Citat:
Ursprungligen postat av
Unity
För mig verkar det tydligt att de ca 50,000 Ryska reguljära trupper nu kommer, om inte riktigt alla, gå in och styra upp detta. Varför skulle man annars slänga sig med siffror om 100,000 personer? Hittar man 10,000 stridsdugliga män inom 18-45 års ålder i Donbass så blir jag imponerad. Det var ju dessa åldersgrupper man sa helt hade flytt Donbass förra året. Kvar var ju bara fattiga svältande pensionärer och fotbolshuliganerna då
Nä om UA haft det tufft nu den senaste veckan så är det nog bara början. Nu får nog övriga länder skynda sig dit med vapen och personal om man inte vill se 60,000 ukrainska soldater bli slaktade. Poroshenko gör nog klokt i att damma av alla Toshka-U för en sista strid.
Det har pratats om att UA har 69 flygplan kvar. Vilken typ vet jag inte. Har man piloter? Vinna eller försvinna! Och vad kan Azov göra? Om banditerna inte bryr sig om Mariupol för tillfället, bör man inte förflytta allt man har mot Debaltseve? Och viktigast av allt...När ska UA inse att man inte kan bara ligga kvar och "hålla linjerna"? Nog för att förlusterna blir mindre till en början men det är ju bara en tidsfråga då Ryssland har mycket kanonmat att sända in. Idag kan ju knappast terroristerna hålla en tät front över hela området? Blixtkrig i sann Nazism-krigföring, bryt in i linjerna ovanför Horlivka, snabbt ner till Yenakijeve och ta plats bland byggnaderna medans Ryssarna har koncentrerat sig vid Debaltseve. Fyll på norr ut med snabba fordon och bryt sönder dom bakifrån. Flyg och missiler kan hjälpa till och vips så är det Ryssarna som är inringade. Vid varje mindre by man tar på vägen stannar en mindre styrka kvar och man kan skära av inkommande transporter.
Uppenbarligen är inte detta möjligt men vad är planen om inte detta fungerar? Varför stanna kvar i Debaltseve överhuvud taget? Känns inte som det bästa stället att stoppa Ryssen på. Ännu ett nytt Ilovaisk, en ny Donetsk flygplats