2015-01-20, 21:50
  #4021
Medlem
Avundas verkligen inte de som letar bostad nu och fattar inte varför politiker inte gör något.

Där jag bor är utbudet minimalt och efterfrågan har verkligen blivit extrem. Vissa bostäder går för mer än 30% mer än vad de gjorde för ett år sedan (bostadsrätter).

Det är kaos och då har det varit extremt svårt innan
Citera
2015-02-02, 09:20
  #4022
Medlem
Bostadsbristen bland unga minskar!



http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/minskad-bostadsbrist-hos-ungdomar-allt.html
Citera
2015-02-02, 10:43
  #4023
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bostadsbristen bland unga minskar!



http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/minskad-bostadsbrist-hos-ungdomar-allt.html

Precis som jag misstänkt. De som gapar om "bostadsbrist" borde fundera lite på var folk bor egentligen ? För de flesta håller väl inte på att tälta på stadens gator?

Vad det däremot är brist på är subventionerade hyreskontrakt som vissa "journalister" efterfrågar.

http://www.dagensarena.se/opinion/nathalie-mark-plats-113-pa-en-tvaa-i-hokarangen/
Citera
2015-02-02, 11:27
  #4024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Bostadsbristen bland unga minskar!



http://cornucopia.cornubot.se/2015/02/minskad-bostadsbrist-hos-ungdomar-allt.html

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis som jag misstänkt. De som gapar om "bostadsbrist" borde fundera lite på var folk bor egentligen ? För de flesta håller väl inte på att tälta på stadens gator?

Vad det däremot är brist på är subventionerade hyreskontrakt som vissa "journalister" efterfrågar.

http://www.dagensarena.se/opinion/nathalie-mark-plats-113-pa-en-tvaa-i-hokarangen/
Det är såklart intressant att en mindre andel ungdomar bor kvar hos sina föräldrar i dag än för tio år sedan, men hur ser åldersfördelningen ut och var bor de som inte bor hemma?

Anledningen till att färre inom ett visst åldersspann bor kvar hemma behöver inte bero på att det blivit lättare att få bostad för personerna inom det åldersspannet, utan kan lika gärna bero på att det t ex är fler i den äldre delen (som alltså har större sannolikhet att ha flyttat) och färre i den yngre delen (som alltså har lägre sannolikhet att ha flyttat). Eller så kanske det har blivit vanligare att flytta (registrera sig) utomlands, vilket alltså inte säger någonting överhuvudtaget om situationen i Sverige som sådan. Eller så kanske det blivit mindre vanligt att sticka iväg utomlands och stå kvar på sina föräldrars adress under utlandsvistelsen.

Kort sagt, analysen är högst bristfällig vilket gör att den inte kan ligga som stöd för slutsatsen. Jag säger inte att slutsatsen inte stämmer, men argumentet som presenteras är inget bevis för den.
Citera
2015-02-02, 18:34
  #4025
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad det däremot är brist på är subventionerade hyreskontrakt som vissa "journalister" efterfrågar.
Nämen, är du igång och ljuger igen? Tröttnar du aldrig?
Om det bara är brist på subventionerade hyreskontrakt så kan väl söta du vara vänlig att visa mig var jag som konsument kan hitta ett rikligt urval av marknadsmässigt prissatta vita kontrakt utan kö eller pengar under bordet?

http://www.rightmove.co.uk/property-to-rent/London/studio-flats.html

Ungefär som den här förmedlingen, fast i Stockholm. Puss.
Citera
2015-02-02, 23:00
  #4026
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Nämen, är du igång och ljuger igen? Tröttnar du aldrig?
Om det bara är brist på subventionerade hyreskontrakt så kan väl söta du vara vänlig att visa mig var jag som konsument kan hitta ett rikligt urval av marknadsmässigt prissatta vita kontrakt utan kö eller pengar under bordet?

http://www.rightmove.co.uk/property-to-rent/London/studio-flats.html

Ungefär som den här förmedlingen, fast i Stockholm. Puss.

För att det ska fungera måste ALLA hyror vara avreglerade, vilket dom inte är. Och det borde väl du känna till?
Citera
2015-02-02, 23:16
  #4027
Medlem
jazznegers avatar
Är inte Sverige ett av de länder i Europa där barnen flyttar hemifrån tidigast? Hur går det ihop med bostadsbrist?
Citera
2015-02-02, 23:27
  #4028
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzneger
Är inte Sverige ett av de länder i Europa där barnen flyttar hemifrån tidigast? Hur går det ihop med bostadsbrist?

Det är inte bostadsbrist. Det är brist på billiga hyresrätter och därav långa köer till dessa. Några nya billiga hyresrätter kommer inte att byggas som det ser ut just nu. Möjligen billigare kan de bli men absolut inte i klass med befintliga och äldre hyresrätter.
Citera
2015-02-03, 00:05
  #4029
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte bostadsbrist. Det är brist på billiga hyresrätter och därav långa köer till dessa. Några nya billiga hyresrätter kommer inte att byggas som det ser ut just nu. Möjligen billigare kan de bli men absolut inte i klass med befintliga och äldre hyresrätter.

Befolkningen i Stockholms län ökade med 339 832 människor under perioden år 2000-2013. Under samma tid byggdes 103 968 bostäder.

År 2004 hade Stockholms Bostadsförmedling 104 230 människor i sin kö. Den siffran hade år 2013 vuxit till 431 144.

År 2013 förmedlade Stockholm Bostadsförmedling 10 000 bostäder. Det är 2,3% av kön.

Som kuriosa kan nämnas att Stockholm Bostadsförmedling omsatte 92,5 miljoner kr på 76 anställda år 2013. Slår man ut omsättningen på förmedlade bostäder så blir det 9250 kr per förmedlad bostad. En makalöst hög siffra. Kommunalt skojeri när det är som bäst. Mina barns bostadslöshet är en arbetsmarknadsåtgärd för de som redan har.

Så nej, Kurt-Sune, det finns ingen bostadsbrist. Eller så kanske det gör det. Du äcklar mig. Cornucopias ursäkt är att hans bloggande är en del av hans inkomst och bloggens bärande tema är bostadsbubblan som spekulativt fenomen. Inte som en brist på livets nödtorft, vilken den kommit att bli. Vad är din ursäkt? Att du är en barnlös gampojk som sitter och runkar i din fusknybyggda JM-bostadsrätt?
Citera
2015-02-03, 00:33
  #4030
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Befolkningen i Stockholms län ökade med 339 832 människor under perioden år 2000-2013. Under samma tid byggdes 103 968 bostäder.
Det blir 3,26 pers per lgh det. Tyvärr ska så många envisas med att bo själva i det här landet, vilket i sig ger "brist". Men sett till ytan i genomsnitt är det absolut inte tal om någon brist på långa vägar. Faktum är att vi bor i toppen vad gäller luftigt boende i världen. Och uppenbarligen så flyttar ju folk hemifrån tidigast i världen också. Var bor då dessa? På gatan eller? Don´t think so.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
År 2004 hade Stockholms Bostadsförmedling 104 230 människor i sin kö. Den siffran hade år 2013 vuxit till 431 144.
Och hur många av dessa 431 144 behöver en bostad här och nu. Jag står själv i bostadskön, men behöver ingen lgh för tillfället. Men alltid bra att stå där utifall man behöver hyra någon gång i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
År 2013 förmedlade Stockholm Bostadsförmedling 10 000 bostäder. Det är 2,3% av kön.
Ja klart det blir så när hyrorna inte är på rätt nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Som kuriosa kan nämnas att Stockholm Bostadsförmedling omsatte 92,5 miljoner kr på 76 anställda år 2013. Slår man ut omsättningen på förmedlade bostäder så blir det 9250 kr per förmedlad bostad. En makalöst hög siffra. Kommunalt skojeri när det är som bäst. Mina barns bostadslöshet är en arbetsmarknadsåtgärd för de som redan har.
Ja det är sjukt egentligen...

Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Så nej, Kurt-Sune, det finns ingen bostadsbrist. Eller så kanske det gör det. Du äcklar mig. Cornucopias ursäkt är att hans bloggande är en del av hans inkomst och bloggens bärande tema är bostadsbubblan som spekulativt fenomen. Inte som en brist på livets nödtorft, vilken den kommit att bli. Vad är din ursäkt? Att du är en barnlös gampojk som sitter och runkar i din fusknybyggda JM-bostadsrätt?
Jag är av den uppfattningen att det inte finns någon brist att tala om. Visst kanske man inte får tag på en billig hyresrätt precis där man vill bo direkt. Men bostäder finns alltid att hyra (inneboende, eller andrahand). Sålänge jag pluggat så har jag aldrig hört talas om en student som fått avslutat sina studier för att hen inte fått tag på en bostad. Så den myten kan man ju börja med att avliva.

Det jag är emot är att vissa personer (alltid vänstermänniskor av någon anledning) vill komma åt andras pengar för att tillfredställa sina egna behov. Till exempel personer som skriker "Bygg billiga hyresrätter!!", men inte vill betala själva vad det kostar för ett nytt fullserviceboende utan risk.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-03 kl. 00:39.
Citera
2015-02-03, 02:16
  #4031
Medlem
Malingins avatar
Jag har skrivit detta flera ggr, bristen blir för att man låter skönhetsråd och diverse nostalgiker sköta bostadspolitiken, iaf i Stockholm.
Fick bolagen bygga fritt, dvs riva hursomhelst och bygga skulle det säkert bli billigare.
Reglerna måste ju ändras förstås, behöver kanske inte vara pappväggar men lite enklare boende borde kunna byggas.
__________________
Senast redigerad av Malingin 2015-02-03 kl. 02:34.
Citera
2015-02-03, 05:11
  #4032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Avundas verkligen inte de som letar bostad nu och fattar inte varför politiker inte gör något.

Där jag bor är utbudet minimalt och efterfrågan har verkligen blivit extrem. Vissa bostäder går för mer än 30% mer än vad de gjorde för ett år sedan (bostadsrätter).

Det är kaos och då har det varit extremt svårt innan

Vad ska dom göra? Bostadsrätter finns, man har knappt råd med dom men de finns. Hyresrätter som byggs fylls direkt med invandrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in