2015-02-02, 23:57
Medlem
Hon är ju själv kommunist.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Genom föräldrarnas engagemang i Vänsterpartiet Kommunisterna kom Åsa Linderborg att intressera sig för politik redan under barndomen och tretton år gammal blev hon medlem i Kommunistisk Ungdom. År 1987 anställdes hon som ombudsman i Kommunistisk Ungdom i Mälardalen.[2] Åsa Linderborg har innehaft politiska förtroendeuppdrag för Vänsterpartiet i Uppsala kommun.

Har även erhållit en doktorsexamen i psuedovetenskapligt trams.

Citat:
Socialdemokraterna skriver historia : Historieskrivning som ideologisk maktresurs 1892-2000

http://www.avhandlingar.se/avhandling/d841b7a1bb/
Citera
2015-02-03, 00:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Jag vet inte vad för historiebok Åsa Linderborg har tagit del av, men utav ögonvittnes skildringar i min släkt från Baltikum så var Ryssarna inga goda människor. Tyskarna däremot ansågs som befriare av öststaterna när de kom. De var trevliga och brydde sig om civilbefolkningen, medan de ryska soldaterna, visserligen förståeligt nog var fucked up i huvudet med en sån ledning, stormade de civila bostäderna och avrättade folk vid första bästa misstanke om samarbete med tyskarna.

Stalin var ingen trevlig människa, men givetvis har jag bara nästan all historisk fakta som källa för mitt påstående, så allt för tillförlitlig är jag nog inte.

Fast...

Nog för att Åsa är en åsna (ho ho!), men bara för att hon har en enögd syn på historien så kanske man inte ska sticka ut sitt andra öga för att kontra.

Jag menar, visst, tyskarna som traskade in i Baltikum var säkert jättetrevliga mot den civilbefolkning som sympatiserade med dem och hade rätt ursprung, men jag tror inte direkt att exempelvis de judar som bodde i de trakterna var sådär jätteglada när de fick besök av den lokala einsatzgruppen.
Citera
2015-02-03, 00:36
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Snälla läs vad jag skriver.

Jag ifrågasätter inte dödstalen, utan huruvida dödstalen är ett bra mått på vem som bidrog mest.

Precis, målet är inte att dö för sitt land. Målet är att ens motståndare skall dö för sitt.
Citera
2015-02-03, 00:45
Medlem
Svenskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast...

Nog för att Åsa är en åsna (ho ho!), men bara för att hon har en enögd syn på historien så kanske man inte ska sticka ut sitt andra öga för att kontra.

Jag menar, visst, tyskarna som traskade in i Baltikum var säkert jättetrevliga mot den civilbefolkning som sympatiserade med dem och hade rätt ursprung, men jag tror inte direkt att exempelvis de judar som bodde i de trakterna var sådär jätteglada när de fick besök av den lokala einsatzgruppen.

Kanske inte, men jag tror inte judarna där tyckte det var så trevligt att stifta någon närmare bekantskap med ryssarna heller för den delen. Jag ger mig fan på om inte tyskarna ändå var trevligare mot judarna än var ryssarna var.
Citera
2015-02-03, 00:52
Medlem
NextGenAthletes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andrew400
Staropramen, Student o Skepteoid....och Åsa på AB
röda armen må ha befriat en del av lägren, men det var bara för att de var i deras väg, mot Berlin
vad gjorde ryssarna vid warsawa upproret 44, era historierevisionister?? jo, gevär för fot...och lät tyskarna massakrera den polska hemma arme'n. man hade lovat polackerna att hjälpa till men gjorde det alltså inte. tror ni man brydde sig om judarna?? Anföll man inte finland, ockuperade man inte hela östeuropa!! hade man inte dödsläger för sina egna i gulag, sibirien etc. rensade inte stalin ut hela officerkåren innan kriget pga han paranoia. Komma här o snacka om befriare. Herregud, jag har skickat en JO anmälan mot vår "kamrat" Åsa. Ja, Churchill o Roosevelt gjorde misstaget att lita på stalin, det är västs förskyllan att östeuropa terroriserats av sovjet sedan maj 45 till 89 eller så.
Vad sa stalin/chrustjev? visst kan vi förhandla: det som är vårt, det är vårt. det som är ert kan vi förhandla om

Hahahaha Förlåt om du känner dig förlöjligad men du har väl ändå inte gjort en anmälan till justitieombudsmannen? De granskar myndighetsutövning, inte aftonbladets journalistkår
Citera
2015-02-03, 00:55
Bannlyst
Ja hon kan få skriva vad som helst, bara det handlar positivt om kommunism. Det är anledningen till att hon sitter där hon gör. I öst-europa i slutet av 80-talet rev man berlinmuren med sina bara händer. Man sköt Rumäniens diktator och hans fru medels nackskott, så jävla less var man på kommunistdiktaturen, men i toklandet Sverige ska vi återinföra denna kontraproduktiva ideologi igen, som andra i ÖSTEUROPA övergav för 25 år sen. Fy faan!!!!!!!
Citera
2015-02-03, 01:53
Medlem
Jag välkommnar Åsa Linderborgs åsikter. Dagens debattklimat är att man egentligen aldrig säger vad man tycker. Tidigare i Linderborgs artiklar så har det oftast varit floskel om hur t.ex SD är nazister på grund av vad någon sa 1994 i en Jokkmokks lokaltidning eller hur (V) inte är kommunister pga andra långsökta orsaker, allting ska låta så fint och moraliskt som möjligt. Jag är nästan glad att hon vågar säga sin åsikt om denna ömma punkt, problemet är att hon inte har någon motdebattör.

Man ska nästan inte debattera för att gynna dom "främlingsfientliga krafterna" eller miljöfrågor eftersom det är en "självklarhet"

För 15-25 år sedan såg man hur partierna i Sveriges riksdag brann för sina dåtida kärnfrågor. Folk tog debatten med varandra. Det fanns många heta frågor såsom Soviet, arbetslösheten och försvaret. På den tiden fattade man vad politikerna sa för nånting, dom flesta kunde stå för sin sak. Men sen kom blockpolitiken, man började kompromissa i sina kärnfrågor för att kunna samarbeta med varandra.

Idag har vi återigen akuta problem i vår värld.
Halva mellanöstern brinner, Ryssland rustar för fullt igen, invandringen är utom kontrolll, försvaret går på knäna, enorma miljöproblem och vår välfärd urholkas.
Och denna gång förväntar man att politikerna ska slå näven i bordet för sin sak, men nej. Man är rädd för att bli stämplad som kommunist eller nazist, inte ens vanligt folk vågar inte visa sina åsikter mer än att gilla en delad artikel på Facebook. Istället kom Decemberöverenskommelsen som gör debatter och mediaintervjuver till teater. Samarbete i svensk politik är ett måste men dom senaste åren har både media och vårt folk i riksdagen gjort politiken till nån sorts fabrik som inte producerar, rullbandet går ut från maskinen men ingenting kommer ut.
Citera
2015-02-03, 02:19
Medlem
Åsa Linderborg är kränkande obildad. Kommunismens brott mot mänskligheten är väldigt frånvarande i skolor och public service. Vore intressant att höra vad våra grannländer - Finland, Baltikum etc - tycker om att vår största tidning trycker sånt här år 2015.
Citera
2015-02-03, 02:26
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Åsa Linderborg är kränkande obildad. Kommunismens brott mot mänskligheten är väldigt frånvarande i skolor och public service. Vore intressant att höra vad våra grannländer - Finland, Baltikum etc - tycker om att vår största tidning trycker sånt här år 2015.

Nu måste jag ända försvara Åsa här - hon är inte obildad, utan snarare inskränkt.

Det finns en viss skillnad trots allt. Hon lever och andas blodrött. Tyvärr klarar hon sällan av att sätta allt i en större kontext.
Citera
2015-02-03, 02:46
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Nu måste jag ända försvara Åsa här - hon är inte obildad, utan snarare inskränkt.

Det finns en viss skillnad trots allt. Hon lever och andas blodrött. Tyvärr klarar hon sällan av att sätta allt i en större kontext.

Fast då är hon en lögnerska helt enkelt, om hon inte är obildad.

Tack Stalin för att de vann? mycket märkligt. Jag har hört andra historiker som hävdar att det var Tyskland som förlorade, och det är inte samma sak.

Att Sverige är kommunistiskt är väl inget nytt, eller åtminstone Big Brother samhälle deluxe.
Citera
2015-02-03, 03:11
Medlem
Gdanzigsks avatar
Utan röda armén och civila partisaner som stred mot tyskarna i öst hade det varit mycket svårare för väst att besegra nazisterna men det hade också varit mycket svårare för Sovjet att besegra Nazityskland utan de västallierades hjälp. Sedan svek västmakterna centraleuropéerna och östeuropéerna och serverade Stalin dem på ett fat och Stalin å andra sidan lät Churchill, Truman och de andra ledarna i väst få syssla med vad de ville på andra sidan järnridån. Andra Världskriget var väldigt smutsigt och det var också efterkrigstiden.
Citera
2015-02-03, 03:21
Medlem
Åsa Linderborg är egentligen ganska höger för att vara kvinnovarelse, hon har bara pga sakernas tillstånd hamnat i fel läger. Följaktligen måste Linderborg skaffa sig ett blodrött kommunistalibi för att (med rätta) kunna kritisera liberalernas rabiata rysshat - för hon vill ju inte förknippas med avgrundshögern.

Konsekvenser? Troligen inga som historiker kommer lägga märke till.

Edit: Sovjetunionen != Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in