2015-02-03, 01:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Teist - bejakar Guds existens,

A-teist, motsatsen, förnekar Guds existens!

Att inte tro på Guds existens, är ju detsamma som att förneka Hans existens!

Om jag inte skulle tro på din existens, så förnekar jag ju din existens, eller hur?

Nej, det är nog ingen som begriper hur dina tankebanor går.
Om jag inte tror att en person som du verkligen existerar, gör du plötsligt inte det då? Jag tar ingen aktiv ställning i frågan utan tycker bara att du verkar för borta för att vara på riktigt.

Kan man inte få säga att man inte vet? Jag tror inte på gud, fast hen kan ändå finnas. Eller?
Skillnaden mellan troende personer och normala är att vi oftast säger att vi inte vet, du och andra "vet" sånt ni inte har en aning om.

Skulle gud dyka upp skulle jag tycka det vore väldigt spännande och då skulle jag faktiskt tro på hen. Skulle du få bevis för att gud inte finns så skulle du slå knut på dig själv för att komma förbi den lilla detaljen eftersom det inte passar in i din egen värld.

Därför kan man aldrig vinna i en diskussion med dig för du är så pass rädd om din syn på omvärlden att du aldrig kan tillåta att den kan vara fel på något sätt. Det är inte som du själv nog tror, att du står över alla andra och att du har sett sanningen och ska visa oss andra din grandiositet.

Du är den allra mest tröttsamma på detta forum och det är en bedrift i sig, speciellt med alla dina dryga
Citera
2015-02-03, 02:08
Medlem
Malingins avatar
Om gud har skapat allt, varför har han gjort mig till en icke troende?
Jag förstår inte detta med gud, allsmäktig men vänta lite nu.

Det enda jag kan försvara religiösa med är att Big Bang är mycket nära religion, även om det är bevisat så kan man inte se vad som kom före smällen.

Religion är någon slags mental snuttefilt, så har jag uppfattat de som är religiösa.
Dessutom detta med alla olika religioner, helt kapitel för sig. Hade jag varit född i Indien hade jag kanske varit hindu osv osv...
Citera
2015-02-03, 05:39
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Inte alls utan vetenskaplig bäring, en grundläggande biologisk naturlag!

Tror du inte på biologin?

Se dig om i naturen, djurriket och mänskligheten, har du någonsin sett att liv kommit från nåt livlöst?
Nej, det är ruggigt svårt att se enskilda celler.
Citera
2015-02-03, 05:50
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Om jag inte tror att en person som du verkligen existerar, gör du plötsligt inte det då?

Inte i din tankevärld, precis som Gud inte existerar i ateisters tankevärld...

Citat:
Kan man inte få säga att man inte vet? Jag tror inte på gud, fast hen kan ändå finnas. Eller?

Om du nu inte vet om Gud finns, vad är det då som får dig att välja att INTE tro på Gud framför att tro?

Citat:
Skulle gud dyka upp skulle jag tycka det vore väldigt spännande och då skulle jag faktiskt tro på hen.

Hur skulle du som ateist veta ifall det verkligen var Gud som dök upp?

Citat:
Skulle du få bevis för att gud inte finns så skulle du slå knut på dig själv för att komma förbi den lilla detaljen eftersom det inte passar in i din egen värld.

Det går inte att bevisa icke-existens.
Citera
2015-02-03, 05:54
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Om gud har skapat allt, varför har han gjort mig till en icke troende?

Gud skänkte dig din Gudagivna fria vilja, och du har själv valt att bli ateist...

Citat:
Det enda jag kan försvara religiösa med är att Big Bang är mycket nära religion, även om det är bevisat så kan man inte se vad som kom före smällen.

Din hokuspokus-smäll (Big Bluff) har aldrig någonsin bevisats! Ge oss ett endaste litet bevis för den amsagan, tack.

Enligt Big Bnag så har allting kommit från ingenting, jo tjena...
Senast redigerad av Död o återfödd 2015-02-03 kl. 05:56.
Citera
2015-02-03, 05:58
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nej, det är ruggigt svårt att se enskilda celler.

Du kan se celler i mikroskop, och det finns icke en endaste bakterie som kommer till av sig själv från något livlöst..
Citera
2015-02-03, 06:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Du kan se celler i mikroskop, och det finns icke en endaste bakterie som kommer till av sig själv från något livlöst..
Du sa att jag skulle se mig omkring. Ska jag konstant gå runt med ett mikroskop och analysera varenda tänkbar yta?

Det är möjligt att nya celler uppstår spontant då och då. Det är dock ganska osannolikt att någon tittar vid rätt tillfälle, för sannolikt sker det väldigt sällan.

EDIT:

Du brukar vara snabb med att skrika "ad hominem" så fort någon förolämpar dig. Om det ska ha ett uns trovärdighet bör du vara sparsam med att använda i debatter, dumhuvud.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-02-03 kl. 06:49.
Citera
2015-02-03, 06:09
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det går inte att bevisa icke-existens.
Med andra ord går det inte att bevisa att det inte existerar något liv som kommer från något livlöst.
Citera
2015-02-03, 07:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Teist - bejakar Guds existens,

A-teist, motsatsen, förnekar Guds existens!

Att inte tro på Guds existens, är ju detsamma som att förneka Hans existens!

Om jag inte skulle tro på DIN existens, så förnekar jag ju därmed din existens, eller hur?
Nej det gör det inte.

Om inte jag har en gudstro innebär det inte per automatik att jag tycker din tro är ogrundad.
Jag kan inte förneka att en schizofren människa hör röster som t.o.m kan hävda att det är Gud som talar till denna. Hur kan jag rationellt bevisa för denna person att hen har fel?
Där blir du svaret skyldig.

Jag kan ha apatistiska inslag i min ateism,
det innebär att jag inte tror på Gud men skiter egentligen i vilket.
Där saknar du ett aktivt förnekande.

Pantheismens Gud vet jag inte ens hur man skall börja ifrågasätta.

Du har en Hypotetisk-deduktiv ateism som jag skulle kalla min ateism för när inte teisternas stolligheter blir för stora då blir det bara apatism av allt för mig.
När inte ens teisterna klarar av att definiera sin Gud på ett rationellt sätt,
än mindre kan de ställa upp en hypotes som kan testas,
vad har jag då att förhålla mig till att inte tro på

Då finns det ju varken något att förneka eller tro på enligt det synsättet.
Alltså har jag inte ens behövt förneka Guds existens.

Så till synes har du mycket att lära om idéteori då du inte efter alla år av missionerande ens brytt dig om att försöka förstå elementa i debatten, det är väldigt arrogant faktiskt.
Citera
2015-02-03, 08:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ateismen förhåller sig ju till teismen (teismen är basen), fast man förnekar den, därav a-teism...

"One day atheism will disappear as a concept. Instead, there will be normal people and some weirdo believers." Frank Zappa

Precis så är det. Utan teister, inga ateister. Vi ateister tror bara inte på skiten ni konstant spyr ur er. Det är rätt uppenbart att det är människofantasier.
Citera
2015-02-03, 08:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag beaktar både "a" och "teism", teismen bejakar Gud, a-teismen förnekar Gud!

Snarare förnekar man teistens påståenden.
Man kan inte förneka något som inte blivit belagt.
Citera
2015-02-03, 08:47
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inte alls utan vetenskaplig bäring, en grundläggande biologisk naturlag!

Tror du inte på biologin?

Se dig om i naturen, djurriket och mänskligheten, har du någonsin sett att liv kommit från nåt livlöst?

Och om du ser dig om i naturen, djurriket och mänskligheten så ser du en magisk gud som fladdrar runt och trollar fram saker ur ingenting? Nej, inte? Då kanske ditt argument är lika kasst som det ser ut..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in