2015-02-03, 00:13
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nja, kolla in den senaste dispatchen från Vice om de ukrainska försvarsställningarna, det ser ut som de är skapligt nedgrävda:

https://www.youtube.com/watch?v=d0-PrLzf5ps
Tackar, man har värn och sk. "blindage" vid varje vägpostering samt att pansarskyttefordon och stridsvagnar brukar vara i egna skyttevärn. Kan tyvärr inte se filmen men antar att det visar vad jag beskriver.

/Micke
2015-02-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Enligt en del ryska vänner i armen börjar nu fyra ryska divisioner att byggas upp. En mekaniserad infanteridivsion, en pansardivision, en artilleridivision och en fjärde som jag inte riktigt förstod men typ taktisk raketbrigad eller liknande. Var skrapig lina från Ryssland så jag är glad att jag förstod hälften, en hel del soldater har börjat knorra då de inte vill åka till Ukraina, om de här divisionerna sätts in eller inte återstår att se. Men med tanke på att "Novorussiya" har pratat om 100.000 soldater så är det ju inte helt omöjligt.

/Micke

Ryssarna organiserar inte divisioner, man har övergått till brigader.
2015-02-03, 00:59
Bannlyst
Citat:
Så ingen av herrarna vill alltså ge sig på ett försök att förklara hur de unika ryska vapensystemen hittat sin väg till Ukraina utan fortsätter att tramsa? Att termobariska vapen används mot vägspärrar kan faktiskt förklaras med att det finns något tusental termobariska GRGs i Ukraina, det var tidigare ett tecken att Kuban Kosacks befann sig i Ukraina men att T-80U, GRAD-K, S1 mfl befinner sig i Ukraina är och förblir ett mysterium om ingen rysk trupp finns i landet.

Kan vi få höra en alternativ förklaring om hur dessa vapenplattformar dök upp i östra Ukraina? Hittills har vi möts av tystnad och trams, vilket är tråkigt.

/Micke
Jag är inte en vapenexpert, nej.
Men Victor Muzhenko säger att ryska förband inte finns i Ukraina, han kan förmodligen sin sak.
Men det finns inga satellitbilder.
Men det finns ingenting alls.
Men det finns OSCE, det känner inte till det.
Men det är fritt fram för journalister att åka dit och filma. Inte ens ukrainska journalister gör det. Kolla på ryska Lifenews, deras journalister åker till helvetet, ibland dör, men jag kan se deras reportage. Inget snack om det.
Antingen visar man upp bevis, någonting alls, eller så håller man käft
2015-02-03, 01:02
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nja, kolla in den senaste dispatchen från Vice om de ukrainska försvarsställningarna, det ser ut som de är skapligt nedgrävda:

https://www.youtube.com/watch?v=d0-PrLzf5ps

Det där ser onekligen rätt gediget ut, ja. Vad jag hade i åtanke var mer saker i den här stilen:

https://www.youtube.com/watch?v=6XCenC26pvY

Bilderna visar en postering utanför Slavyansk som rebellerna förstörde i somras. Sådant där hände rätt många gånger under våren och sommaren. Separatisterna tog några stridsvagnar, åkte iväg till en postering, sköt ihjäl alla de kom åt och åkte därifrån. Sedan kunde de upprepa proceduren nästa vecka när posteringen var bemannad igen. Ofta verkade posteringarna inte bestå av annat än rätt primitiva sandsäcksvärn och några tält.

Men det verkar som om ukrainarna har utnyttjat vapenvilan till att gräva ner sig ordentligt. När jag botaniserar bland nyare klipp ser det ofta ut som i Vicereportaget.
2015-02-03, 01:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det där ser onekligen rätt gediget ut, ja. Vad jag hade i åtanke var mer saker i den här stilen:

https://www.youtube.com/watch?v=6XCenC26pvY

Bilderna visar en postering utanför Slavyansk som rebellerna förstörde i somras. Sådant där hände rätt många gånger under våren och sommaren. Separatisterna tog några stridsvagnar, åkte iväg till en postering, sköt ihjäl alla de kom åt och åkte därifrån. Sedan kunde de upprepa proceduren nästa vecka när posteringen var bemannad igen. Ofta verkade posteringarna inte bestå av annat än rätt primitiva sandsäcksvärn och några tält.

Men det verkar som om ukrainarna har utnyttjat vapenvilan till att gräva ner sig ordentligt. När jag botaniserar bland nyare klipp ser det ofta ut som i Vicereportaget.
Du menar innan UA rullade över "rebellerna" totalt, och bland annat intog det vissa putinister innan din tid här kallade "stalingrad", dvs slavyansk. Vad hade du förväntat dig att man skulle göra vid en "postering", gräva ned sig i vägen, fåntratt? Gjuta bunkrar?
Senast redigerad av Xelious 2015-02-03 kl. 01:33.
2015-02-03, 01:19
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Kränker amerikanskt luftrum? Var och när?

Kärnvapenbestyckade flygplan över Atlanten? Nej men herregud, det är det väl ingen annan som gör?

Kom in i matchen nu.
Ryssland gick in i Amerikanskt luftrum vid Kanada vidare var det inte över Atlanten utan längs Storbrittaniens gräns. Nej, det är inga andra som flyger omkring med kärnvapenbestyckade plan i Europa.

/Micke
2015-02-03, 01:23
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
Ryssarna organiserar inte divisioner, man har övergått till brigader.
uhm? mig veterligen har Ryssland 7-8 aktiva divisioner för stunden men vanligaste för Ryssland är brigader, just för att man inte legat i krig.

/Micke
2015-02-03, 01:30
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du menar innan UA rullade över "rebellerna" totalt, och bland annat intog det vissa putinister innan din tid här kallade "stalingrad", dvs slavyansk. Vad hade du förväntat dig att man skulle göra vid en "postering", gräva ned sig i vägen, fåntratt? Gjuta bunkrar?

Nej, man gräver ned sig vid vägen, inte i den, och man bygger bunkrar av exempelvis timmer, sandsäckar och jord, inte gjuter dem. Men jag vet inte varför jag ens orkar besvara ditt trams.
2015-02-03, 01:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej, man gräver ned sig vid vägen, inte i den, och man bygger bunkrar av exempelvis timmer, sandsäckar och jord, inte gjuter dem. Men jag vet inte varför jag ens orkar besvara ditt trams.

Det beror förstår på om det är en tillfällig vägpostering, där det inte varit det har man såklart gjort som varit aktuellt, fåntratt. Hur många installationer har du sett från pojkrummet?

Här har du förresten fler bilder på ryska trupper i fel land, T-72B:
https://twitter.com/RobPulseNews/status/562360970887307264

Här har vi kanonmat i form av infanteri:
https://twitter.com/murderotica_/status/562374270962368512
2015-02-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ryssland gick in i Amerikanskt luftrum vid Kanada vidare var det inte över Atlanten utan längs Storbrittaniens gräns. Nej, det är inga andra som flyger omkring med kärnvapenbestyckade plan i Europa.

/Micke

När gick man in i amerikanskt luftrum vid Kanada? Länk tack.

Det var över Atlanten man flög och man flög klart utanför Storbritanniens gräns enligt alla regler som finns. Om det verkligen var kärnvapenbestyckat inte vet inte du. Var det kärnvapenbestyckat?
2015-02-03, 02:21
Medlem
Diseaseds avatar
Ny novorossia-rapport:

http://www.liveleak.com/view?i=f14_1422904593

Hävdar att inringningen av Debaltseve är genomförd. Finns det mer info om detta?
2015-02-03, 05:28
Medlem
DirtySolutionss avatar
Citat:

/Micke
Ryssland kränkte inte amerikanskt luftrum, vilket bekräftades av NORAD också efter att media missförstått hela saken. Vad Ryssland däremot gjorde var att flyga i Alaskas ADIZ (luftförsvarszonen) och vilket inte är förbjudet, utan enbart leder till visuell identifiering av amerikanska incidentjakten om inte transponder är påslagen eller färdplan inte är inlämnad i förväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in