2008-07-13, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorrMoppen
Ok. Jag utgår från att du inte känner igen något av namnen som finns i bilden på Wallenbergarnas släktträd som jag postat tidigare.

Det som däremot framkommer i släktträdet är ju att Peder (Sager) Wallenberg har 8 barn. Om den person du såg då hör till den kända Wallenberg-släkten ("i rakt nedstigande led en Wallenbergson") så borde det ju vara någon av denne Peder Ws barn.

Nog måste det finnas någon Wallenberg-kännare här på FB som kan bekräfta saken och ge oss namnet, eller hur....?

Nej, jag fann ingen i det där släktträdet som stämde in på min beskrivning och jag tänkte som dig, att det kan varit någon av Peder (Sager) Ws åtta barn. Den jag menar borde troligtvis vara född någon gång mellan 48 och 55 men det talar emot den tesen då Peder född 1935 knappast fick något barn född före 1955. Jag har dock ett svagt minne att den här pojken inte var son till Marc eller Peter så även det talar för att Pappan kan vara Peder (Sager).
Kan det vara så tokigt att det är ett undangömt barn, att detta barn inte finns i släktträdet?

Jag ser också fram emot någon som kan tänkas veta mer om detta.
Citera
2008-07-13, 10:38
Moderator
Siegfrids avatar
Beskrivningen på den undangömde verkar lite dimmig. Tänk också på att Wallenberg är ett inte allför ovanligt efternamn i Sverige, där alla inte är nära släkt.
Citera
2008-07-13, 11:55
Medlem
Mjölkmustaschs avatar
Skvaller nu då! Inte släkthistoria.
Citera
2008-07-13, 12:34
Medlem
nylndrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölkmustasch
Skvaller nu då! Inte släkthistoria.
Ta det lungt, de håller ju på och gräver efter ett dolt barn, det är väl skvaller om något? :/
Citera
2008-07-13, 12:38
Medlem
Mjölkmustaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nylndr
Ta det lungt, de håller ju på och gräver efter ett dolt barn, det är väl skvaller om något? :/
Mm jovisst kanske.. men tänkte mer på att tråden ju handlar om skvaller om just Poker.
Citera
2010-07-15, 12:06
Medlem
Poker sköter sitt jobb på Grand Hotel i Stockholm så dåligt att hotellet snart går i konkurs om inget görs. Dagens industri rapporterar om att Grand är på fallrepet och hotellets gäster rasar över sericenivån som sjunkit drastiskt under de senaste åren - samtidigt som priserna är högst i landet. Tist att Wallenbergarna låter en amatör sköta ett av Sveriges mest anrika hotell och köra det i botten. Bland kommentarerna är tonerna dystra, och någon tror till och med att Anna Anka skulle göra ett bättre jobb än Poker Wallenberg.

http://di.se/Artiklar/2010/7/14/210817/Grand-Hotels-forlust-okar/?tr=274863&rlt=1
Citera
2010-11-24, 20:00
Moderator
Schlesiens avatar
http://www.expressen.se/ekonomi/1.2226039/poker-wallenbergs-spel-slutade-i-fiasko

Det ser ut som att han hann kliva ur (smet?) innan han blev tvungen att skjuta till mer medel.
Citera
2015-01-20, 10:32
Medlem
"Peter Wallenbergs bortgång markerar ett historiskt generationsskifte i svensk industrihistoria. Nu tar sonen Peter "Poker" Wallenberg över i sfärens allt mäktigare stiftelse."

Allting kommer till den som kan vänta länge nog ...
Citera
2015-01-20, 15:15
Medlem
Poker är i mitt tycke väldigt trevlig och jordnära, när han är ute på racerbanorna verkar han ha hur kul som helst och är ofta http://spoof.se/bilar-och-andra-fordon/peter-poker-wallenberg-man-maste-ju-fa-ha-lite-kul/ sprudlande glad.
Citera
2015-02-06, 20:15
Medlem
Sqeptisks avatar
Varför har de så löjliga smeknamn i den där familjen?
Å varför skall så många utomstående använda dessa (vad jag förstår interna) smeknamn när de på något sätt omnämner familjemedlemmarna?

Men ser det som svårt att kritisera karln för sin roll som hotelldirektör i ett av det mest prestigefulla hotellet vi har här i landet. Verkar som det fungerar utan några större skandaler.

Gillar faktiskt deras flagghissarshow på sommarmorgonarna. En turistattraktion i sig själv. En uppfinning av chefen?
Citera
2015-02-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Varför har de så löjliga smeknamn i den där familjen?
Å varför skall så många utomstående använda dessa (vad jag förstår interna) smeknamn när de på något sätt omnämner familjemedlemmarna?

Ju finare familj man är av, desto löjligare smeknamn. Jfr med gamle hockeyspelaren
Rolf "Råttan" Edberg.

Om man som utomstående använder dessa fina namn är det i bästa fall ett tecken
på att man på ett eller annat sätt står nära personen i fråga. Annars gör man nog
bara sig pinsam.
Citera
2015-02-07, 17:02
Medlem
0wes avatar
Stämmer det att han knappt har gått ut grundskolan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in