Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Åandrasidan. Jag kan tycka att ni borde ha större förståelse för dessa som åker illa ut pågrund av er religon. Men jag kan tycka att ni brister i självinsikten där.
Dom som "åker illa ut" bryter mot dom regler som Jehovas vittnen har, och när dom blev döpta så hade dom
full insikt i vad dessa regler gällde.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Bara för att ni tycker att ni gör saker av kärlek så betyder det inte att det är det.
Nej men bibeln är tydlig med vad kärlek är:
Min son, var tacksam för Herrens tuktan och förlora inte modet när han straffar dig. Ty den Herren älskar, den tuktar han, och han agar var son som han har kär.
Det är för att fostras ni får lida. Gud behandlar er som söner. Var finns den son som inte tuktas av sin far? Om inte ni blir tuktade, lika väl som alla andra, är ni inga riktiga söner, utan oäkta.
Våra jordiska fäder tuktade oss, och vi fogade oss efter dem. Skall vi då inte så mycket mer böja oss för andarnas fader, så att vi får leva? Våra fäder tuktade oss ju för en kort tid och efter eget godtycke, men han gör det för vårt bästa, för att vi skall få del av hans helighet.
För stunden tycks väl varje tuktan vara mera till sorg än till glädje, men för dem som har fostrats genom den är frukten till slut frid och rättfärdighet.(Hebr 12:5-11 Bibel2000)
Så bara för att
du tycker att saker och ting är kärlek eller inte, så betyder det inte att det är det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Förstår ni hur det är att som barn växa upp och bli tvingad till något man inte vill.
Du har ingen verklighetsförankring i detta påstående, Jehovas vittnen tvingar
inte barn att bli Jehovas vittnen (men undantag finns självklart) .
En amerikansk undersökning motsäger ditt påstående, Jehovas vittnen har störst andel i procent av barn som
inte anammar föräldrarnas tro, detta för att Jehovas vittnen respekterar en individs val, det finns inget intresse i att tvinga någon att bli ett Jehovas vittne.
Tvärtom är det själva poängen att man väljer själv frivilligt att underordna sig Gud, eftersom det handlar om en viktig stridsfråga mellan Gud och Satan. Satan påstår ju precis det att människor underordnar sig Gud bara på grund av att man har något att vinna eller att man blir tvingad, men det finns massor med människor som underordnar sig av fri vilja för att man älskar Gud och hans lagar och bud.
Dessutom har varje döpt Jehovas vittne överlämnat sig till Gud i sin enskildhet i bön, dopet är bara en symbol för det beslut och det överlämnandet man har gjort ensam i sin kammare. Detta antar jag att även dessa "barn som blivit tvingade" också har gjort, men kanske inte eftersom dom blivit "tvingade"?
Hur kan man bli tvingad till att i ensamhet vända sig till Gud i bön för att överlämna sig själv?
Men det finns självklart undantag, och kanske blir en del av dessa undantag dessa högljudda hårdföra motståndare till Jehovas vittnen som man ser, som dag och natt anklagar Jehovas vittnen med ofta förvrängda påståenden, som du själv uppenbarligen också har uppmärksammat.
Men ni måste inse att dessa högljudda individer är en försvinnande liten del av Jehovas vittnen och även en försvinnande liten del av dom som blir uteslutna. Dom flesta som blir uteslutna accepterar uteslutningen och förstår varför och går vidare med att leva sina egna "friare" liv där dom kan fortsätta att synda. Detta har jag inte någon statistik på men det har inte heller någon annan, jag baserar detta på mina egna erfarenheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Man är barn och försöker rätta sig efter allt. Man blir belagd med skuldkänslor från tidig ålder. Man kämpar på.
Du pratar väl om barn i allmänhet? Visst är det så, barn är formbara och sårbara, men Jehovas vittnen har inget intresse av att tvinga barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Och när man tillslut är vuxen så går man igenom ett helvete för att kunna lämna.
Jag tror du blandar ihop dom som växer upp med föräldrar som är Jv och dom som blir döpta.
Döpt kan man enbart bli genom att aktivt ta ståndpunkt för Gud (Jv i din värld), och det är enbart döpta som kan bli uteslutna.
Det finns massor med barn som inte blir döpta, och därmed inte riskerar att bli uteslutna. Dessa pratar motståndare sällan om, t.ex. Joel Engardio, tvärtom så t.o.m. förnedrar man honom bara för att han har en objektiv syn på Jehovas vittnen
trots att han är homosexuell.
Joel Engardio har ett bra och nära förhållande till hans närmaste som är Jehovas vittnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Vad händer då? Jo alla "vänner" och släkt bryter med en. Av kärlek dessutom.
Detta vet man och skriver under på när man blir döpt. Detta är ingen hemlighet för dom som tar ståndpunkt och väljer självmant att bli döpta.
Jag har själv inte varit med om någon som blivit döpt ung och senare blir utesluten och hävdar att dom inte förstått vad dom gett sig in på. Jag undrar verkligen om det finns många sådana exempel, dom som hörs här verkar vara i majoritet, men i verkliga livet tror jag är sällsynt. Dom flesta som blir döpta unga fortsätter att vara Jehovas vittnen skulle jag hävda utan att ha tillgång till statistik.
Om man har blivit döpt på felaktiga grunder så är det självklart tråkigt, och självklart ska man ta hänsyn till att man säger sig ha blivit döpt ung och inte förstått vad det handlat om. Men tyvärr så talar inte bibeln om hur man ska hantera sådana fall, det finns bara antingen eller, antingen tar man ståndpunkt och blir döpt eller inte.
Och det finns bara en åtgärd för dom som är döpta och syndar, uteslutning:
"
vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning." (1Kor 5:11 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Megatron
Och där är man. Trasig. vilsen. Ensam. Övergiven. Och allt pågrund av er sekt. Har läst många tragiska exempel. Men jag antar att ni kommer förstå den dagen ni står på andra sidan.
Jag misstänker att du för det mesta läst "tragiska exempel" baserat från en enda synvinkel, eller hur? Du har aldrig tagit reda på vad andra parter har att säga i det specifika fallet , eller hur?
Orsaken till att personer utesluts är för att församlingen inte ska skadas av en enda persons handlingar. Dessa "tragiska exempel" är nog inte så pigga på att berätta om dessa saker som dom har gjort och sagt som är mindre fördelaktiga för dom själva.
Det är inte särskilt objektivt att bara lyssna på en sida, jag förvånas över hur dom flesta här är så lättledda och subjektiva när det gäller Jehovas vittnen.