Citat:
Ursprungligen postat av
AEU
På vilket sätt är det som beskrivs negativa egenskaper? Att vara ettrig (energisk, intensiv, envis?), att vara rättfram, rak och ärlig, att våga stå för det man tror på och tycker istället för att mesa med majoriteten, våga protestera mot sådant man anser är fel eller orättvist och kämpa för sådant man tycker är rätt, på vilket sätt är det fel?
Nog för att det kan vara obekvämt för dem man har runtikring ibland men negativ egenskap? Håller inte alls med. Tycker nog det motsatta, att jamsa med, ljuga folk rakt upp i ansiktet bara för att hålla dem nöjda eller vad nu orsaken är, vara stillasittande och stillatigande osv, det är bra mycket sämre egenskaper, både på jobb, i vänskap och i en nära kärleksrelation.
Visst ska man kunna bete sig smidigt då det krävs, men vad säger att TS inte kunde det? Och även om hon inte kunde? Berättigar det en sådan extrem irritation att man har rätt att ta livet av den som istället för att spela med och vara underdånig väljer att stå rakryggad och kräva sin rätt, att den egna rösten ska bli hörd och lyssnad på?
Det måste vara här i jantelagens fantastiska land som det anses vara negativt att våga synas och kräva att bli sedd!
Om TS var allt det där i sin kamp (undanber mig räkna upp alla), skulle hon då lägga sig platt om kampen gällde henne själv? Typ från en storm för andra och en svag bris gällande sin egen existens?
Knappast! Så alla hennes envetna personlighetsdrag i den offentliga kampen, fanns säkerligen i det privata också. Det är ofta inte lika vackert i konflikter. Men att bli dräpt är aldrig försvarligt, men man måste också kunna besinna sig, ha självinsikt, veta när man provocerar och backa lite. Det var en kvinna med attityd, som kallade sig aktivist och kunde kränka hästar. Kränka hästar..kränka hästar?
Från TS fb:
"Kränkt ponny värmer idag kränkta öron i Hello Kitty-mössa."
"Kränkt ponny har fått hela ansiktet inklusive öron klippta med maskin."
Ordvalen..vet inte hur jag ska förklara dem. Är ordet kränka en fluga där uppe? Känns så KRIG. Det ligger och pyr en provokation mellan raderna.
Har aldrig hört talas om en kränkt häst under mina stallår, eller stött på någon. Sur möjligtvis.
En rädd hund biter förr eller senare och den tyste är allra lömskast.
Jag erkänner utan omsvep att jag är stark på gott och ont och måste lägga band på mig i båda avseenden.
Tillägg: Samma dag som TS kränkte hästar, fyllde hennes (ex)make 40 år. Hon kanske inte ens låtsades att han existerade den dagen och det kan jag tänka mig svida i hjärtat, för hade det varit frid och fröjd med kärleken på Liegatan hade det blivit kalas i TS regi. Bombsäkert. Idel bittra påminnelser och förluster för US. Från alla håll. Hela hans värld krackelerade. Detta är inget försvar av US handlingar, men förklarar lite av hans påstådda förändrade beteenden.