2015-02-02, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Men Фагот finns det gott om.
Du menar att en massa av bögarna i Ryssland har dragit ner till Ukraina? Det skulle inte förvåna mig.
2015-02-02, 23:06
Medlem
En sak jag inte förstår, hur skall rebellerna skrapa ihop en arme värd namnet bland dom terrorister som finns att tillgå i ockuperat område? Är det ryska soldater som skall kränka ukrainskt territorium och bli dom nya "soldaterna" i terroristernas led. Västmedia spekulerar ju i det och tidigare scenario har ju bekräftat dessa misstankar från väst och från Ukrainska staten när det gäller påfyllning från Ryssland. Såg att det var, vad jag tror i alla fall, ganska avancerade vapen USA erbjöd Ukraina om klartecken ges från Washington DC. Tiden är ju inte Rysslands bästa vän just nu så kan Ukraina orsaka stora förluster hos ryssen över tid kan det kanske påverka förloppet till Ukrainas fördel. Nu spekulerar jag som lekman ett scenario bara.
2015-02-02, 23:15
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Båda delar i konflikten är fast i det gamla sovjettänktet när det gäller taktik, suger balle om man går som soldat på marken.

/Micke
Skicka gubbar mot ett mål tills det är taget?
2015-02-02, 23:18
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Skicka gubbar mot ett mål tills det är taget?
Spot on

/Micke
2015-02-02, 23:19
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag får inte ihop er linje. Ena sekunden är det hela Putins armé ni krigar mot, i nästa sekund skrattar ni åt att folkarmén har svårt att få ihop folk.

Ena sekunden säger Ukrainas president att 9 000 reguljära ryska soldater slåss i Ukraina, andra sekunden säger Ukrainas ÖB att man inte slåss mot ryska reguljära förband.

I ledarartiklar tar man till brösttoner om att väst borde göra något åt den "ryska invasionen av östra Ukraina", men på nyhetsplats envisas samma tidningar med att skriva om "separatister" och "rebeller". Ur dagens DN:

Citat:
De proryska rebellerna fortsatte på måndagen raketbeskjutningen av staden Debaltseve där 1.000 civila evakuerades under dagen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/proryska-styrkor-anfaller-debaltseve/

Varför vågar inte DN skriva sanningen: att det är ryska reguljära förband som beskjuter Debaltseve? Är de rädda för att Putler ska hämnas den dag hans divisioner står i Stockholm?
2015-02-02, 23:23
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det mesta tyder på att det inte är 1:1, utan snarare minst 3:1 till NAF:s fördel. Inte för att den ukrainska armén försvarar och NAF attackerar, utan för att den ukrainska armén har betydligt sämre moral (intvingade omotiverade soldater som slåss mot sina egna intressen) och för att de är instängda på en liten yta som minskar dag för dag. En desperat och inringad försvarare vars befäl flyr i panik har inga lagar på "minst 1:3 till försvarets fördel" att luta sig mot. Under en sån här aktion där försvararen trängs in mer och mer kommer ration till anfallarens fördel att bara öka och öka. Du har 7 000 ukrainska soldater inträngda och omringade på en allt mindre yta. Tror inte att de blir speciellt tryggade av att du berättar för dem att "krigets lagar" säger att de kommer att vinna 3:1
Varför har Ryssland så svårt att få in folk? De har ju förutsett och planerat det här "anfallskriget" i flera år? Nåt hundratal i förluster måste de väl ha räknat med och kunnat backa upp för?
Det resonemang är bara konstigt och motsägs av dina egna länkar där det konstateras att Ukrainarna inte alls springer utan gör ordentligt motstånd.

Snälla håll ordning på dina fabler.

Och nu ska jag berätta något för dig, artilleri är inte speciellt farligt om du är nergrävd men om du rör dig i öppen terräng, inge roligt alls. Oavsett om du sitter i ett pansarskyttefordon eller i en stridsvagn.

/Micke
2015-02-02, 23:25
Medlem
Citat:
Ja, det är helt och fast omöjligt. Men som sagt, testa att muta dig till en tank i liberala Sverige eller sno en GRG till att börja med den är mindre än en tank.

/Micke
Du menar att det skulle vara lättare att fixa militärfordon i Sverige än i Ryssland? Tillåt mig att skratta...
2015-02-02, 23:30
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Du menar att det skulle vara lättare att fixa militärfordon i Sverige än i Ryssland? Tillåt mig att skratta...
De skjuter dig inte på studs i Sverige vilket de gör om du försöker sno något på en militärbas i Ryssland. Jag vet att kriminella snackar en det ena och en det andra om hur lätt det är att skaffa vapen efter Sovjets fall, men de hålen är sedan länge igentäppta.

Men testa gärna
/Micke
2015-02-02, 23:46
Medlem
Citat:
De skjuter dig inte på studs i Sverige vilket de gör om du försöker sno något på en militärbas i Ryssland. Jag vet att kriminella snackar en det ena och en det andra om hur lätt det är att skaffa vapen efter Sovjets fall, men de hålen är sedan länge igentäppta.

Men testa gärna
/Micke
Gäsp. Har du helt glömt att mutor är inblandat i stölden? Det skulle inte förvåna mig en sekund om dnr och folk med resurser kan få lös några vapen.
För några dagar sedan var det ju snack om att allt i den ryska armén var kraftigt överdrivet i antal. Så att trixa med papper så att allt ser ut att vara i sin ordning är ingen omöjlighet
2015-02-02, 23:56
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Gäsp. Har du helt glömt att mutor är inblandat i stölden? Det skulle inte förvåna mig en sekund om dnr och folk med resurser kan få lös några vapen.
För några dagar sedan var det ju snack om att allt i den ryska armén var kraftigt överdrivet i antal. Så att trixa med papper så att allt ser ut att vara i sin ordning är ingen omöjlighet
Att muta dig till stridsvagnar, artilleripjäser eller luftvärnsbatterier är en omöjlighet, speciellt de nyare systemen. Hur ska de fraktas ut ur basen utan att någon registrerar dem, för man smyger inte ut en T-72, det är inte för intet soldater drabbas av stridsvagnsskräck, de låter något överjävligt.

/Micke
2015-02-02, 23:57
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Det resonemang är bara konstigt och motsägs av dina egna länkar där det konstateras att Ukrainarna inte alls springer utan gör ordentligt motstånd.

Nog slåss de alltid, annars skulle inte bårhusen fyllas i den takt de gör på bägge sidor.

Citat:
Och nu ska jag berätta något för dig, artilleri är inte speciellt farligt om du är nergrävd men om du rör dig i öppen terräng, inge roligt alls.

Nu får du gripa in och rätta mig om det följande är åt skogen för jag har i bästa Wiseman- och Cornucopia-anda inte bättre källor än diverse klipp på YouTube. Men jag har fått intrycket att ukrainarna ofta verkar försvara posteringar längs vägar (s.k. "block-posts") som mest består av värn ovan jord av sandsäckar och sten. Vid posteringarna har de ett par pansarskyttefordon, men sällan stridsvagn. I så fall är de rätt utsatta om separatisterna angriper med stridsvagnar.
2015-02-03, 00:05
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nu får du gripa in och rätta mig om det följande är åt skogen för jag har i bästa Wiseman- och Cornucopia-anda inte bättre källor än diverse klipp på YouTube. Men jag har fått intrycket att ukrainarna ofta verkar försvara posteringar längs vägar (s.k. "block-posts") som mest består av värn ovan jord av sandsäckar och sten. Vid posteringarna har de ett par pansarskyttefordon, men sällan stridsvagn. I så fall är de rätt utsatta om separatisterna angriper med stridsvagnar.

Nja, kolla in den senaste dispatchen från Vice om de ukrainska försvarsställningarna, det ser ut som de är skapligt nedgrävda:

https://www.youtube.com/watch?v=d0-PrLzf5ps

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in