2015-02-04, 10:57
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quatzimodo
Någon teori om varför de valde att elda upp honom istället för halshuggning?
Jag såg en diskussion på twitter där några helskägg diskuterade det "rätta" med att elda upp mannen levande. Någon "skriftlärd" länkar då ett hadit eller något motsvarande där det framförs ett öga-för-öga-resonemang som rättfärdigar det hela. Tråden är dessutom full av bilder på bomboffer från Assads luftangrepp och där förkolnade lik visas fram. Subtexten är väl att eftersom han var pilot i flygvapnet och således själv bringade död i form av eld, så skulle samma öde vederfaras honom. Androm till varnagel då alltså.

Så IS-ideologerna har redan hittat vägar att rättfärdiga detta vanvettsdåd och dessutom förse det med rätt religiös garantistämpel.
Citera
2015-02-04, 10:58
Medlem
Frodo64s avatar
Är det bara jag som har fått fram att koordinaterna i videon visar en plats i Jordanien? Är det möjligt att det här begicks i Jordanien eller att dem bara visar koordinaterna för en annan anledning?

http://i57.tinypic.com/15xrh8y.jpg

Skulle faktiskt också vilja se videos där IS-fångarna avrättas. Om jag inte minns fel så avrättas dem för några timmar sedan genom hängning?

Citat:
De ibland sjukaste jag sett på länge! Att sånt här fanns på 900 talet kan man föreställa sig.. Men 2015?? ..
Filmen är så stark att de går inte finna ord för sån grym handling!!
Jag är av samma tanke. I början var jag ganska skeptisk till om den verkligen kunde vara så hemsk men det var den fan, inte kul att käka en smörgås till den heller.
Det här är precis vad kristna gjorde för 1000 år sedan.
Muslimvärlden har fastnat i Medeltiden och det verkar vara svårt att slita sig loss från det.
Citera
2015-02-04, 11:02
Medlem
ArchJews avatar
Någon från Islamiska Staten har postat ett inlägg på Al-Platform forum "Moaz Was Burnt Alive, Below Is the Islamic Justification for Such an Act" är det någon som kan hitta det?

Källa
Citera
2015-02-04, 11:11
Medlem
Overminds avatar
Fy fan vad hemskt. Fy helvete. Usch....

Hoppas Jordanien släpper sin video där de hänger dem där två terroristerna snart! Synd att det blev hängning och ingenting... värre..
Citera
2015-02-04, 11:27
Medlem
Chaz-_-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Någon från Islamiska Staten har postat ett inlägg på Al-Platform forum "Moaz Was Burnt Alive, Below Is the Islamic Justification for Such an Act" är det någon som kan hitta det?

Källa

Det är förbjudet att ens kremera en kropp inom islam. ISIS bryr sig knappast om sånna saker dock.

Såg att Jordanien hämnades genom att avrätta två fångar. Ska bli intressant att följa utvecklingen nu. Vi vet t.ex. att ISIS har en amerikansk kvinna som gisslan.
Senast redigerad av Chaz-_- 2015-02-04 kl. 11:29.
Citera
2015-02-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Enligt CNN just nu så bekräftar Pentagon att det stämmer dvs att bild/filmmaterialet är autentiskt. De brände honom levande.

CNN beskriver bildmaterialet och säger även att han hölls stående inlåst i en bur samt att de brände honom i den efter att ha släpat runt honom på gatorna till allmänt jubel innan festligheterna.

Jo för pentagon är ju kända för att tala sanning

ONT: Resultatet blir att Jordanien hänger sina IS-fångar, tycker det verkar som att deras avrättningar blir allt mer brutala .. bränna någon levande är minst sagt extremt.
Citera
2015-02-04, 12:29
Medlem
ArchJews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaz-_-
Det är förbjudet att ens kremera en kropp inom islam. ISIS bryr sig knappast om sånna saker dock.

Såg att Jordanien hämnades genom att avrätta två fångar. Ska bli intressant att följa utvecklingen nu. Vi vet t.ex. att ISIS har en amerikansk kvinna som gisslan.

Det är sant att enligt islam så ska man behandla döda kroppar med respekt. Det är också sant att dödsstraff är inskrivet i Sharia. I vanliga fall används halshuggning. Ibland används stening (kvinnor som varit otrogna bl.a.). Det finns dock andra straff så som att konvertera från Islam till t.e.x kristendom, så är straffet uppeldning. Så det är inte något nytt, egentligen.

Halshuggningarna har varit ett meddelande till väst. Avsikten var att injaga fruktan för att skapa polarisering, samt att rekrytera muslimer till Islamiska Staten. "Vi står upp mot de onda demokratierna fyllda utav Haram".

Uppeldningen var inte ett meddelande till väst. Det var ett meddelande till muslimer att de inte följer autentisk (fundamentalistisk) Islam. Videon som släpptes hade titeln "Healing the Believers' Chests", med meningen att få muslimer att få muslimer att följa den rätta läran. Videon var utan tvekan också en rekryteringsvideo. En mycket välgjord sådan som förmodligen kommer att ge en betydlig avkastning i form utav nya rekryter från diverse marginaliserade muslimska ungdomar.

Det finns en logik i dessa vansinnesdåd. Allting handlar om att Islamiska Staten vill öka sin makt, sitt kalifat, sitt inflytande över världen.
Citera
2015-02-04, 12:34
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Fy fan vad hemskt. Fy helvete. Usch....

Hoppas Jordanien släpper sin video där de hänger dem där två terroristerna snart! Synd att det blev hängning och ingenting... värre..

Jag håller med dig i den inledande analysen - det är är förmodligen det vedervärdigaste sättet man kan tänka sig att ha ihjäl en annan människa.

Vad det gäller Jordaniens avrättning av de dödsdömda terroristerna hoppas jag verkligen att det inte dokumenterats med film. Att sprida ett sådant filmmaterial är näppeligen något som en stat ska ägna sig åt. Har man dödsstraff för t.ex. terrorbrott är det rimligt att dessa exekveras i det här fallet, men att sprida dokumentationen av det är ovärdigt vilken regim som helst.

Vidare - vad det gäller avrättningsmetoden - hängning - anses det väl vara bland de mest "skamfyllda" sätten att avrätta någon på. Men om en STAT ska ha ihjäl en brottsling känns det viktigt att göra det på ett sätt som också kan sanktioneras av statens befolkning? Ett tankesätt som "öga för öga..." känns.... ... .. . lite omodernt, 2015?
Citera
2015-02-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Dessutom var det en sunnit som brändes.
Vi sunniter vet att det är Shia Iran och Israels Mossad som ligger bakom ISIS för att smutskasta Islam!
Antaganden. Senast igår såg jag professorer (neurovetenskap, antropologi,...) prata om hur konspirationsteorier sprider sig snabbt. I mellanöstern uppstod de ofta på grund av oförmågan att kritisera sin kultur/religion. Det är lättare att skylla på andra än att ändra någonting själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
De ibland sjukaste jag sett på länge! Att sånt här fanns på 900 talet kan man föreställa sig.. Men 2015?? ..
I antiken hade de någonting som fick ISIS bur att framstå som primitiv. Sjukt nog ändrade det tillochmed skriket så att det lät som en tjur utifrån : https://www.youtube.com/watch?v=fBN_3YJKZrY
Det mest teknologiskt avancerade i ISIS fall nu var västerländsk teknologi som de skenheligt nog är beroende av. Vad planerar de att göra när de otrogna är döda? Själva klarar de inte av att skapa sådant.

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag såg en diskussion på twitter där några helskägg diskuterade det "rätta" med att elda upp mannen levande. Någon "skriftlärd" länkar då ett hadit eller något motsvarande där det framförs ett öga-för-öga-resonemang som rättfärdigar det hela.
Skriftlärd kan betyda mycket. Ibland är det den som kan läsa i klanen. Intressant nog bläddrar de förbi sådant som pratar om att acceptera andra religioner. Varje bok ska dessutom vara "guds ord" men har många saker som säger emot sig själva. Så folk kan tolka lite som de vill sedan. Gudarna kan med andra ord skapa universum med detaljer på partikelnivå men klarar inte av att vara konsekventa när de delar simpel information?
Citera
2015-02-04, 12:43
Medlem
watsups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag håller med dig i den inledande analysen - det är är förmodligen det vedervärdigaste sättet man kan tänka sig att ha ihjäl en annan människa.

Vad det gäller Jordaniens avrättning av de dödsdömda terroristerna hoppas jag verkligen att det inte dokumenterats med film. Att sprida ett sådant filmmaterial är näppeligen något som en stat ska ägna sig åt. Har man dödsstraff för t.ex. terrorbrott är det rimligt att dessa exekveras i det här fallet, men att sprida dokumentationen av det är ovärdigt vilken regim som helst.

Vidare - vad det gäller avrättningsmetoden - hängning - anses det väl vara bland de mest "skamfyllda" sätten att avrätta någon på. Men om en STAT ska ha ihjäl en brottsling känns det viktigt att göra det på ett sätt som också kan sanktioneras av statens befolkning? Ett tankesätt som "öga för öga..." känns.... ... .. . lite omodernt, 2015?

Känna väldigt omodernt. Men man får komma ihåg att dessa länder är väldig omorderna. Ser man över lag och straff och jämför med Sveriges historia befinner de flesta länder i regionen på 15-1600 tal. Därför välkomnar jag denna hämnd. Detta har hamnat på ett personligt plan. ISIS svävar i någon fantasi om att man kan bete sig precis hur man vill men ändå kunna gömma sig bakom någon slags rättssäkerhet. Nu visar man på att man pissar på deras så kallade rättigheter. Dom ska veta att hårt sätts mot hårt. Tror det är enda sättet att Påverka det minsta. Skulle välkomna en video där man bränner häxan för att dra det till sin spets.
Citera
2015-02-04, 12:44
Medlem
Fy fan! Kan inte föreställa mig smärtan och skräcken ens.

Dags att utrota dom jävlarna! Fram med gaskamrarna igen, nu behövs dom..
Citera
2015-02-04, 12:48
Medlem
Crawzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchJew
Det är sant att enligt islam så ska man behandla döda kroppar med respekt. Det är också sant att dödsstraff är inskrivet i Sharia. I vanliga fall används halshuggning. Ibland används stening (kvinnor som varit otrogna bl.a.). Det finns dock andra straff så som att konvertera från Islam till t.e.x kristendom, så är straffet uppeldning. Så det är inte något nytt, egentligen.

Halshuggningarna har varit ett meddelande till väst. Avsikten var att injaga fruktan för att skapa polarisering, samt att rekrytera muslimer till Islamiska Staten. "Vi står upp mot de onda demokratierna fyllda utav Haram".

Uppeldningen var inte ett meddelande till väst. Det var ett meddelande till muslimer att de inte följer autentisk (fundamentalistisk) Islam. Videon som släpptes hade titeln "Healing the Believers' Chests", med meningen att få muslimer att få muslimer att följa den rätta läran. Videon var utan tvekan också en rekryteringsvideo. En mycket välgjord sådan som förmodligen kommer att ge en betydlig avkastning i form utav nya rekryter från diverse marginaliserade muslimska ungdomar.

Det finns en logik i dessa vansinnesdåd. Allting handlar om att Islamiska Staten vill öka sin makt, sitt kalifat, sitt inflytande över världen.

Jag ville bara poängtera vilket fantastiskt inlägg det här var, och hur du mer eller mindre slår huvudet på spiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in