2015-02-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Inte mycket att tillägga, håller med helt. Påpekar bara lite buttert och uppgivet att Ukraina kunnat göra allt du nämner även utan forcerat maktskifte och inbördeskrig, med bättre resultat dessutom, för nu måste kapital injekteras utifrån. Det värsta med det är inte att det måste betalas tillbaka med ränta, utan att de utländska investerarna inte nödvändigtvis kommer hålla fast vid Ukraina i sig. Fördelen för Ukraina med ukrainska oligarker var att de var just ukrainska.
Nä fan jag måste sluta älta nu, snart är det semester!

Nej, under Yanukovych kleptokrati hade Ukraina aldrig kunnat utvecklats långsiktigt. Eliten hade aldrig känt sig tvungen att verka för en europeisk framtid och verklig förändring, folket hade varit kuvat och desillusionerat.

Ha en trevlig semester!
2015-02-06, 17:57
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Fast även om Ryssland ockuperar är ju dessa två oblast knappast några som skulle vara drivande i Ukrainas transformering/västintegrering.
Ligisterna, eller Kreml, kommer definitivt inte att vinna på att DNR och vad de heter blir självständiga, tvärtom. Vad ska de tjäna pengar på, knarkhandel?

Jo du kanske har rätt. Vi menar samma fast ser det ur olika perspektiv. Den ekonomiska och kanske logiska som du och den känslomässiga som jag!?
2015-02-06, 18:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Nej, under Yanukovych kleptokrati hade Ukraina aldrig kunnat utvecklats långsiktigt. Eliten hade aldrig känt sig tvungen att verka för en europeisk framtid och verklig förändring, folket hade varit kuvat och desillusionerat.

Ha en trevlig semester!

Ska ge utländska investerare cred på en mycket viktig punkt - Ukraina kommer att tvingas se över och tydliggöra sin finanslagstiftning, så det blir "nån jävla ordning", dvs inte som vid anekdoten du drog för en tid sedan om hur avtal säkrades på Janus tid.
Mitt förbehåll gäller mer vad de industriella guldklimparna som Antonov, Sich mfl nu ska göra, eller hur de öht mår. Klarar de sig utan utländska injektioner (och därmed villkor) ska jag inte klaga ett ord mer

Tack, ses i maj!
2015-02-06, 18:03
Bannlyst
Citat:

Ha en trevlig semester!
Innan Yanukovich var det Yushchenko, en nära vän till Poroshenko. Gick det bra för Ukraina? Var korruption betydligt lägre? Varför fick han bara 5% i nästa presidentvalet?
2015-02-06, 18:07
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Jag håller inte med dig. Ukraina är redan urfattigt och bankrutt men stöds allt mer av väst. Så länge väst pumpar in pengar och Radan genomför de viktiga reformer man nu pushar på, så kommer snart Ukraina vara ett starkt land att täkna med igen. Ryssland som förlorat många vänner nu, kommer förlora än mer på en utdragen konflikt. Ekonomin kommer bli allt mer oåterkallerlig ju mer tiden går och Putins arme kommer bli allt mer desimerad. Ukrainas arme startar från noll och har allt att vinna nu när allt fler andra länder hjälper till i frontlinjen.

Ukrainska befolkningen som du vet står bakom sina soldater.

Finns det inte mer angelägna saker som vi svenskar (och medborgare i andra länder som bidrar till EU:s och IMF:s olika projekt) kan lägga våra pengar på än att "pumpa in dem" i ett "urfattigt och bankrutt", och dessutom genomkorrupt, land för att finansiera ett inbördeskrig som inte angår oss?

Men låt mig gissa, du är inte svensk överhuvudtaget, va...
2015-02-06, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Innan Yanukovich var det Yushchenko, en nära vän till Poroshenko. Gick det bra för Ukraina? Var korruption betydligt lägre? Varför fick han bara 5% i nästa presidentvalet?

Poroshenko var till och med minister under Yanukovych. Så det vore nog det bästa argumentet att smutsa ned honom med.

Men skillnaden är att tidigare var Ukraina fast i ett ryskt gasberoende och avhängig korruption. Nu har Ukraina tvingats till en förändring. Det handlar inte om personerna, utan om finansstrukturerna. Korruptionen är en ukrainsk sjukdom, men numera tvingas Ukraina till reformer och västliga normer. Tidigare stimulerades Ukraina, oavsett ledarskap, till ökad korruption.

Människor är korrupta, affärsstrukturer är ärliga.
2015-02-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ditt resonemang är mycket märkligt. Om t.ex. Ryssland skulle skapa en sk "seperatiströrelse" i Sverige, förse dem med tunga vapen och rådgivare och politisk ledning, samt skicka in rysk trupp i "vissa kritiska lägen", i syfte att underminera den svenska regeringen och driva igenom rysk vilja vad gäller svensk utrikespolitik, så skulle vi nog se det hela som en rysk invasion av Sverige.

Så ser det ut i min värld!

Det var exakt det som hände den demokratiskt valde presidenten Janu när han avsattes i den kommunistliknande kuppen. Väst skapade en "separatiströrelse" och försåg den med snipers och rådgivare och politisk ledning och allehanda avskum efter att under lång tid ha underminerat hans politik och det hjälpte tydligen inte heller att köpa kristallkronor till honom i syfte att driva igenom västpolitik. Så enligt din logik handlade Kiev-kuppen om en västinvasion.
2015-02-06, 18:27
Bannlyst
Citat:
Påpekar bara lite buttert och uppgivet att Ukraina kunnat göra allt du nämner även utan forcerat maktskifte och inbördeskrig, med bättre resultat dessutom, för nu måste kapital injekteras utifrån.
Detta är ett mycket viktigt påpekande, tycker jag. Revolution har sällan varit bra, evolution däremot...
Men detta väcker en följdfråga, vem hade intresse för ett maktskifte?
Citat:
Poroshenko var till och med minister under Yanukovych. Så det vore nog det bästa argumentet att smutsa ned honom med.

Människor är korrupta, affärsstrukturer är ärliga.
Här håller jag absolut med dig. Däremot kommer vi fram till olika slutsatser.
Citat:
Men skillnaden är att tidigare var Ukraina fast i ett ryskt gasberoende och avhängig korruption. Nu har Ukraina tvingats till en förändring. Det handlar inte om personerna, utan om finansstrukturerna. Korruptionen är en ukrainsk sjukdom, men numera tvingas Ukraina till reformer och västliga normer. Tidigare stimulerades Ukraina, oavsett ledarskap, till ökad korruption.
Nej, det handlar varken om personerna eller strukturerna, det handlar om folket. Det är nästan omöjligt att ta bort korruption snabbt och snyggt (kolla på Grekland med liknande mentalitet). Och det hjälper inte heller att Ukraina kommer att bli ett ännu mer fattigare land än det var för bara 1 år sedan. Högre korruption följer nästan alltid större fattigdom. Sedan att Poroshenko, som du säger, var till och med minister under Yanukovych, ger även det sämre chanser för Ukraina att lyckas.
Om jag minns rätt är Ukraina det enda (eller ett av få) landet från förra Sovjet som inte nått sitt nivå innan Sovjets fall. Det säger en hel del, eller hur?

Men även om vi bortser från allt detta, finns det Ryssland med sina intressen...
2015-02-06, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det här måste på allvar var det mest efterblivna inlägget på flashback. Det är inte jätteenkelt att trimma ett flygplan, att snabba upp ett attackplan så mycket som skulle krävas är ingen enkel sak, man skulle vara tvungen att ändra stommen för att få plats med en efterbrännkammare.
I så fall vore det väl lite enklare att använda ett riktigt jaktplan, som ukraina har många av.

Tänk vad ditt kremljobb hade varit enkelt om bara husse hade valt rätt plan i hittepå presskonferensen när de började ljuga för att komma undan.

DU borde skämmas när du försvarar dessa förbannade ryska mördare.

Mvh

Lallisen
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Har dom byggt om flygplanskroppen också då? Hela hittepået om en su-25 e ju bara sjukt. En stor jättemiss från Rysslands sida påhittat av en ej flygplanskunnig idiot. Jag ger mig fan på att dom drack massa vodka och skrattade i Kreml åt hur kass lögn dom skulle sälja in och hur korkade alla skulle vara som trodde på det. Du är ju foliehatten nr 1. Om nu Ukraina ville konspirera ihop ett nedskjutande av Mh17 så borde de rimligtvis använda sig av ett MIG. Vidare så har skadorna tydigt på en SAM. Vidare så har man bildbevis på ett Buk före och efter med en saknad robot. Låt bli att förstöra denna tråden mer med din Kremlpropaganda.
Nej, det är inte alls ett efterblivet inlägg utan rent utav teorier och funderingar. Ryska arbetsgrupper kunde göra det på 90-talet genom att byta till en RD93 eller S112 (kommer inte ihåg exakt). Jag antar att det skulle vara möjligen, men måste göra efterhandsundersökningar. Om Ukraina nu sköt ner MH17 så hade man säkert inte använt sig av ett flygplan som går att skjuta MH17 i teorin med, därav. har man "trimmat" det som inte funkar vanligtvis.. *teori*.

Jag försvarar ingen Kreml just nu. Det är bara teorier, jag har kommit på teorier om hur Novarossya sköt ner MH17 tidigare.
2015-02-06, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Du har du kvar problemet med missilen R60 som bär på 10kg explosiv vara och inte har tillräckligt med kraft för att sänka ett flygplan av den storleken, vidare så skulle inte SU-25 ha tillräckligt med kraft för att få till den centrifugalkraft som skulle behövas för att slunga R60 in mot flygplanet. Att R60 sedan går mot värmekällor gör att den skulle träffa någon av motorerna och inte slå ut mer än en motor och passagerarplanet skulle vara flygdugligt.

Hur vet vi det då?

Vid två tidigare tillfällen har man beskjutit passagerarflygplan med R60 missiler och samtliga två plan har lyckats nödlanda med bara trasiga motorer.

Så din teori håller inte, tyvärr.

/Micke
Det kan man diskutera.. Rysslands Su25 har anpassats för att bära tyngre missiler tidigare, men det kan man undersöka närmare. Däremot har Su25 ett problem med att det saknar ett effektivt radar. Jag ska träffa en arbetsgrupp som jobbade med Su25 i mer än 20 år på tisdagen, och se med dem. Ukraina har ju för sig luftvärnssystem, det kanske man använt sig av *teori*.
2015-02-06, 18:41
Medlem
Stabskaptens avatar
Angående korruptionen i Ukraina, som putlerthesmall och Lille.Stockholm diskuterar ovan, kan jag tipsa om den här långa, välskrivna artikeln i The Guardian:

http://www.theguardian.com/news/2015/feb/04/welcome-to-the-most-corrupt-nation-in-europe-ukraine
2015-02-06, 18:47
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Det kan man diskutera.. Rysslands Su25 har anpassats för att bära tyngre missiler tidigare, men det kan man undersöka närmare. Däremot har Su25 ett problem med att det saknar ett effektivt radar. Jag ska träffa en arbetsgrupp som jobbade med Su25 i mer än 20 år på tisdagen, och se med dem. Ukraina har ju för sig luftvärnssystem, det kanske man använt sig av *teori*.
Även tyngre pjäser har inte den effekten som sänkte passagerarplanet.

/Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in