Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Påpekar bara lite buttert och uppgivet att Ukraina kunnat göra allt du nämner även utan forcerat maktskifte och inbördeskrig, med bättre resultat dessutom, för nu måste kapital injekteras utifrån.
Detta är ett mycket viktigt påpekande, tycker jag. Revolution har sällan varit bra, evolution däremot...
Men detta väcker en följdfråga, vem hade intresse för ett
maktskifte?
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Poroshenko var till och med minister under Yanukovych. Så det vore nog det bästa argumentet att smutsa ned honom med.
Människor är korrupta, affärsstrukturer är ärliga.
Här håller jag absolut med dig. Däremot kommer vi fram till olika slutsatser.
Citat:
Ursprungligen postat av
putlerthesmall
Men skillnaden är att tidigare var Ukraina fast i ett ryskt gasberoende och avhängig korruption. Nu har Ukraina tvingats till en förändring. Det handlar inte om personerna, utan om finansstrukturerna. Korruptionen är en ukrainsk sjukdom, men numera tvingas Ukraina till reformer och västliga normer. Tidigare stimulerades Ukraina, oavsett ledarskap, till ökad korruption.
Nej, det handlar varken om personerna eller strukturerna, det handlar om folket. Det är nästan omöjligt att ta bort korruption snabbt och snyggt (kolla på Grekland med liknande mentalitet). Och det hjälper inte heller att Ukraina kommer att bli ett ännu mer fattigare land än det var för bara 1 år sedan. Högre korruption följer nästan alltid större fattigdom. Sedan att Poroshenko, som du säger, var till och med minister under Yanukovych, ger även det sämre chanser för Ukraina att lyckas.
Om jag minns rätt är Ukraina det enda (eller ett av få) landet från förra Sovjet som inte nått sitt nivå innan Sovjets fall. Det säger en hel del, eller hur?
Men även om vi bortser från allt detta, finns det Ryssland med sina intressen...