Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Befolkningen i Stockholms län ökade med 339 832 människor under perioden år 2000-2013. Under samma tid byggdes 103 968 bostäder.
Det blir 3,26 pers per lgh det. Tyvärr ska så många envisas med att bo själva i det här landet, vilket i sig ger "brist". Men sett till ytan i genomsnitt är det absolut inte tal om någon brist på långa vägar. Faktum är att vi bor i toppen vad gäller luftigt boende i världen. Och uppenbarligen så flyttar ju folk hemifrån tidigast i världen också. Var bor då dessa? På gatan eller? Don´t think so.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
År 2004 hade Stockholms Bostadsförmedling 104 230 människor i sin kö. Den siffran hade år 2013 vuxit till 431 144.
Och hur många av dessa 431 144 behöver en bostad här och nu. Jag står själv i bostadskön, men behöver ingen lgh för tillfället. Men alltid bra att stå där utifall man behöver hyra någon gång i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
År 2013 förmedlade Stockholm Bostadsförmedling 10 000 bostäder. Det är 2,3% av kön.
Ja klart det blir så när hyrorna inte är på rätt nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Som kuriosa kan nämnas att Stockholm Bostadsförmedling omsatte 92,5 miljoner kr på 76 anställda år 2013. Slår man ut omsättningen på förmedlade bostäder så blir det 9250 kr per förmedlad bostad. En makalöst hög siffra. Kommunalt skojeri när det är som bäst. Mina barns bostadslöshet är en arbetsmarknadsåtgärd för de som redan har.
Ja det är sjukt egentligen...
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Så nej, Kurt-Sune, det finns ingen bostadsbrist. Eller så kanske det gör det. Du äcklar mig. Cornucopias ursäkt är att hans bloggande är en del av hans inkomst och bloggens bärande tema är bostadsbubblan som spekulativt fenomen. Inte som en brist på livets nödtorft, vilken den kommit att bli. Vad är din ursäkt? Att du är en barnlös gampojk som sitter och runkar i din fusknybyggda JM-bostadsrätt?
Jag är av den uppfattningen att det inte finns någon brist att tala om. Visst kanske man inte får tag på en billig hyresrätt precis där man vill bo direkt. Men bostäder finns alltid att hyra (inneboende, eller andrahand). Sålänge jag pluggat så har jag aldrig hört talas om en student som fått avslutat sina studier för att hen inte fått tag på en bostad. Så den myten kan man ju börja med att avliva.
Det jag är emot är att vissa personer (alltid vänstermänniskor av någon anledning) vill komma åt andras pengar för att tillfredställa sina egna behov. Till exempel personer som skriker "Bygg billiga hyresrätter!!", men inte vill betala själva vad det kostar för ett nytt fullserviceboende utan risk.