2015-02-03, 16:46
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Hur får man en så snabb livekurs som möjligt och hur mycket kan det skilja t e.x. mellan att ha en dålig dator och sitta i norrlands djupa skogar och att sitta på en superdator i sthlm?

Bloomberg Terminal är ju ett verktyg många professionella traders använder sig av.http://www.bloomberg.com/professional/systems-support/hardware/

Annars har Avanza Realtidskurser för Sverige gratis.

Vad ska du med realtidskurser till? Daytrading?
Citera
2015-02-03, 16:48
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Uber ägs av Google.
Nej. Google Ventures, som ägs av Google, har en investering i Uber, men Google äger inte Uber.
Citat:
Ursprungligen postat av hhhhej
Är UBER börsnoterade så att jag kan köpa aktier hos dom och isånnafall under vilket namn?
Och nej, Uber är såklart inte noterat på någon börs.
Citera
2015-02-03, 16:58
Medlem
Sitter å kollar på kurslistor.
Om jag exempelvis söker på "Nike" så får jag upp 2 alternativ:
Nike Inc B & Nike Inc B (DE)

Samma sak om jag söker på "Skanska", då får jag upp en A & en B aktie.

Har googlat lite, stämmer det att skillnaden bara är hur många röster man vill ha på en ev. bolagstämma?

Är detta enda fördelen?
Citera
2015-02-03, 17:01
Medlem
Citat:
Sitter å kollar på kurslistor.
Om jag exempelvis söker på "Nike" så får jag upp 2 alternativ:
Nike Inc B & Nike Inc B (DE)

Samma sak om jag söker på "Skanska", då får jag upp en A & en B aktie.

Har googlat lite, stämmer det att skillnaden bara är hur många röster man vill ha på en ev. bolagstämma?

Är detta enda fördelen?

För en småsparare som dig vill du investera i den aktie med högst omsättning, oftast B-aktien.
Citera
2015-02-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
För en småsparare som dig vill du investera i den aktie med högst omsättning, oftast B-aktien.

Tack!
Citera
2015-02-03, 17:10
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Hur får man en så snabb livekurs som möjligt och hur mycket kan det skilja t e.x. mellan att ha en dålig dator och sitta i norrlands djupa skogar och att sitta på en superdator i sthlm?
Du kan bo granne med OMX datorhall och ändå ha hundratals mil ledning mellan. Det beror på hur din internetleverantör leder trafiken, vissa låter den gå till Holland och vända.

Det gör nog ändå inte så mycket om kursen skulle anlända någon halvsekund senare.
Citera
2015-02-03, 17:18
Medlem
Fråga ang. ränta på ränta.

Jag förstår begreppet ränta på ränta, dvs att man får ränta på tidigare avkastning och att ens värdegraf växer exponentiellt över säg 10år.

dock förstår jag inte hur detta tillämpas vid aktier kanske mer specifikt när avkastningen sker.

Säg att jag förra veckan satte in 100 000 kr i en portfölj med lite olika aktier.

Denna portfölj kommer ju gå upp å ned, ena dagen kanske den ligger på 100 300 kr å andra dagen 999 600 osvosv

Är detta "ränta på ränta effekten" den dagen jag ligger på exempelvis 100 300 kr, dvs 1% är mer än tidigare?

Ursäkta om jag formulerar mig som en 10åring men har inte greppat detta än. någon som förstår typ vad jag menar å kan förklara lite basics?
Citera
2015-02-03, 17:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
[b]dock förstår jag inte hur detta tillämpas vid aktier kanske mer specifikt när avkastningen sker.
Företag gör vinster. Antingen återinvesteras dessa i företaget = vinsten kommer förhoppningsvis att bli lite högre nästa år, eller så delas den ut till aktieägarna = de kan köpa fler aktier och får förhoppningsvis större utdelning nästa år.

Någon ränta finns inte, men effekten blir densamma.
Citera
2015-02-03, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Företag gör vinster. Antingen återinvesteras dessa i företaget = vinsten kommer förhoppningsvis att bli lite högre nästa år, eller så delas den ut till aktieägarna = de kan köpa fler aktier och får förhoppningsvis större utdelning nästa år.

Någon ränta finns inte, men effekten blir densamma.

Tack för svar! Får företagen själva välja när de ev. ska dela ut vinst till aktieägarna eller sker detta vid någorlunda specifika tider varje år?

Slutligen, om ett företag väljer att dela ut vinst till en aktieägare dyker dessa pengar upp på kontot "direkt" eller är det typ efter man deklarerat? Hur ser det ut i stora drag på skatter på dessa utdelningar?
Citera
2015-02-03, 17:41
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Tack för svar! Får företagen själva välja när de ev. ska dela ut vinst till aktieägarna eller sker detta vid någorlunda specifika tider varje år?

Slutligen, om ett företag väljer att dela ut vinst till en aktieägare dyker dessa pengar upp på kontot "direkt" eller är det typ efter man deklarerat? Hur ser det ut i stora drag på skatter på dessa utdelningar?
Företagen bestämmer utdelningen på bolagsstämman och sker i Sverige normalt en gång om året.

Du får pengarna utbetalda till kontot efter nån vecka. Har du pengarna i en ISK eller KF beskattas de inte, annars dras 30% direkt.

Här är en lista på företag som gör utdelningar de närmsta 30 dagarna: https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern/utdelningar.html

Här är vilka månader olika företag brukar dela ut: http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html
Citera
2015-02-03, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Företagen bestämmer utdelningen på bolagsstämman och sker i Sverige normalt en gång om året.

Du får pengarna utbetalda till kontot efter nån vecka. Har du pengarna i en ISK eller KF beskattas de inte, annars dras 30% direkt.

Här är en lista på företag som gör utdelningar de närmsta 30 dagarna: https://www.avanza.se/placera/foretagskalendern/utdelningar.html

Här är vilka månader olika företag brukar dela ut: http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html

Perfekt! tack så mycket!
Citera
2015-02-03, 17:52
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Nej. Google Ventures, som ägs av Google, har en investering i Uber, men Google äger inte Uber.

I stand corrected.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in