2015-02-04, 21:23
Medlem
Precis som rubriken antyder, blir volymen avsevärt lägre när jag kopplar in mobilen i AUX-kabeln. När trafikinfo sätts på, blir det en smärre chock för öronen. Det betyder ju att det finns mer kräm i systemet, men att det försvinner någonstans? Allting i ljudväg är för övrigt original och bilen är en SAAB -09

Någon som vet?

Tillägg: Tänkte även att det kan vara fel på telefonen?
Senast redigerad av dignitaer 2015-02-04 kl. 21:28.
Citera
2015-02-04, 21:27
Medlem
KiselMupps avatar
Kanske en dum fråga men, har du full volym på mobilen?
Citera
2015-02-04, 21:28
Medlem
Potentatens avatar
Ohm
Citera
2015-02-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Kanske en dum fråga men, har du full volym på mobilen?

Ja. Kan det ha med ljudinställningar att göra kanske? Att jag har max bas på både mobil och stereo, vilket renderar i sänkt volym?
Citera
2015-02-04, 21:34
Medlem
KiselMupps avatar
Kolla i inställningarna, det kanske finns en "AUX level" att justera?
(spånar bara, kör aldrig musik från mobilen)

Max bas borde inte påverka.

Kan du prova med någon annan källa, t.ex. en MP3spelare?
Citera
2015-02-04, 21:36
Medlem
Jag har reagerat på samma sak med min 9-3 från 2009 faktiskt, med mina två samsung telefoner. Någon lösning på problemet har jag inte heller, mer än möjligtvis att stänga av trafikinformationen.

Edit: Någon specifik inställning finns tyvärr inte vad jag vet, jag har också letat efter det. Att ställa om "hastighetsvolym" hjälper inte heller.

Edit 2: Jag kom på en sak som kan fungera! Många har ju problem med telefonen pga att den har tre poler (en till handsfree) medan auxen har två. Det löser man med en annan kabel som tar tre poler från telefonen, eller med en app som ställer om ljudet ut från telefonen. Mer om detta kan man läsa i tråden http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/122486-Aux-problem-med-Samsung-telefon
Senast redigerad av AX3L 2015-02-04 kl. 21:41.
Citera
2015-02-04, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Kolla i inställningarna, det kanske finns en "AUX level" att justera?
(spånar bara, kör aldrig musik från mobilen)

Max bas borde inte påverka.

Kan du prova med någon annan källa, t.ex. en MP3spelare?

Har bara undersökt lite ytligt. Verkar mest vara inställningar som är kopplade till motorns varvtal och liknande. Får kanske läsa instruktionsboken då...

Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Jag har reagerat på samma sak med min 9-3 från 2009 faktiskt, med mina två samsung telefoner. Någon lösning på problemet har jag inte heller, mer än möjligtvis att stänga av trafikinformationen.

Det lät ju inte alls kul. Måste ju finnas någon typ av säkerhetsåtgärd för extern källa. Ingenjörerna på SAAB har alltid haft för mycket fantasi och resurser.
Citera
2015-02-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dignitaer
Har bara undersökt lite ytligt. Verkar mest vara inställningar som är kopplade till motorns varvtal och liknande. Får kanske läsa instruktionsboken då...

Det lät ju inte alls kul. Måste ju finnas någon typ av säkerhetsåtgärd för extern källa. Ingenjörerna på SAAB har alltid haft för mycket fantasi och resurser.

Kolla min edit 2 ovan. Jag ska eventuellt testa själv i morgon eller till helgen, men återkom gärna om du gör ett försök själv!
Citera
2015-02-04, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Kolla min edit 2 ovan. Jag ska eventuellt testa själv i morgon eller till helgen, men återkom gärna om du gör ett försök själv!

Ja, jag såg tråden. Det problemet har jag lärt mig nu efter alla år. Har kabeln inkopplad i AUX-uttaget över tid. Sen kopplar jag in mobilen. Därefter trycker jag på AUX-knappen, tar ut kabeln, stoppar in den igen och trycker på AUX-knappen på stereon. Då funkar det.

Ska göra en ordentlig okulär bedömning imorgon fm.
Citera
2015-02-04, 23:14
Medlem
Vad har du för telefon? På min iphone så blir ljudet lägre om man ställer in equalizern(?) på basförstärkning, och högre ljud beroende på vilket alternativ man väljer på telefonen, jag brukar köra på sen kväll de blir lite mindre bas via telefonens inställning och högre ljud ( på iphone iaf) och baslåda i bilen. Blir ett bra ljud enligt mig iallafall.
Citera
2015-02-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strax65
Vad har du för telefon? På min iphone så blir ljudet lägre om man ställer in equalizern(?) på basförstärkning, och högre ljud beroende på vilket alternativ man väljer på telefonen, jag brukar köra på sen kväll de blir lite mindre bas via telefonens inställning och högre ljud ( på iphone iaf) och baslåda i bilen. Blir ett bra ljud enligt mig iallafall.

Har en Samsung, men misstänker, precis som du säger att det har med tonerna att göra. Ska undersöka detta imorgon. Har även läst att det ska skilja i ljudkvalitet mellan olika AUX-kablar, men det har jag svårt att tro.
Citera
2015-02-05, 01:26
Medlem
J.Boozes avatar
Ni har alla fel.
Det handlar om att din mobil inte pumpar ut lika mycket decibel utan att det blir 'distortions' så därför måste du höja på förstärkaren.
En mobil är anpassad för lurar som kräver mycket lägre decibel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in