte volymen, utan decibel:en som kommer från källan.
då höjs volymen för lyssnaren utan "distortions".

detta är exakt samma fenomen varför du måste höja volymen fruktansvärt där hemma, på din förstärkare, när du ska lyssna på spotify från din mobil.
Citera
2015-02-06, 21:27
Medlem
Citat:
kommer desvärre inte funka nämnvärt bra.
det du behöver är en förstärkare emellan mobil och i detta fall, bil eller vad det var.

annars kommer det bli distortions (ja ja ja svengelska) och ljudet kommer antingen vara lågt, eller skorra som fan.

vissa spelare på mobilen, som tex Poweramp, har en inbyggt förstärkare men det är knappt den orkar driva mina studiohörlurar.

så några appar kommer du desvärre inte få någon nytta av. tyvärr.
du behöver en fysisk förstärkning mellan mobil och vad du nu vill koppla till.
vissa bilstereo är riktigt grymma och anpassade för aux-ingångar - och har just en sådan förstäkare. (en pre-amp är vad du skall leta efter)

då förstärks inte volymen, utan decibel:en som kommer från källan.
då höjs volymen för lyssnaren utan "distortions".

detta är exakt samma fenomen varför du måste höja volymen fruktansvärt där hemma, på din förstärkare, när du ska lyssna på spotify från din mobil.

Är det en sån här du menar?

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi/riaaforstarkare/hq-stereopre-ampwswitchauxin/103171.6883/
Citera
2015-02-06, 21:29
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Är det en sån här du menar?

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/hifi/riaaforstarkare/hq-stereopre-ampwswitchauxin/103171.6883/

känner inte till den varianten, men det verkar vara något åt det hållet, ja.

något som förstärker DECIBEL på väg mellan din mobil och där du skall koppla in din mobil.
En PRE-AMP.

angående decibel vet jag att jag inte talar korrekt fackspråk då ordet decibel är väldigt ambiguöst men i sammanhanget blir det lättare att förstå.
Senast redigerad av J.Booze 2015-02-06 kl. 21:31.
Citera
2015-02-06, 21:46
Medlem
Citat:
känner inte till den varianten, men det verkar vara något åt det hållet, ja.

något som förstärker DECIBEL på väg mellan din mobil och där du skall koppla in din mobil.
En PRE-AMP.

angående decibel vet jag att jag inte talar korrekt fackspråk då ordet decibel är väldigt ambiguöst men i sammanhanget blir det lättare att förstå.

Ljud är verkligen inte min grej... Får dock tacka för din hövlighet, J.Booze. Nu har jag åtminstone något att gå vidare med.
Citera
2015-02-06, 21:48
Medlem
J.Boozes avatar
Citat:
Ljud är verkligen inte min grej... Får dock tacka för din hövlighet, J.Booze. Nu har jag åtminstone något att gå vidare med.

var, när, hur jag kan ställa upp, så försöker jag göra det.

återkom gärna om du har följdfrågor då jag varit hobbyentusiast i många år, speciellt inriktat på studio/produktion/sound engineering.

så bara fråga om du undrar mer.

peace out
Citera
2015-02-06, 21:52
Medlem
Citat:
var, när, hur jag kan ställa upp, så försöker jag göra det.

återkom gärna om du har följdfrågor då jag varit hobbyentusiast i många år, speciellt inriktat på studio/produktion/sound engineering.

så bara fråga om du undrar mer.

peace out

Tackar, men nu är det dags att släppa sargen och komma in i matchen. Jag kanske blir värsta ljudteknikern efter den här resan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in